فونیکسریمکسبهتام

لزوم ثبات حداقل ۱۰ ساله قوانین

عصر خودرو- بدون شک در حال حاضر عدم ثبات قوانین و نبود امنیت سرمایه‌گذاری، دو چالش اصلی در جذب سرمایه خارجی به‌شمار می‌روند که اگر خواهان حضور سرمایه‌گذاران بزرگ خارجی در اقتصاد کشور و به بخش خودروسازی هستیم، باید آنها را حل کنیم.

لزوم ثبات حداقل ۱۰ ساله قوانین
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد،  این دو چالش در اصل عوامل فراری‌دهنده سرمایه هستند و خودروسازان خارجی، آنها را تهدیدهایی بزرگ می‌دانند. به‌عنوان مثال در بخش قوانین، با موضوعی به‌نام تثبیت قیمت خودرو روبه‌رو هستیم، که خوشایند خودروسازان خارجی نیست و آنها را تحت فشار قرار می‌دهد. همچنین اگر یک شرکت خارجی بخواهد در ایران سرمایه‌گذاری کند، باید زمان خیلی زیادی را صرف این کار کند که اتفاقا این موضوع نیز فراری‌دهنده سرمایه‌گذاران خارجی به‌شمار می‌رود. بنده هم معتقدم برای حمایت از سرمایه‌گذار خارجی، باید تثبیت قوانین داشته باشیم، منتها به شرطی که آن قوانین، درست و در راستای تسهیل حضور خارجی‌ها باشند نه مانعی بر سر راه‌شان.

    به‌عبارت بهتر، ما اگر می‌خواهیم ورود سرمایه‌گذار خارجی را به کشور تسهیل کنیم، یکی از اقدامات اساسی در این راستا اصلاح قوانین در جهت هموارسازی مسیر ورود خارجی‌ها به صنعت خودرو است. وقتی این قوانین اصلاح شود، آن وقت باید به فکر تثبیت آنها حداقل برای مدت 10سال باشیم. این مدت زمان 10 ساله البته کم است، اما اگر همین زمان در کشور ما رعایت شود، چشم‌انداز روشنی به سرمایه‌گذاران خارجی خواهد داد.الان یکی از نگرانی‌های خودروسازان خارجی، تغییر یکباره قوانین اقتصادی در ایران به واسطه تغییر دولت‌ها است، بنابراین اگر آنها از تثبیت قوانین موردنظر (البته بعد از انجام اصلاحات لازم)، مطمئن شوند، یکی از موانع اصلی حضورشان در صنعت خودرو کشور برداشته خواهد شد. در غیر این صورت، فضای کسب‌و‌کار داخلی نه تنها به سمت جذب سرمایه خارجی نخواهد رفت؛ بلکه بیشتر و بیشتر درگیر رانت خواهد شد و این به معنای سخت و حتی ناممکن شدن حضور سرمایه‌گذاران خارجی جدید در خودروسازی ایران است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو