فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۷۲۳»

سرنوشت نامعلوم کارت سوخت در دست مجلس نشینان

عصر خودرو- گویی قرار است داستان ناتمام سرنوشت کارت سوخت، در نهایت با به اجماع نظر مجلس نشینان با ماندگاری این کارت به پایان برسد.

سرنوشت نامعلوم کارت سوخت در دست مجلس نشینان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، مجلس نشینان مدت هاست که  حذف کارت سوخت را با دست پس می‌زنند و با پا پیش می‌کشند. به طوری که هنوز جوهر مهر نامه حفظ کارت سوخت خشک نشده تصمیم بر حذف آن می گیرند و تا مقدمات حذف فراهم می‌شود، می‌خواهند آن را حفظ کنند.

    زندگینامه تکراری کارت سوخت که دیگر به گوش همگی آشناست از این قرار است که استفاده از کارت‌های سوخت از اواخر دولت هشتم  مطرح شد که در ابتدا صرفا استفاده از کارت برای بهینه سازی مصرف و کنترل مصرف بود اما اجرای این کار در دولت هشتم انجام نشد و در نهایت در دولت نهم و دهم بحث هدفمندی یارانه‌ها و سهمیه بندی اجرا و کارت سوخت رسما وارد نظام سوخت‌گیری کشور شد.

    سپس با تک نرخی شدن بنزین و برچیده شدن سهمیه بندی در دولت یازدهم، این سوال مطرح شد که چه ضرورتی به استفاده از کارت سوخت وجود دارد؟ این سوال باعث شد در بررسی بودجه سال جاری تعدادی از نمایندگان باهدف ایجاد توجیهی برای حفظ کارت‌های سوخت، پیشنهادی مبنی بر دونرخی شدن بنزین به کمیسیون تلفیق بودجه ارائه کنند که طبق آن سهمیه پایه در نظر گرفته و استفاده بیش از آن سهمیه با پرداخت قیمت تمام شده باشد. در همین حکم مجلس تصویب کرد که همه خودروها کارت سوخت داشته باشند و مخالف با دو نرخی شدن و حذف کارت سوخت بود.

    با وجود مخالفت آن زمان مجلس با حذف کارت سوخت، محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در تاریخ 19 مردادماه  از مصوبه این کمیسیون برای حذف کارت سوخت و تک نرخی ماندن بنزین خبر داده و گفته بود به موجب این مصوبه و در صورت رای موافق نمایندگان در صحن علنی کارت سوخت حذف می‌شود و بنزین تک نرخی باقی می‌ماند.

    اما چندی بعد، در تاریخ 24 مردادماه، اسدالله قره خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد پس از بررسی های اصلاحیه بودجه، حذف کارت سوخت رای نیاورد و بر این اساس کارت سوخت می‌ماند.

    در نهایت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1395، در تاریخ سوم شهریورماه با حذف بند ح تبصره  14 قانون بودجه 1395 با حذف کارت سوخت موافقت کردند و بیژن زنگنه، وزیر نفت در نشست خبری پنجم شهریور در جریان بازدید از فازها و مجتمع های پتروشیمی در عسلویه درباره حذف کارت سوخت که در مجلس به تصویب رسید، گفت که مجلس تصمیم گیری برای حذف کارت سوخت را به دولت واگذار کرده که در این راستا کارت سوختبنزین حذف می‌شود اما برای نفت گاز این اتفاق نخواهد افتاد.

    از سوی دیگر اخباری منتشر شد مبنی بر این که وزارت نفت در پیشنهادی به دولت اعلام کرده که اگر موافقت شود کارت سوختبنزین از ابتدای مهر ماه حذف شود، اما استفاده از کارت سوخت با طراحی متفاوت نسبت به بنزین، در سوخت گیری خودروهای گازوئیل سوز ادامه یابد. اما از سوی دیگر عباس کاظمی، مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران اظهار کرد دولت هنوز زمانی برای حذف کارت سوختبنزین اعلام نکرده است.

    توپ تصمیم گیری درمورد کارت سوخت در زمین دولت انداخته شده بود که نمایندگان مجلس در جلسه علنی 24 آبان ماه با 112 رای به یک فوریت طرحی رای موافق دادند که در صورت تصویب نهایی آن دولت ملزم به حفظ کارت سوخت هوشمند خودرو می‌شود.

    این تصمیم مجلس در حالی گرفته شد که چند روز قبل از آن، امیری خامکانی، نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره اینکه اخیرا تعدادی از نمایندگان طرح دو فوریتی برای حفظ کارت سوخت را تهیه کرده‌اند گفت:‌ با توجه به مصوبه‌ای که مجلس برای حذف آن رای داده است بعید می‌دانم تجدید نظر کند.

    درحالی که بلاتکلیفی درمورد کارت سوخت همچنان ادامه داشت و عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در اواسط آذرماه درمورد حفظ یا حذف کارت سوخت نیز گفته بود درمورد کارت سوخت منتظر تصمیم مجلس هستیم، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی روز گذشته از موافقت اعضای این کمیسیون با ابقای کارت سوخت خبر داد و گفت طرح یک فوریتی حفظ کارت سوخت که پیش از این فوریتش در مجلس به تصویب رسیده بود مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت اعضای کمیسیون انرژی با یک اختلاف رای با ابقای کارت سوخت موافقت کردند.

    به گفته وی با توجه به تصویب کلیات و جزییات طرح یک فوریتی حفظ کارت سوخت در کمیسیون انرژی این طرح برای بررسی به صحن علنی مجلس ارجاع خواهد شد.

    اکنون مردم و جایگاه داران چشم به ساختمان مثلثی شکل مجلس دوخته اند تا ببینند آیا پاستور نشینان سناریوی مثلثی شکل حفظ، حذف یا تغییر کاربرد کارت سوخت را با حفظ این کارت به پایان می برند یا خیر، هرچند ازین ساختمان بوی سوختگی کارت سوخت نمی آید.

    انتهای پیام

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو