فونیکسریمکسبهتام

هاچ‌بک جذاب کره‌ای با لهجه کرمانی

عصر خودرو- بازگشت هیوندای به کرمان باعث شد تا پای نسل جدید مدل i۲۰ به خطوط تولید خودروسازان داخلی باز شود و i۲۰ به عنوان نخستین خودرو پسابرجامی تولید داخل شناخته شود.

هاچ‌بک جذاب کره‌ای با لهجه کرمانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، i20 و i10 دو محصول کرمان‌موتور در فاز نخست همکاری با هیوندای کره‌جنوبی خواهند بود اما در حال حاضر شرکت کرمان‌موتور تنها مشخصات فنی و امکانات مدل i20 را روی وب‌سایتش منتشر کرده است که نشان‌دهنده عرضه این خودرو با پیشرانه 1.4 لیتری 98 اسب بخاری با امکاناتی نظیر کنترل الکترونیکی پایداری ESC‌، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و ... است.
    هیوندای از سال 2008 تاکنون مدل i20 را در دو نسل به بازارهای جهانی عرضه کرده است.i20 برای اولین بار 3 سال بعد از آغاز تولید جهانی از سال 2011 به عنوان خودرویی وارداتی توسط آسان‌موتور به بازار خودرو کشور راه یافت و پس از گذشت 6 سال به خانه اول محصولات هیوندای در ایران یعنی کرمان‌موتور بازگشت.
    نسل جدید i20 برای اولین بار در سال 2014 میلادی معرفی شد و تغییرات قابل توجهی را نسبت به نسل نخست و حتی فیس‌لیفت این مدل در‌بر‌داشت.i20 به عنوان یکی از پرفروش‌ترین محصولات سبد هیوندای در نسل جدید با هدف گسترش بازار‌های هیوندای در اروپا عرضه شد و تمرکز اصلی این خودروساز کره‌ای نیز روی بازار‌های قاره سبز بود. نسل دوم i20 در هیوندای اروپا(واقع در روسلزهایم آلمان) و در کلاس‌ هاچ‌بک‌های کلاس B طراحی شده است و در مقایسه با نسل قبل که در بازار ایران حضور داشت ارتفاع کوتاه‌تر‌، طول بیشتر و بدنه‌ای عریض‌تر دارد. ورودی هوای شش‌‌وجهی در کنار چراغ‌های جدید و LED روشنایی در روز مهم‌ترین مشخصه‌های تغییر نمای جلو این نسل نسبت به مدل قبل است. نسل جدید i20 روی پلت‌فرم جدیدی قرار گرفته‌ که موجب افزایش 4.5 سانتی‌متری فاصله بین دو محور شده و فضای پا برای سرنشینان عقب و جلو مجموعا به 1892 میلی‌متر افزایش یافته است.این تغییرات در راستای افزایش فضای کابین i20 نسبت به نسل قبل انجام شده است.این خودرو توسط هیوندای تا ارتفاع 2500 متر و در دمای +35 تا +45 درجه مورد آزمایش‌های گوناگون قرار گرفته است‌. طول خودرو با افزایش 4 سانتی‌متری روی پلت‌فرم جدید به 4035 میلی‌متر رسیده است و ارتفاع کلی خودرو نیز 1.6 سانتی‌متر کاهش یافته.عرض i20 در نسل جدید نیز با افزایش 2.4‌سانتی‌متری و رسیدن به عدد 1734 میلی‌متر موجب شده تا این خودرو در بین همکلاسانش به عنوان عریض‌ترین خودرو شناخته شود.طراحی آیرودینامیک نسل جدید ‌هاچ‌بک کلاس Bهیوندای ضریب درگ 0.30 را به ارمغان آورده است که در مقایسه با ضریب درگ 0.32 نسل قبل این خودرو از مقاومت کمتر خودرو در مقابل نیروی هوا خبر می‌دهد و روی مصرف سوخت و شتاب و دینامیک خودرو تاثیر بسزایی دارد. درب عقب خودرو برای سهولت بیشتر در قرار دادن بار در ابعادی بزرگ‌تر طراحی شده ‌و فضای بار نیز با افزایش 10درصدی نسبت به نسل قبل به 326 لیتر رسیده است که با خواباندن صندلی‌های عقب فضای بار بهتری را نیز فراهم می‌کند.
    هیوندای برای اولین بار در i20 چراغ دنده عقب را به داخل سپر عقب منتقل کرده است. این تصمیم در راستای زبان جدید طراحی صورت گرفته و به عنوان نکته‌ای متمایز‌کننده در i20 تلقی می‌شود.
    i20 جدید در مقایسه با نسل قبل 3 سانتی‌متر فضای سر بیشتر در اختیار سرنشینان جلو قرار می‌دهد و این افزایش فضا برای نشیمن و فضای شانه سرنشینان نیز در نظر گرفته شده است. همچنین افزایش ارتفاع داشبورد موجب شده تا فضای پای سرنشینان جلو نیز دستخوش تغییر شود و همچنین افزایش فضای سر‌، شانه و نشیمن و پا برای سرنشینان عقب باعث شده تا 3 سرنشین بالغ به‌راحتی بتوانند در ردیف عقب صندلی‌های این خودرو بنشینند؛ موضوعی که در نسل قبل این خودرو چندان دلپذیر و قابل توجه نبود. کرمان‌موتور پیشرانه 1368سی‌سی تنفس طبیعی 16 سوپاپ با حداکثر توان 98 اسب بخار را برای نصب روی i20 در ایران انتخاب کرده است. حداکثر گشتاور i20 کرمان‌موتور نیز به 134نیوتن‌متر می‌رسد و برای انتقال قدرت به محور جلو از گیربکس 4‌سرعته اتوماتیک استفاده خواهد کرد. ترمز‌های i20 در جلو از نوع دیسکی خنک‌شونده و در عقب از نوع دیسکی هستند و تعلیق جلو از نوع مستقل مک‌فرسون است. این‌ هاچ‌بک کلاس B از سیستم فرما ن برقی بهره می‌برد و در بخش ایمنی به تکنولوژی‌های ABS ،‌EBD‌، کنترل الکترونیکی پایداری ESC و 2 کیسه هوا مجهز شده است.
    کرمان‌موتور i20 جدید را با امکاناتی نظیر نمایشگر‌، پخش DVD و MP3 ، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب‌، کامپیوتر سفری‌، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان‌، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک‌، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC، کنترل فشار باد تایر‌ها (TPMS) و‌ سنسور باران‌، دوربین دید عقب‌، محفظه خنک‌نگه‌دارنده و ... به بازار عرضه خواهد کرد.
    این‌ هاچ‌بک جدید برای اولین‌بار در نمایشگاه خودرو کرمان رونمایی ‌شد و فروش آن نیز احتمالا طی هفته‌های آینده آغاز خواهد شد. برخی‌ نمایندگان کرمان‌موتور از احتمال تعویق فروش این خودرو تا سال آینده صحبت می‌کنند اما به نظر می‌رسد در بازار شب عید شاهد عرضه نخستین محصول پسابرجام کرمانی‌ها به بازار باشیم. نسخه فیس‌لیفت نسل قبل i20 هم‌اکنون در بازار حدود 90میلیون‌تومان خرید و فروش می‌شود در حالی که به نظر می‌رسد نسل جدید این خودرو که قرار است توسط کرمان‌موتور به بازار عرضه شود احتمالا قیمتی کمتر از 90 میلیون‌تومان خواهد داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو