فونیکسریمکسبهتام

گزارش جامع سه ماهه پاییز گروه خودرو و ساخت قطعات

کاهش عمق معاملات خودرویی ها در پاییز پرماجرا

عصر خودرو- نماگر خودرویی ها که در آخرین روز تابستان در سطح ۱۸ هزار و ۹۰۰ واحدی قرار داشت، در آخرین روز از آذرماه در سطح ۱۸ هزار و ۹۰۵ واحد قرار گرفت، در نهایت نیز بازدهی ۰.۰۲۶ درصدی در کارنامه سومین فصل سال ۹۵ به ثبت رسید.

کاهش عمق معاملات خودرویی ها در پاییز پرماجرا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» ، طی معاملات فصل پاییز در مجموع 609 میلیون سهام خودرویی به ارزش 97 میلیارد تومان دست به دست شد، حجم معاملات در آخر پاییز نسبت به اولین روز  53 درصد و ارزش معاملات 59 درصد کاهش یافت.
    معاملات خودرویی ها در اولین ماه پاییز به روند صعودی قیمتها که از میانه شهریور شروع شده بود ادامه داد ، از طرفی اتمام تسویه اعتبارات شرکتهای کارگزاری در مهرماه بر روند مثبت گروه افزود، حال آنکه این روند با روی کار امدن ترامپ منفی شد.
    طی مهرماه نشست مشترک مدیران ارشد ایران خودرو و پژو سیتروئن و همکاری سایپا با سیتروئن آغاز شد که اتفاقات مهمی در این راستا افتاد از جمله در هفته اول آذرماه مجوز سرمایه گذاری سیتروئن توسط سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی وزارت اقتصاد صادر شد، اواخر ماه نیز رییس هیات عامل ایدرو از نهایی شدن قرار داد رنو در آینده نزدیک خبرداد.
    در میانه آذر ماه بزرگترین قرارداد جوینت‌ونچر در صنعت قطعه‌سازی، میان ایران و فرانسه با امضای قرارداد 30 میلیون یورویی بسته شد ، همینطور شرکت پژو قرار است از اسفندماه امسال اولین محصول جدید خود را در ایران تولید کند. از طرفی یک قرارداد جوینت ونچر با سرمایه گذاری 75 درصد از سوی طرف الجزایری و 25 درصد از سوی گروه سایپا بسته شد.
    مگاموتور قطعه ساز وابسته به سایپا نیز توافقاتی با شرکت رنوپارس برای تولید موتور رنو ساندرو انجام داد تا درآینده به صورت صد درصد در مگاموتور تولید شود.
    بنابر دستور وزارت صنعت این بار خودرویی ها بند غرامت را در قراردادهایشان گنجاندند تا مثل زمان تشدید تحریمها امکان قطع یکطرفه قرارداد نباشد.
    در مجموع پاییز امسال برای گروه خودرویی پر از اتفاقات مهم بود، انتشار صورتهای مالی 6 ماهه که علی رغم انتظار، اکثر نمادها با اعلام سود قبلی بدون تعدیل گزارش را ارائه کردند، در این میان خساپا از تایید سود 102 ریالی و پوشش 13 ریالی خبر داده بود ولی درآمد سرمایه گذاری ها به مقدار قابل توجهی افزایش و بهای تمام شده هم کاهش یافته بود، از این رو سازمان بورس از 2 آبان ماه نماد آن را متوقف کرد و تاکنون بازگشایی نشده است.
    لذا تلاش های سازمان بورس با روی کار آمدن شاپور محمدی جهت شفاف سازی بیشتر منجر به توقف طولانی مدت نمادهای بسیاری شد، علاوه بر خساپا نمادهای خزامیا، خکاوه، خاور، خاهن، خوساز، خمحور، خفنر و خپویش هنوز متوقف می باشند.
    آمار تولید 3 خودروساز بزرگ نیز توجه بسیاری را به خود جلب کرد براساس آن تولیدات آبان ماه سایپا، ایران خودرو و گروه بهمن با رشد 171 ، 134 و 84 درصدی نسبت به مدت مشابه قبل همراه شده است، تولیدات این 3 خودرویی در آبان ماه مجموعا 80 هزار و 161 دستگاه بود در حالیکه مدت مشابه سال گذشته 53 هزار و 781 دستگاه تولید کرده بودند.
    گروه خودرویی همچنین دو افزایش سرمایه مهم در این بازه زمانی داشت که  متعلق به نمادهای خکاوه و خپارس بود، سازمان بورس با افزایش سرمایه 115 درصدی خکاوه موافقت نکرد و رضایت به تنها 26 درصد افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها داد که مجمع فوق العاده با این افزایش سرمایه موافقت کرد.
    ولی در مجمع فوق العاده خپارس با افزایش سرمایه 235 درصدی موافقت شد تا شرکت از ماده 141 خارج شود، 26 درصد این افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی و 74 درصد از محل مطالبات و آورده نقدی بود.
    از این رو نماد خپارس پس از بازگشایی از 1,290 ریال به 903 ریال کاهش یافت، ولی حق تقدم خپارس صف خریدهای به شدت سنگینی را در این چند روز اخیر بازگشایی تجربه کرده است.
    در سومین فصل سال همچنین سایپا اوراق مرابحه 500 میلیارد تومانی با نرخ 18 درصد را برای تامین مالی از بورس به دلیل مشکلات نقدینگی بانکها منتشر کرد.
    می دانیم که تامین مالی یکی از بزرگترین معضلات برای صنایع بزرگ از جمله صنایع خودروسازی محسوب می شود، بانک مرکزی جهت اعطای تسهیلات به خودرویی ها در تیرماه بخشنامه‌ای صادر کرد که موضوع واگذاری سهام بانک پارسیان از سوی ایران خودرو را پیش شرط اعطای تسهیلات قرار داده است، همچنین بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار ، ایران خودرو و سایپا باید ظرف شش ماه بخشی از دارایی‌ها خود را واگذار کنند.
    در این راستا عنوان شده که ایران خودرو باید سهام بانک پارسیان خود را به فروش برساند، طی 10 سال اخیر فروش این بلوک 33.7 درصدی از طرف ایران خودرو آگهی شده و هرگز عملی نشده، امسال نیز ایران خودرو در راستای الزام و رعایت قوانین و مقرارت بانک مرکزی در نظر دارد سهام شرکتهای گروه در بانک پارسیان را در بلوک های حداکثر 10 درصدی از طریق مزایده عمومی به فروش برساند.
    با این حال به دلیل به هزینه‌های سنگین مالی و سربار ایران خودرو دست کشیدن از بانک پارسیان به عنوان سودآورترین منبع درآمدی و تسهیلاتی این شرکت موضوعی بعید به نظر می‌رسد.
    در پایان گفتنی است، تصویب تحریم های 10 ساله داماتو  نیز یکی دیگر از اخبار مهم در این بازه زمانی به شمار می‌رود که تنها تاثیر منفی زودگذری رو یخودرویی ها گذاشت.
    در جدول زیر شاخص گروه، حجم و ارزش معاملات را در فصل پاییز مشاهده می کنید.



     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط