فونیکسریمکسبهتام

خط زرد سکوهای مترو، مرزی میان مرگ و زندگی است

عصر خودرو- درب های بازشوی ایمنی در ایستگاه های مترو نقش مؤثری در کاهش خطرات و جلوگیری از رفتارهای مخاطره آمیز برخی از شهروندان دارند.

خط زرد سکوهای مترو، مرزی میان مرگ و زندگی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه جا به جایی با مترو یکی از سریع‌ترین و کم هزینه ترین راه های سفر درون شهری محسوب می شود، به همین دلیل اکثر شهروندان خصوصأ در کلانشهرها تمایل زیادی به استفاده از این وسیله حمل و نقل عمومی دارند.

اما مدتی است که شاهد اتفاقات تلخ و ناگواری در ایستگاه های مترو پایتخت هستیم که جز مرگ و مصدومیت های شدید به چیز دیگری ختم نمی‌شود که این مسأله خود موجب شده تا خاطراتی تلخ برای مسافران و کارکنان مترو رقم بخورد.

همه ما در ایستگاه های مترو بارها هشدار عدم نزدیک شدن به خطوط زرد رنگ روی سکوها را شنیده ایم، اما به دلایلی مانند ازدحام بیش از حد جمعیت خصوصاً در ساعات اوج ترافیک در ایستگاه، ناخودآگاه آن را نادیده می گیریم که این مسأله باعث به وجود آمدن خطرات جبران ناپذیری می‌شود.

این اتفاقات تلخ ایجاد شده اخیر در ایستگاه های مترو، ممکن است به علت بی توجهی به هشدارها، ازدحام و شلوغی جمعیت باشد که در راستای حل این عوامل، مسئولان مترو سعی دارند با ایجاد راهکارهایی، این اتفاقات را چه به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه کاهش دهند.

*نصب درب‌های حائل در گرو تأمین بودجه

نصب دیوارهای حائل در ایستگاه های مترو که شامل سیستم محافظ سکو یا PSD دیوارهای شیشه ای و درهای اتوماتیکی است که در طول مترو نصب می شود و پس از ورود قطار به ایستگاه و توقف کامل آن، درب‌های حائل که دقیقأ در مقابل درب‌های قطار قرار گرفته اند، به طور اتوماتیک باز می‌شوند که اجرایی شدن این پروژه کاری پر هزینه است و در صورت تأمین مالی، شهرداری می تواند به راحتی آن را عملی کند که تاکنون طرح یک فوریت آن در شورای اسلامی شهر به تصویب رسیده و چشم انتظار رقمی است که در سال آینده برای احداث این درب‌ها تعیین می شود.

هزینه نصب درب‌های حائل در هر ایستگاه حدود 3 میلیارد تومان است که در صورت تصویب باید اولویت نصب این درب‌ها به ایستگاه های پر تردد اختصاص یابد.

محمد احمدی بافنده مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران در این باره گفت: هزینه نصب درب‌های حائل کمتر از خرید ناوگان نیست و این درب‌ها وسایل گران قیمتی هستند، زیرا دقیقأ سیستم سیگنالینگ آن ها با سیستم قطار منطبق بوده و یک نرده یا کرکره نیست که نصب راحتی داشته باشد، بلکه دارای سیستم پیچیده ای است.


*عملیاتی شدن درب‌های ایمنی در سایر کشورهای دنیا

این سیستم ها در بسیاری از متروهای دنیا مانند کشور فرانسه و امارات، عملیاتی شده و ریسک حادثه و مرگ را در ایستگاه های مترو به صفر می رساند که علاوه بر تضمین ورود ایمن مسافران به قطار، باعث افزایش سرعت حرکت، کاهش تأخیر در حرکت مجدد قطار، جلوگیری از ورود افراد به ریل و تونل مترو، کاهش هزینه های سرمایش و گرمایش و مدیریت ورود و خروج در زمان ازدحام و اضطرار می شود،گفتنی است این سیستم بیش از 20 سال است که در شهرهایی مانند هنگ کنگ، سنگاپور، مسکو، سن پترزبورگ، پاریس و بسیاری از شهرهای آمریکا و انگلیس مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران معتقد است: در کشورهای دنیا، درب‌های حائل برای ایستگاه های شلوغ مترو استفاده نمی شود، بلکه عمدتأ برای درج تبلیغات بر روی دیواره های آن ها نیز استفاده می شود و به دلیل این که این درب‌ها حائل میان سکو و قطارند، اگر مسافری مانع بسته شدن درب‌های قطار شود، امکان ماندن فرد بین درب‌های مترو و حائل وجود دارد که این مسئله خود حادثه ساز خواهد شد.

متروی دبی با داشتن 2 خط مترو و47 ایستگاه یکی از نمونه هایی است که در آن دیوار شیشه ای نصب شده و مکانی ایمن برای مسافران است، زیرا سکوی ایستگاه توسط دیواره شفاف شیشه ای با درب‌های اتوماتیک به طور کامل از قطار جدا شده است.

هابیل درویش مدیرعامل شرکت مترو تهران می گوید: نصب این درب‌ها علاوه بر کاربری ایمن موجب جلوگیری از هدررفت انرژی نیز خواهد شد اما اجرای این طرح هزینه های زیادی را با خود به همراه دارد، چراکه در کشورهایی که این طرح اجرا شده، قطارها به صورت اتوماتیک بوده و راننده ندارند، در حالی که قطارهای ما توسط راننده هدایت می‌شوند و باید در صورت اجرا برای همزمان باز شدن درب‌های مترو و محافظ سکو تدابیر خاصی اندیشیده شود.

*نقش پررنگ فرهنگ سازی و آموزش شهروندی

آموزش های شهروندی در خصوص استفاده صحیح از مترو و رعایت قوانین از سوی مسافران دست کمی از الزام درب‌های ایمنی ندارد، زیرا تا زمانی که شهروندان به اهمیت فرهنگ استفاده از مترو واقف نشوند مانند این که در هنگام توقف مترو در ایستگاه، ابتدا اجازه پیاده شدن به مسافران داخل قطار را دهند و سپس سوار شوند نیز بسیار مهم است و در صورت عدم رعایت این موارد جزئی اما مهم حتی درب‌های ایمنی نیز کاری از پیش نمی برند و قبل از نصب آن ها ابتدا باید فرهنگ سازی در میان شهروندان صورت گیرد و در کنار تأمین تجهیزات و توسعه مترو باید آموزش شهروندی در دستور کار قرار گیرد، زیرا مترو یک صنعت جدید در کشور است.

*نصب درب‌های ایمنی پیش نیاز اتوماتیک شدن خطوط

چنین ناوگان گسترده ای که روزانه حدود 4 میلیون مسافر از طریق آن در شهر جابه جا می شوند، نیازمند دارابودن سیستم ایمنی مجهز برای سلامتی مسافران است و اتوماتیک کردن خطوط مترو و افزایش ایمنی مسافران دو هدف اصلی نصب درب‌های حائل مترو در دنیاست و در واقع نصب این درب‌ها پیش نیاز اجرای خطوط تمام اتوماتیک مترو است، به طوری که قطارهای تمام اتوماتیک به صورت خودکار و حتی گاهی بدون راهبر حرکت می کنند که به طور حتم استفاده از این قطارها نیازمند احداث درب‌های حائل است.

نصب درب‌های ایمنی نیز باید در اولویت کاری مسئولان قرار گیرد تا از ورود مسافران به حریم ریلی جلوگیری شود و حوادث در مترو کاهش یابد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو