فونیکسریمکسبهتام

در گفت و گو با فرماندار شهرستان بم مطرح شد

سایرخودروسازان هم در پی جذب سرمایه‌گذار باشند

عصر خودرو: فرماندار شهرستان بم به هنگام بازدید خبرنگاران شبکه بین المللی CCTV۴ چین از ارگ بم در این مکان تاریخی حضور یافت تا از حضور این مهمانان خارجی در کشور استقبال کند.

سایرخودروسازان هم در پی جذب سرمایه‌گذار باشند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، مهندس رضا اشک، فرماندار شهرستان بم در مصاحبه ای اختصاصی با اصحاب رسانه های خودرویی کشور در خصوص نقش منطقه صنعتی ارگ جدید بر وضعیت اقتصادی شهرستان بم سخن گفت.
رضا اشک در خصوص وضعیت فعلی شهر بم پس از طی سالیان از زلزله دردناک و ویرانی‌های به جا مانده از آن و همچنین مسیر پیشرفت این شهرستان گفت: شهر بم منطقه ویژه اقتصادی دارای یک شهرک صنعتی است. بزرگ ترین فعالیت اقتصادی که در بهم انجام می‌شود در زمینه کشاورزی و تولید خرما است و در پس آن صنعت گردش‌گری و صنعت خودروسازی این منطقه قرار دارند. همانطور که می‌دانید بم دربرگیرنده سومین قطب خودروسازی کشور و اولین قطب خودروسازی بخش خصوصی کشور است که از سال 1372 آغاز به کار کرده است. در فاز جدیدتری خودروسازی منطقه شرکت‌های خودروسازی چین نسبت به منطقه بم رویکرد مثبتی نشان داده و سرمایه‌‌گذاری های مشترک بزرگی چون سرمایه گذاری مشترک میان شرکت مدیران خودرو و چری انجام شد. برخی دیگر از خودروسازان دیگر به عنوان شرکای تجاری وارد منطقه شدند و اخیرا نیز برخی شرکت‌‌های جدید خودروساز نیز در این منطقه در حال پا گرفتن است.
اشک ادامه داد: صنعت خودرو در این منطقه صنعت پویایی است. در طی دو سال و نیم گذشته صنعت خودروسازی منطقه رشد چشمگیری داشته است به طوری که تعداد کارگران بخش خودروسازی و صنایع وابسته در منطقه از 2800 نفر به 8400 نفر افزایش یافته است. رویکرد جدید صنایع وابسته به خودروسازی در منطقه بخش قطعه سازی است. به زودی تعدادی واحد قطعه سازی در بم راه‌اندازی خواهیم کرد که با نظارت دقیق در بخش کیفی تولید، محصولات تولیدی آن‌ها مستقیم وارد کارخانه‌های خودروسازی منطقه خواهد شد.
رضا اشک در خصوص مشخصات منطقه آزاد اقتصادی بم و تمهیدات اندیشیده شده برای بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی پس از سال 82 گفت: این منطقه یکی از معدود مناطق آزاد اقتصادی در کشور است که به منظور بهبود شرایط اقتصادی از طریق جذب سرمایه‌گذارهای داخلی و خارجی راه اندازی شد و در این زمینه بسیار موفق عمل کرد و از این طریق توانست صنعت خودروسازی را در منطقه به راه انداخته و ازاین طریق کل صنعت خودروسازی کشور را با تغییر و تحول مثبت مواجه کند.
او افزود: امروز در حدود 8% تولید خودرو در کشور در این منطقه انجام می‌شود. سال گذشته تعداد حدودی 73 هزار دستگاه خودرو در این منطقه به تولید رسیده است و پیش بینی می کنیم برای سال جاری به تعداد 100 هزار خودرو دست پیدا کنیم. این درحالی است که افق آینده خودروسازی شهر بم تعداد تولید 500 هزار دستگاه در سال را دربرمی‌گیرد. با سرعت پیشرفت و تشکیل کارخانه‌های خودروسازی جدید امید بر آن است که در افق 1404 به تعداد تولید 500 هزار خودرو در سال و حضور 30 هزار پرسنل و کارگر خودرویی در منطقه دست پیدا کنیم.
اشک ادامه داد: تمامی زیرساخت‌های موجود از جمله ظرفیت آب و برق، زیرساخت‌های تجاری، گمرک، استانداردها و ... در بم موجود است و این منطقه ظرفیت اقتصادی بسیار خوبی برای صنعت خودرو و هر صنعت نوپا دیگری در خود گنجانده است. قدرت صنعت کشاورزی و تولید حجم عمده خرما مرغوب کشور در این منطقه و همچنین قدرت صنعت گردشگری و افزایش 50% گردشگر‌های خارجی بازدید کننده از بم در مقایسه با سال‌های گذشته گواه این ادعا است. از این رو از هرگونه سرمایه‌گذار وطنی که نیت سرمایه‌گذاری در این منطقه را داشته باشد استقبال کرده وشرایط را برای آن‌ها تسهیل می‌کنیم.
رضا اشک در خصوص تاثیر مستقیم صنعت خودروسازی بر شهر بم و اوضاع اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گفت: بم پیش تر شهری کشاورزی بود که به دلیل خشکسالی های پیاپی مهاجرت کارگران و کشاورزان را به همراه داشت اما ظهور صنعت خودروسازی در این منطقه کارگری را که نیت مهاجرت در سر داشت را به سوی خود کشاند و در منطقه ماندگار کرد و در پس آن رونق شهر و رواج کارهای خدماتی در ارتباط با یکدیگر رواج یافت و چهره شهر به مرور زمان بازیابی شد که همگی به رواج اشتغال پایدار منطقه بخصوص در بخش صنعت خودروسازی باز می‌گردد.
اشک در خصوص بخش جدید صنعت قطعه سازی که قرار است در این منطقه آغاز به کار کنند اطلاعات بیشتری داد و گفت: تفاهم‌نامه ملی میان ایران و چین به امضا رسیده است که بخش عظیمی از آن به صنعت خودروسازی و شهرستان بم بازمی‌گردد. در حال حاضر شرکت چری چین با همکاری شرکت مدیران خودرو مشغول تدارک زمینه‌های لازم برای ورود به بخش قطعه سازی هستند. پنج واحد قطعه ساز به زودی راه‌اندازی خواهند شد که در مرحله بعد تعداد آن ها به ده واحد افزایش خواهد یافت. هدف نهایی آن است که 40% کل مراحل خودروسازی را بتوانیم بصورت کاملا بومی در داخل کشور انجام دهیم.
اشک درخصوص شرکت‌های خودروساز منطقه توضیح داد: خودروسازان این منطقه همگی پا به پای یکدیگر جلو می‌روند اما آن چه شرکت مدیران خودرو را از سایرین متمایز می‌کند سرمایه گذاری بزرگ مشترک آن با شرکت چری چین است اما سایر شرکت‌های خودروسازی سرمایه گذاری از نوع داخلی است و شرکت‌های شریک تامین کننده قطعه به شمار می‌روند. امید بر آن است که سایر شرکت‌های خودروسازی نیز این رویه را پیش گرفته و به دنبال جذب سرمایه گذار باشند.
مهندس رضا اشک در پایان بازدید خود از منطقه و گفت و گو با تیم خبرنگاران شبکه بین المللی CCTV4 چین ضمن تقدیم تابلویی مصور از منطقه تاریخی ارگ بم به این گروه به تاکید گفت که آغوش گرم صنعت گردشگری و اقتصادی منطقه به روی آن‌ها و سایر گردشگران و سرمایه گذاران خارجی باز است.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو