• خاندان اشتوتگارتی
خاندان اشتوتگارتی
مروری بر تاریخچه و فعالیت‌های شرکت پورشه

خاندان اشتوتگارتی

عصر خودرو: پورشه یکی از شرکت‌های خودروسازی است که از ابتدا با هدف ساخت خودروهای اسپرت دو‌نفره تأسیس شد.

0

نویسنده: احمد میاهی عربی

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این شرکت در دروان حیات خود با فراز و فرودهای فراوانی رو‌به‌رو بوده است. هم‌اکنون پورشه سودآورترین شرکت خودروساز است‌ که در بسیاری از سگمنت‌های خودرویی وارد شده و عموما‌ اتومبیل‌های اسپرت و لوکس تولید می‌کند.

بیتل کوچک، نقشی بزرگ
فردیناند پورشه در سال 1931 شرکت پورشه را در شهر اشتوتگارت تأسیس کرد. این شرکت در ابتدا در زمینه طراحی و توسعه موتورهای اتومبیل، خدمات فنی و مهندسی فعالیت داشت و به شرکت‌های نام‌آشنایی همچون آئودی و مرسدس بنز خدمات می‌داد. در اواسط دهه 30 بنا به دستور  دولت آلمان نازی، سفارش طراحی اتومبیل به شخص فردیناند پورشه داده شد. این خودرو فولکس واگن بیتل نام داشت. پورشه 64 به عقیده بسیاری اولین خودرویی بود که با برند پورشه تولید شد. در این خودرو از شاسی تقویت شده و موتور بهینه‌سازی‌شده سری پرتوتایپ 38 استفاده شد. پورشه 64 با هدف ثبت رکورد سرعت و شرکت در مسابقه برلین تا روم ساخته شد که آن مسابقه لغو شد. طراحی بدنه آن در تونل باد صورت گرفت. با موتور 4سیلندر تختی که از بیتل قرض گرفته بود، می‌توانست تا 160 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد.  دومین اتومبیلی که با برند پورشه تولید شد، پورشه 356 نام داشت. 356 هم مانند 64 بر مبنای بیتل طراحی شد. پورشه 356 در سال 1947 ساخته شد، طراح آن فردیناند پورشه بود. پورشه 356 از یک پیشرانه 4 سیلندر هوا‌خنک که در قسمت عقب اتومبیل قرار گرفته بود، نیرو می‌گرفت. 356 اولین اتومبیل تولید انبوه پورشه بود که توسط فری پورشه، پسر ارشد فردیناند پورشه در اتریش تولید شد که بعدها تولید 356 به اشتوتگارت منتقل شد.

911 ؛ ستون فقرات پورشه
پورشه 911 را می‌توان یکی از موفق‌ترین محصولات کمپانی پورشه به شمار آورد. 911 اتومبیل اسپرت 2+2 است که از سال 1963 تا به امروز در مدل‌های مختلفی در اشتوتگارت آلمان به تولید می‌رسد. پیشرانه در 911 در عقب خودرو قرار گرفته و از نوع 6 سیلندر تخت است. نکته قابل توجه در این موتور، هواخنک‌بودن آن بود که تا سال 1998 بدون تغییر ماند. همچنین از سیستم تعلیق مستقل استفاده شد. پورشه 911 توسط بسیاری از تیم‌های خصوصی و خود شرکت مادر برای شرکت در مسابقات اتومبیلرانی مورد بهینه‌سازی قرار گرفت و در میان دیگر خودروها، موفق ظاهر شد. از جمله مسابقاتی که 911 در آنها موفق شد، می‌توان به مسابقات استقامتی دایتونا، سبرینگ و ... اشاره کرد. پورشه با تولید مدل 911 توانست نظر بسیاری از مجلات و کارشناسان را جلب کند و به عناوینی همچون جایگاه پنجمی خودرو قرن در سال 1999، سومین اتومبیل اسپرت دهه 60، هفتمین خودرو اسپرت دهه 70 و 911 کررا هفتمین خودرو اسپرت در دهه 80 را به دست آورد. نشریه معتبر موتور ترند به 911 کررا s لقب برترین خودرو راننده سال 2012 را داد.

پورشه‌های مسابقه‌ای
پورشه و مسابقات اتومبیلرانی تقریبا دو واژه جدایی‌ناپذیر از یکدیگر به حساب می‌آیند. در طی چند دهه‌ای که از حضور پورشه در مسابقات اتومبیلرانی می‌گذرد، این خودروساز موفق شده در همه سطوح مسابقات موفقیتی نصیب خود کند. نتیجه این افتخارآفرینی‌ها، باعث شده که پورشه موفق‌ترین خودروساز در تاریخ مسابقات اتومبیلرانی لقب بگیرد. بیشترین سهم این موفقیت به شرکت مستمر در مسابقات اتومبیلرانی لِمان بازمی‌گردد. حضور پورشه در این مسابقات به دوران پس از جنگ جهانی دوم برمی‌گردد. در سال 1951 اولین پیروزی اتومبیل‌های آلمانی در مسابقات لِمان ثبت می‌شود. در سال 1970، اولین مرتبه‌ای است که هم رانندگان و هم خودروها تابعیتی آلمانی داشتند. اتومبیل مورد استفاده در این مسابقه پورشه 917 بود که از پیشرانه 5 لیتری 12 سیلندر با قدرت 580 اسب بخار قدرت می‌گرفت. پورشه در مدت زمان حضور خود در این مسابقات در مجموع به 18 پیروزی رسید. هیچ شرکت‌کننده دیگری در تاریخ این مسابقات به این رکورد حتی نزدیک هم نشده است. پورشه در سال‌های 1981 تا 1987 برای 7 سال پیاپی به قهرمانی مسابقات استقامتی لِمان رسید.

پورشه 917؛ ستاره دهه 70
917 اتومبیلی بود که پورشه توانست با آن به اولین پیروزی کلی در مجموع راننده و خودرو در مسابقات استقامتی لِمان در سال‌های 1970 و 1971 دست یابد. در پورشه 917 از یک پیشرانه 12 سیلندر تخت استفاده شده است که در انواع 4.5 و 4.7 و 5 لیتر در مدل‌های مختلف 917 به کار برده شد. 917 می‌توانست در مدت 2.3 ثانیه از حالت سکون به 100 کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد. شتاب صفر تا 200 کیلومتر بر ساعت تنها 5.3 ثانیه زمان نیاز داشت. بالاترین سرعت ثبت شده توسط917، 390 کیلومتر بر ساعت است.

سریع‌ترین اتومبیل خیابان
پورشه 959 را می‌توان یکی از موفق‌ترین محصولات کمپانی پورشه در دروان فعالیت این کمپانی به حساب آورد. 959 اتومبیل اسپرتی بود که در ابتدا برای مسابقات رالی، سپس نمونه خیابانی(مطابق با استانداردهای راهنمایی و رانندگی) ساخته شد. زمانی که پورشه 959 رونمایی شد، سریع‌ترین خودرو تولید انبوه جهان لقب گرفت زیرا تا 317 کیلومتر بر ساعت در مدل اسپرت سرعت می‌گرفت. در دوره زمانی که 959 به تولید می‌رسید، به واسطه ویژگی‌های فنی قابل تامل مورد ستایش قرار گرفت. همچنین الگویی برای آینده خودروهای اسپرت واقع شد. برای مثال مدل کررا 4، اولین محصول پورشه‌ای که از سیستم چهارچرخ متحرک دائمی یا مدل 911 توربو که مجددا این سیستم انتقال قدرت استفاده می‌کرد، بر پایه تجربیات ساخت مدل 959 بود. در سال 2004 نشریه بین‌المللی خودروهای اسپرت، 959 را برترین اتومبیل اسپرت دهه 80 معرفی کرد. پورشه برای مدل 959، بر پایه پیشرانه مدل 911، اقدام به طراحی پیشرانه 6 سیلندر باکسر کرد. این موتور دارای دو سیستم خنک‌کاری متفاوت بود. برای سیلندرهای موتور از سیستم هواخنک و برای قسمت فوقانی از سیستم آب‌خنک استفاده می‌کرد. حجم این پیشرانه با کاهش 500 سی‌سی ‌به 2.85 لیتر رسید و از سیستم پرخوران توئین توربو استفاده شد.

از عرش تا فرش در مدیریت مالی
پس از مرگ فردیناند پورشه در سال 1951، مالکیت شرکت پورشه میان خانواده پورشه و پیک تقسیم شد. با درگیری‌هایی که بر سر پست‌های مدیریتی درگرفت، فری پورشه برای جلوگیری از نزاع‌های خانوادگی شرکت پورشه را از یک شرکت با مسئولیت محدود به یک شرکت سهامی تبدیل کرد. این مجادلات در دهه70 منجر به کاهش تولید و مشکلات مالی شد. در نهایت در طول دهه 80 تولید پورشه به پایین‌ترین سطح خود رسید. عرضه سهام پورشه در بورس فرانکفورت باعث شد تا سرمایه‌ای به شرکت تزریق شود که موجب شکوفایی مجدد این کمپانی در دهه 90 شد. در سال 1992 وندلاین وایدکینگ به مدیر عاملی پورشه منصوب شد. بعدها با حفظ سمت ریاست هیات مدیره شرکت را در اختیار گرفت. در سال مالی 1994 تنها 2 سال پس از ‌مدیر عاملی وایدکینگ، تیراژ تولید به 21.124 دستگاه در سال رسید و پس از یک دهه زیان، بار دیگر پورشه به سود‌دهی رسید. وایدکینگ تا سال 2009 رهبری پورشه را در دست داشت. نتیجه 17 سال متمادی حضور وایدکینگ در سمت مدیر عاملی پورشه باعث شد تا پورشه از یک کمپانی زیان‌ده، به سودآورترین خودروساز جهان تبدیل شد. تیراژ تولید پورشه در سال 2009 به 98.652 دستگاه رسید. همچنین در این دوران مدل‌های کاین و پانامرا به تنوع محصولات برند پورشه افزوده شدند.
انقلاب در تولید، کاین سر آغاز تغییر‌
همانطور که همگان اطلاع دارند، کمپانی پورشه متخصص در تولید اتومبیل‌های اسپرت کوپه در چند دهه اخیر است. به همین خاطر ورود به سگمنت‌های جدید خودرویی خصوصا برای شرکتی همچون پورشه که سالیان متمادی خودروهای اسپرت کوپه تولید می‌کرد، بایستی با احتیاط فراوان صورت می‌گرفت. پیش‌بینی موفقیت کاین در بازار خودرو کاری دشوار بود. هرچند که در مدت کوتاهی که از عرضه آن در بازار گذشت، به واسطه هندلینگ فوق‌العاده و پیشرانه قدرتمند در میان دیگر رقبا توانست فروش خوبی را نصیب پورشه کند. در ابتدا تنها پیشرانه V8 و دو مدل کاین S و کاین توربو در دسترس بود. پس از مدتی پیشرانه دیزلی با کد VR6 به لیست انتخاب افزوده شد که حداکثر 250 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. کاین تاکنون در 2 نسل به تولید رسیده‌؛ نسل اول در سال‌های 2003 تا 2010 و نسل دوم از سال 2011 تا به حال تولید می‌شود. در نسل اول کاین در مدل‌های S ،‌GTS، توربو و توربو S و دیزل به تولید می‌رسید. اما در نسل دوم مدل‌های‌ هایبرید و پلاگ-این-‌هایبرید  نیز افزوده شد.
موفقیت کاین باعث شد تا پورشه، نمونه‌ای با نام ماکان را به لیست محصولات خود اضافه کند. ماکان در کلاس کراس‌اوورهای لوکس به بازار آمد. از جمله رقبای ماکان می‌توان از مرسدس بنز GLC، جگوار F-PACE و رنجرور اسپرت نام برد.

شگفتی دیگری از پورشه؛ پانامرا
نام پورشه سدان چهاردرب موتور جلو که در دو نمونه دو یا چهار چرخ متحرک موجود بود، همانند کررا از مسابقات پانامریکا کررا اقتباس شده است. پانامرا را می‌توان ثمره مدل مفهومی 989 به حساب آورد که در اواخر دهه 80 میلادی به نمایش در آمده بود.
پانامرا همانند کاین، تمامی پیش‌بینی‌ها را بر هم زد و برخلاف خط‌مشی‌ کمپانی پورشه که متخصص در ساخت اتومبیل‌های اسپرت موتور عقب بود، عمل کرد. پانامرا یک سدان بزرگ مجلل با وزن 1800 کیلوگرمی، موتور جلو چهار‌درب رونمایی شد. پانامرا با درب موتور کشیده و صندوق ‌هاچ‌بک‌مانند، ظاهری مشابه 911 کشیده شده دارد. برخلاف 911 که تمام تمرکز در جهت دستیابی به عملکرد فنی قابل ملاحظه بوده‌ و از طراحی داخلی چندان مناسبی برخوردار نبود. پانامرا براساس کلاسی که در آن رقابت می‌کرد، از طراحی داخلی چشم‌نواز، مملو از تکنولوژی و متریال بسیار با‌کیفیت استفاده می‌کرد. پانامرا برای مدل‌های S ،‌4S  و توربو از پیشرانه 4.8 لیتری توئین توربو 500 اسب بخاری استفاده می‌کرد‌ که در ادامه پیشرانه V6 3.6 لیتری 300 اسب بخاری به منوی خرید اضافه شد. در بخش انتقال قدرت برای مدل‌های پانامرا S و 4S و توربو از گیربکس 7 دنده ساخت ZF دو‌کلاچه در نظر گرفته شد.

موزه پورشه
موزه پورشه، موزه‌ای است که از سال 1976 برای نمایش محصولات پورشه تأسیس شده است. در این موزه از انواع اتومبیل‌های قدیمی و پر‌خاطره تا جدید به نمایش درآمده است. موزه پورشه در سال 2009 با طراحی جدید در اشتوتگارت آلمان افتتاح شد. این موزه 5600 متر مربع مساحت و 80 غرفه دارد.

Copyright © 2015 - Asrekhodro by Daustany