فونیکسریمکسبهتام

اهمیت لاستیک در ایمنی و مصرف سوخت

عصر خودرو- لاستیک و رینگ از جمله مهم‌ترین‌ بخش‌هایی هستند که می‌توانند روی عملکرد خودرو تاثیر بگذارند، چرا‌که خودرو در صورت داشتن لاستیک‌ها و رینگ مناسب کنترلش راحت‌تر می‌شود. خودروهای مسابقه‌ای یا آفرود با داشتن لاستیک‌های مناسب است که می‌توانند عملکرد بالای خود را انتقال دهند در غیر این صورت، هرچه خودرو قدرتمند‌تر باشد نمی‌تواند عملکرد موثری داشته باشد. در بسیاری از مواقع تیونینگ کردن خودرو بسیار گران تمام می‌شود و با انتخاب لاستیک و رینگ مناسب می‌توان عملکرد خودروها را به مقدار قابل توجهی افزایش داد. در بسیاری از موارد، رینگ و لاستیک ارزان‌ترین راهی است که می‌توانید برای پایداری بیشتر خودرو هزینه کنید.

اهمیت لاستیک در ایمنی و مصرف سوخت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، بسیاری از تیونینگ کارها کار خود را با ایجاد تغییر در موتور و جعبه دنده یا سیستم تعلیق آغاز می‌کنند و در برخی موارد هم تمام این بخش‌های اصلی خودرو دستخوش تغییر می‌شوند. این مراکز در مرحله آخر سراغ تایرها و ترمزها می‌روند و باعث افزایش عملکرد آنها می‌شوند. افرادی که خود اقدام به انجام تیونینگ می‌کنند ممکن است هیچ‌گاه سراغ تقویت ترمزها نروند یا با کاهش ارتفاع خودرو بخواهند کنترل آن را راحت‌تر کنند، اما این کار اشتباه است. یکی از بدترین حالت‌هایی که ممکن است در بخش تیونینگ اتفاق بیفتد این است که تایرهای بسیار پهن با رینگ‌های نامناسب و ضعیف در خودروها استفاده شود و البته این حالت پایان ماجرا نیست و استفاده از لاستیک‌های دست دوم در این خودروها بدترین حالت است و ممکن است عواقب بسیار بد و منفی داشته باشد که ترکیدن لاستیک یکی از آنها است. در مسابقات فرمول یک اما لاستیک‌ها نقش فوق‌العاده‌ای برعهده دارند به‌طوری‌که در جریان مسابقه تعویض می‌شوند، چرا‌که فشار زیادی را متحمل می‌شوند. با تغییر شرایط جوی لاستیک‌های خودروها هم در این رقابت‌ها عوض می‌شوند تا چسبندگی لازم به زمین ایجاد شود و خودروهایی که با سرعت سرسام آوری می‌پیچند سر نخورده و منحرف نشوند. در برخی از خودروهای جدید هم لاستیک زاپاس به دلیل کاهش وزن خودرو وجود ندارد و البته لاستیک‌های این خودروها در برابر پنچری مقاومت بالایی دارند و نسبت به مدل‌های گذشته دیرتر پنچر می‌شوند.

    واقعیتی که در رابطه با تایر‌ها وجود دارد و آن هم این است که علاقه به استفاده از لاستیک‌های پهن در میان افرادی که خودروهای اسپرت سوار می‌شوند وجود دارد اما این لاستیک‌ها و رینگ‌های مناسبش وزن زیادی دارند و انتخاب درستی نیستند، مگر اینکه از رینگ‌های فیبرکربن استفاده شود در غیر این صورت مصرف سوخت افزایش خواهد داشت، هرچند این افزایش مصرف سوخت چشمگیر نیست، اما اتفاق می‌افتد. در خودروها با چرخ‌های بزرگ‌تر نسبت به چرخ‌های اصلی شتاب صفر تا صد در خودرو در زمان بیشتری انجام می‌شود و خودرو دیرتر سرعت می‌گیرد هر نوع تغییر در لاستیک و رینگ می‌تواند روی عملکرد خودرو تاثیر مستقیمی بگذارد. برخی لاستیک‌ها هم برای استفاده در جاده قانونی نیستند و خودروهایی که مجوز تردد در خیابان‌ها را دارند نمی‌توانند از این نوع لاستیک‌ها استفاده کنند. در رکورد‌گیری‌ها نیز نوع لاستیک مد‌نظر قرار می‌گیرد و در برخی موارد رکوردگیری‌هایی که مربوط به خودروهای خیابانی باشد نمی‌توانند از رینگ و لاستیگ‌های مربوط به پیست و غیر‌قانونی برای خیابان استفاده کنند. دنیای لاستیک‌ها در ظاهر نسبت به سال‌های ابتدایی تغییرات ظاهری کمی کرده است، اما فناوری‌های نا‌محسوسی در ساخت آنها به کار رفته است که پایداری و استحکام بیشتر و طول عمر بالاتری را برای لاستیک‌ها به ارمغان می‌آورد.

    از مهم‌ترین توصیه‌هایی که در رابطه با رینگ و لاستیک همواره به آن اشاره می‌شود این است که هرگز سراغ لاستیک‌ها و برندهای ارزان‌قیمت نروید، چرا که آسیبی که این لاستیک‌ها به خودرو و امنیت آن وارد می‌کنند فراتر از تصورات ما خواهد بود. مهم‌ترین‌ هدف در ساخت لاستیک‌ها فراهم کردن شرایط بهتر در افزایش عملکرد خودرو است. عملکرد شامل افزایش سرعت، کنترل، ترمز گرفتن و شتاب خودرو می‌شود که شعاع لاستیک و جنس آن می‌تواند اثر مستقیمی روی آن بگذارد. هرگونه تغییر در خودرو باید اثر مثبتی روی عملکرد آن داشته باشد و باعث بهبود در آن شود. با توجه به قیمت رینگ و لاستیک مناسب نسبت به ایجاد تغییر در موتور و جعبه دنده می‌توان به مشاوره با متخصصان در اولین گام بسنده و تغییرات را در خودرو ایجاد کرد و اگر شتاب و سرعت و کنترل ایجاد شده توسط لاستیک‌ها در حد انتظار واقع نشد می‌توان به هزینه‌های بیشتر و ایجاد تغییر در سایر بخش‌ها فکر کرد. همواره به این موضوع باید توجه داشت که تمام اندازه‌ها در خودروی شما بر‌اساس محاسبه‌های دقیق انجام شده است و ایجاد تغییر بدون آگاهی می‌تواند اثرات منفی بگذارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو