فونیکسریمکسبهتام

خودرویی ها در بازار سرمایه/۲۹ دی ۹۵

تحرک سهامداران خودرویی با قرار گرفتن لیدر در لاین سرعت

عصر خودرو- امروز چهارشنبه ۲۹ دی ماه، شاخص گروه خودرو با کاهش ناچیز ۳ واحدی در مدار ۱۷ هزار و ۸۲۰ واحدی قرار گرفت، در ساعات ابتدایی معاملات روند خودرویی ها نزولی بود، در میانه بازار شاهد چرخش روند به صعودی بودیم لذا شاخص تا ۱۷ هزار و ۸۷۴ صعود کرد ولی در ساعت پایانی دوباره شروع به کاهش کرد تا نهایتا در سطح مذکور قرار گرفت.

تحرک سهامداران خودرویی با قرار گرفتن لیدر در لاین سرعت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» ، امروز سهامداران گروه 175 میلیون سهم را به ارزش 27 میلیارد تومان در 14 هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند، لذا حجم وارزش معاملات خودرویی ها نسبت به دیروز افزایشی بود، در این بین نماد خساپا با 46 میلیون پرحجم ترین سهم شرکت و خودرو با ارزش 10 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملاتی را در بین هم گروهی ها داشتند.
حقوقی های غولهای خودروسازی امروز به حمایت از سهم هایشان پرداختند، ورنا از سهامداران عمده خساپا با خرید 8 میلیون و شرکت پلیمرهای مهندسی پیشرفته از سهامداران عمده خودرو با خرید 500 هزار از سهم حمایت کردند.
در این روز همچنین شاهد رشد 2 درصدی نماد خودرو در قیمت پایانی 2,955 ریال بودیم، به عبارتی رنج مثبت در نماد خودرو منجر به افزایش تقاضا در این نماد خودرویی تا حاشیه 2 درصد مثبت شد، لذا امروز نماد خودرو توانست در بالای محدوده مقاومتی مهم 290 تومانیش قرار بگیرد و در روزهای معاملاتی آتی نظاره گر رشد بیشتر سهم خواهیم بود.
علی رغم رشد قیمتی نماد خودرو طی روزهای اخیر، نماد خساپا درحال درجا زدن می باشد، خساپا امروز 1 درصد افت در قیمت 1,131 ریال داشت،سهامداران منتظر اخبار مثبتی همچون فروش رفتن سهام خکاشا و واگذاری بلوک شرکت زیانده سایپا دیزل(خکاوه) هستند، گفتنی است خکاوه امروز در گزارش بودجه براساس عملکرد 9 ماهه نیز خبر از تحقق زیان 761 ریالی با پوشش 101 درصدی بودجه داد.
لذا خساپا درنتیجه وقوع اخبار امیدوارکننده که موجب تعدیل مثبت شرکت شوند در رالی شتاب قرار خواهد گرفت، با عنایت به  اینکه پیش تر شایعه شده بود فروش خکاشا همزمان با دهه فجر صورت خواهد گرفت، رایزنی های با سازمان بورس انجام شده و به زودی معامله خکاشا در فرابورس صورت خواهد گرفت.
گفتنی است بخش عظیمی از پیش بینی سود هر سهم سال 95 خساپا غیرعملیاتی است و از محل واگذاری زیرمجموعه ها بوده، لذا اگر فروش اقساطی با نرخ بهره کمتر از بانک و لیزینگی ها در سال آتی انجام نشود طبیعتا نمی توان انتظار رشد چندانی را در EPS شرکت ملاحظه کرد.
همچنین روند مثبت پارسال خساپا به دلیل افزایش سرمایه جذابش از محل مازاد تجدید ارزیابی بود و به احتمال زیاد رشدی شبیه سال قبل در پایان امسال نخواهیم داشت.
از لحاظ تکنیکالی نیز کارشناسان اعتقاد دارند نسبت خودرو به خساپا به کف حمایتی 6 سال اخیر خود رسیده  و به نظر می‌رسد در میان مدت و بلند مدت ایران خودرو سود بیشتری نسبت به سایپا بدهد.
در حوزه اخبار مدیرعامل سابق سایپا و مشاور وزیر صنعت از برنامه رنو برای تولید خودرو در ساوه خبر داد. وی افزود: شهرستان ساوه به‌عنوان قطب صنعتی کشور از ظرفیت بالایی در توسعه و ایجاد صنعت خودرو برخوردار است.
یکه زارع نیز اعلام کرد ایران‌ خودرو سایت خراسان را به شریک خارجی و 3 سایت دیگر را می فروشد، درحالی‌که سایت‌های شهرستانی حدود 35 درصد از کل تولید محصولات سواری خودروسازان بزرگ را تشکیل داده‌اند، که ایران خودرو و سایپا ، آنها را برای فروش اولویت‌بندی کرده‌اند، قرار بر این است  که کم‌تیراژها به شرکت‌های داخلی واگذار شده و پرتیراژها نیز در اختیار خودروسازان خارجی قرار گیرند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
      آرشیو