فونیکسریمکسبهتام

آلمانی‌ها چگونه به بازی بر می‌گردند؟

عصر خودرو- این روزها کمتر کسی وجود دارد که نسبت به آینده خودروهای برقی شک و شبهه داشته باشد و واقعیتی است که رخ خواهد داد و این نوع خودروها به سرعت در بازارهای جهانی همپای خودروهای بنزینی یا سوخت‌های دیگر به فروش خواهند رسید و این واقعیتی انکار‌ناپذیر است و البته تاریخ وقوع آن هم چندان دور نیست.

آلمانی‌ها چگونه به بازی بر می‌گردند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در برخی کشورهای اروپا در حال حاضر هم 20 تا 50 درصد از خودروها برقی هستند که نروژ از جمله کشورهایی است که تعداد خودروهای برقی‌اش در حال افزایش است و تعدادشان به اندازه خودروهای احتراق درونی رسیده است. در همین آمار موجود اگر کنکاش کنیم در‌می‌یابیم که سهم غول‌های بزرگ آلمانی مانند بنز و ب‌‌ام‌و ناچیز است و سایر شرکت‌های فرا منطقه‌ای محصولات خود را در این کشور به‌فروش می‌رسانند. نیسان و تسلا دو خودرو‌سازی هستند که در این کشور در مقابل نمایندگی‌های بنز و ب‌ام‌و جولان می‌دهند و آنها همچنان به تولید خودروهای هیبرید و بنزینی ادامه می‌دهند.

     

    بنز با مدل‌های محدودی که دارد اما در این رقابت‌ها حضور دارد. خطری که آلمان‌ها احساس می‌کنند از سوی چین است چرا که این کشور نتوانسته در ساخت خودروهای بنزینی و احتراق درونی موفقیت چندانی به‌دست آورد اما با توجه به ماهیت خودروهای برقی سرمایه‌گذاری زیادی برای ساخت خودروهای برقی انجام داده و این موضوعی است که ژرمن‌ها از آن واهمه دارند. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا بنز و ب‌ام‌و اجازه می‌دهند چینی‌ها بازار خودروهای برقی را در چنگ خود بگیرند؟ در رابطه با خودروهای برقی یک موضوع اما اهمیت بالایی دارد و آن هم کیفیت ساخت است چرا که خودروهای برقی نسبت به کیفیت بسیار حساس هستند و نمی‌توان در ساخت این خودروها کیفیت را فدای کمیت کرد. چینی‌ها اخیرا اعلام کرده‌اند که می‌خواهند از هر هفت خودرویی که تولید می‌کنند یک خودرو برقی باشد. سوالی که ذهن وزیر اقتصاد آلمان و خودرو‌سازان این کشور را به خود مشغول کرده این است که آیا این تصمیم چینی‌ها باعث می‌شود آلمانی‌ها در این صنعت نقش پر‌رنگ خود را از دست بدهند؟ حضور زود‌هنگام چین در بازار خودروهای برقی به معنای این است که تاریخچه موفق خودرو‌سازانی مانند بنز و ب‌‌ام‌و آئودی با شرکت‌های تازه تاسیس و ناشناخته‌ای از صحنه روزگار پاک می‌شوند؟

    معادلات دنیای ماشین‌های برقی این روزها از سوی شرکت‌هایی ناشناخته تعریف می‌شوند و این شرکت‌ها با سرمایه‌هایی محدود مدل‌های اولیه و مفهومی خود را با ادعاهایی عجیب معرفی می‌کنند. در 6 سال پیش هم تسلا موتورز با ادعاهایی بزرگ وارد این عرصه شد و توانست در ساخت خودروهای برقی با عملکرد بالا موفق عمل کند و غول‌های بزرگ صنعت خودرو به خوبی ادعاهای این شرکت نو‌ظهور را به یاد دارند که مورد تمسخر بسیاری از افراد قرار می‌گرفت اما محصولات این شرکت در حال حاضر در کشورهای پیشرفته به فروش می‌رسد. سایر خودروهای تمام برقی که در حال حاضر در سراسر دنیا به فروش می‌رسند اما از نظر توان در قد و اندازه‌های تسلا موتورز نتوانسته‌اند موفق ظاهر شوند البته برای استفاده شهری با میانگین مسافتی که با یک بار شارژ طی می‌کنند کاملا مناسب هستند. برقی‌سازان دنیا به دنبال این هستند که خودروهایشان با یکبار شارژ بتواند بیش از 500 کیلومتر را طی کنند. شرکت ب‌ام‌و با معرفی دو مدل هیبرید نشان داده است که در صورت ورود به این حوزه می‌تواند از تجربیات و نیروهای متخصص و با‌تجربه‌اش در بهترین شکل ممکن استفاده کند. موفقیت در فروش i8 و i3 چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت بدون شک اگر ب‌‌ام‌و خودروهای تمام برقی با این ویژگی را می‌ساخت می‌توانست حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. سکوت ب‌ام‌و در ساخت خودروهای برقی و وجود وقفه در ورود به این دنیای سبز نشان می‌دهد ب‌ام‌و با احتیاط وارد این حوزه می‌شود چرا که قبول شکست برای این خودرو‌ساز موضوع راحتی نخواهد بود.

    افزایش رشد فروش خودروهای برقی ارتباط مستقیمی با حمایت‌های مالی و یارانه‌ای است که دولت‌ها به این خودروها اختصاص می‌دهند. تجربه موفقی که در نروژ ایجاد شده به واسطه حمایت دولت این کشور از خرید خودروهای برقی بوده است و ایجاد ایستگاه‌های شارژ سریع در نقاط مختلف که به چند هزار مورد هم می‌رسد. آلمانی‌ها قبل از شروع به ساخت خودروهای برقی به دنبال جلب کمک‌های مالی دولت هستند تا با خیال راحت وارد این حوزه شوند. از طرفی دولت آلمان در تلاش است تا کارخانه‌های تولید‌کننده باتری‌های مورد‌نیاز این نوع خودروها را در خاک این کشور بسازد. از طرفی هزینه پایین تولید این ملزومات در کشورهای آسیایی باعث می‌شود خودرو‌سازان رغبت کمتری برای داشتن چنین کارخانه‌های گران‌قیمتی داشته باشند. در حال حاضر چالش دیگری نیز وجود دارد و آن هم این است که خودرو‌سازان تمایل زیادی برای حفظ موتورهای بنزینی و دیزلی دارند اما نمی‌توانند وسوسه داشتن خودروهای برقی را پنهان کنند. این دو راهی سخت در حال حاضر در پیش روی شرکت‌های آلمانی قرار دارد.

    آنها معتقدند آنها باید موتورهای بنزینی و دیزلی را حفظ کنند و میزان آلودگی این خودروها را تا حد امکان کاهش دهند. این خودرو‌سازان قدیمی به دنبال قوانین راحت‌تر و سهل‌گیرانه‌تری هستند که بتوانند قدرت اقتصادی خود را از دست ندهند. صنعت برقی‌سازی به دلیل مزیت‌هایی که دارد در یک دهه گذشته تجاری‌سازی شده است و بسیاری از خودرو‌سازان برای 5 سال آینده برنامه ساخت مدل‌های مختلفی از خودروهای برقی را در دستور کار خود دارند که شامل انواع خودروهای سبک و سنگین هستند که در صورت معرفی می‌توان تنوع زیادی را در این حوزه انتظار داشت اما سهم خودرو‌سازان بزرگ در این میان نا مشخص است ولی با توجه به امکاناتی که این خودرو‌سازان در اختیار دارند رسیدن به شرکت‌های نوظهور برایشان کار چندان سختی نخواهد بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم