فونیکسریمکسبهتام

ابهامات جایگزینی خودروهای برقی

عصر خودرو- برای نخستین بار است که در کشور ما یک مقام مسئول در سطح وزیر، ایده جایگزینی برق به‌جای سوخت‌های فسیلی را مطرح می‌کند.

ابهامات جایگزینی خودروهای برقی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو»  به نقل از کسب و کار ،حمید چیت‌چیان پیشنهاد کرده است که طی یک برنامه سه یا پنج ساله سوخت خودروهایی که بنزین‌سوز است، با خودروهای برقی یا هیبریدی جایگزین شود ولی آیا این کار در این بازه زمانی امکان‌پذیر است؟ سوال اساسی‌تر آنکه ورود خودروهای برقی به معادله خودرویی کشور چه الزامات و پیامدهایی دارد؟

    جزئیات پیشنهاد چیت‌چیان درباره جایگزینی خودروهای برقی

     وزیر نیرو با اعلام اینکه پیشنهاد وزارت نیرو این است که در کلان‌شهرها و شهرهایی که آلوده هستند، سوخت خودروهایی را که بنزین‌سوز است، با خودروهای برقی یا هیبریدی جایگزین کنیم، تصریح کرد: بر این اساس پیشنهاد می‌کنیم این موضوع در طول یک برنامه سه یا پنج ساله در شهرهایی که آلودگی بالایی دارند، اجرا شود و ما برق مورد نیاز آن را تامین کنیم.

    این عضو کابینه دولت افزود: به این شرط این کار را می‌کنیم که دولت و سازمان‌های تصمیم‌گیرنده و مردم انتظار نداشته باشند هزینه سوخت و انرژی حمل‌ونقل و انرژی گرمایش منزل‌شان را از آنچه الان هست و از بنزین و گاز مصرف می‌کنند، کمتر شود. این مقام مسئول در تشریح مزیت‌های استفاده از برق به‌جای سوخت فسیلی در سبد سوخت و انرژی کشور توضیح داد: آلودگی‌های هوا برطرف می‌شود و خطر آتش‌سوزی خطوط گاز که ممکن است در حوادث موجب آتش‌سوزی شود، از بین می‌رود و مصرف سوخت کاهش می‌یابد. چیت‌چیان با بیان اینکه امیدواریم در طول برنامه ششم توسعه بتوانیم این پیشنهاد را در دولت و سایر مراجع به تصویب برسانیم تا کشور بتواند از مزیت صنعت برق استفاده کند، یادآور شد: بخشی از زیرساخت‌ها برای این پیشنهاد آماده شده و بخش دیگر باید ایجاد شود. به گفته وزیر نیرو ، درحال حاضر حدود 76 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی داریم درحالی که مصرف برق در شبانه روز یکسان نیست و در نیمه‌شب مصرف به‌شدت کاهش می‌یابد که در این ساعات  امکان شارژ خودروهای برقی با قیمت بسیار مناسب به وجود می‌آید.

    این عضو کابینه دولت در پایان با اعلام اینکه البته باید ایستگاه‌های خاصی در تمام نقاط شهر درنظر گرفت تا افرادی که از خودروهای برقی استفاده می‌کنند، بتوانند آن را شارژ کنند، خاطرنشان کرد: این موضوع می‌تواند هم به اقتصاد صنعت برق کمک کند و هم از آلودگی شهرها بکاهد و به ارتقای ایمنی شهرها و رفاه بیشتر شهروندان نیز از این طریق کمک می‌کند.

    چالش‌های پیش‌روی ترویج خودروهای برقی

    یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه جایگزینی خودروهای برقی با خودروهای بنزین‌سوز یا گازسوز از نظر کارشناسی بسیار پرهزینه و دشوار است،  گفت: نخستین مشکل این کار، قیمت بالای خودروهای برقی است به‌طوری که این مشکل در کشورهای صاحب فناوری پیشرفته هم حل نشده و کماکان بیش از 88 درصد خودروها در این کشورها از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند. آخرین برآوردهای سازمان جهانی انرژی هم نشان می‌دهد پیش‌بینی‌های قبلی مبنی بر جایگزینی 40 درصدی خودروهای برقی و هیبریدی به‌جای خودروهای با سوخت فسیلی تا سال 2025 خوشبینانه‌تر از آن بوده که تحقق پیدا کند و در بهترین حالت تا سال 2025، 25 تا 30 درصد خودروها در کشورهای پیشرفته از سوخت‌های غیرفسیلی استفاده خواهند کرد. علت این امر عدم استقبال خریداران از خودروهایی برقی است که بعد از قیمت گران، مشکلات شارژ، هزینه‌های تعمیر و نگهداری ،  سرعت و قدرت پایین این خودروها دلایل اصلی بی‌رغبتی خریداران به خودروهای برقی محسوب می‌شود. محمدعلی رضامند مشکل دیگر پیش‌روی جایگزینی خودروهای برقی به جای فسیلی در کشور ما را آماده نبودن زیرساخت‌های صنعت خودرو برای این تحول عنوان کرد و گفت: اگر منظور از جایگزینی این باشد که خودروهای فعلی را برقی کنیم که این کار از نظر کارشناسی مردود است.

    اگر بخواهیم خودروهای فعلی را از این به بعد با موتور برقی روانه بازار کنیم هم از نظر کارشناسی نیازمند یک پروسه طولانی تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری هستیم و می‌توان گفت این کار صرفه اقتصادی ندارد. اگر منظور از جایگزینی، واردات خودروی برقی است، این موضوع هم با توجه به قیمت این خودروها برای عموم مردم، جذاب نیست. وی خاطرنشان کرد: این نکته را در نظر داشته باشید که خودروی برقی در مسافت‌های حدود 100 کیلومتر نیازمند شارژ مجدد است و باوجود پیشرفت تکنولوژی زمان مورد نیاز برای شارژ از 3 ساعت فراتر می‌رود. ضمنا این خودروها در ترافیک سنگین و خیابان‌های پرفراز و نشیب بازدهی مناسبی ندارند. بنابراین در شهر تهران که با این دو معضل یعنی ترافیک و فرازو نشیب مواجه هستیم، خودروی برقی بازدهی چندانی نمی‌تواند داشته باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو