فونیکسریمکسبهتام

سربازان خط‌مقدم آینده حمل‌و‌نقل شهری

عصر خودرو- یکی از مهم‌ترین‌ سوالاتی که خودرو سازان از خود می‌پرسند این است که در آینده حمل‌و‌نقل به چه شکلی خواهد بود. پاسخ به این سوال‌ کار راحتی نخواهد بود چرا که جنبه‌های مختلف زندگی انسان‌ها در آینده باید در نظر گرفته شود و همچنین شناخت کافی نسبت به محیط‌های شهری در آینده و فناوری‌های در دسترس هم اهمیت دارد تا بتوان جمع‌بندی درستی از شرایط آینده داشت.

سربازان خط‌مقدم آینده حمل‌و‌نقل شهری
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد،  یکی از مواردی که می‌توان در رابطه با حمل‌و‌نقل شهری در آینده بررسی کرد نقش خودروهای کوچک اقتصادی و شهری است که در کنار قیمت مناسب شرایط لازم برای زندگی شهری آینده را خواهند داشت. از طول 50 سال گذشته برخی شرکت‌ها در زمینه ساخت خودروهای کوچک و ارزان قیمت که برای سفرهای درون شهری مناسب هستند محصولاتی را معرفی کردند که خودروی مینی از جمله موفق‌ترین خودرو‌ها بوده است.

     

    این خودروها که مورد توجه قشر متوسط جامعه قرار گرفتند به دلیل قیمت پایین اولیه و هزینه کم نگهداری که داشتند به سرعت در دنیا مورد استقبال قرار گرفتند. این خودروها در کنار مزیت‌هایی که داشتند در بخش امنیت مشکلات اساسی را نشان می‌دادند که در برابر تصادفات احتمالی نمی‌توانستند از سرنشینان محافظت مناسبی داشته باشند. در دنیای آینده اما می‌توان جایگاه خودروهای کوچک را با توجه به تغییرات در بخش فناوری و ساخت خودرو بسیار مناسب پیش‌بینی کرد و البته موضوع ذائقه افراد و بازاریابی برای این خودروها مقوله‌ای جدا خواهد بود. بر عکس گذشته می‌توان از خودروهای بسیار سبک یا به عبارت دیگر فوق سبک با فناوری‌های بسیار پیشرفته استفاده کرد چرا که موادی که در ساخت آنها استفاده می‌شود استحکام بسیار زیادی را برایشان به ارمغان می‌آورد و روش‌های استاندارد سنجش ایمنی خودروها ایمنی این محصولات کوچک را تضمین می‌کنند و به راحتی می‌توان ادعاها را راستی آزمایی کرد.

    تغییر در دنیای ماشین‌ها همواره به‌صورت پویا وجود داشته است و با توجه به شرایط اقتصادی و قیمت سوخت و برخی عوامل دیگر اندازه خودروها نیز تغییر کرده است. در آمریکا در پی کاهش قیمت سوخت و افزایش برندها و تنوع در خودروهای شاسی بلند افراد زیادی به دنبال خرید خودروهای پرقدرت روی آورده‌اند که ممکن است در یک دهه گذشته این ابراز تمایل به داشتن خودروهای شاسی بلند یا‌تراک کمتر قابل پیش‌بینی بوده است اما آنهایی که این نیاز را به درستی سنجیدند توانستند محصولاتشان را در تعداد بالا به‌فروش برسانند که در این میان شرکت فورد و تویوتا موفق‌تر عمل کرده‌اند. در دهه 90 میلادی نام خودروهای فوق سبک بر سر زبان‌ها افتاد و هدف آنها رسیدن به حداکثر مسافت با یک بار سوخت‌گیری برای کاهش هزینه حمل‌و‌نقل بوده است. مواد جدید مانند فیبرهای کربنی یا استیل‌های سبک و پلاستیک‌های فشرده و محکم باعث شده‌اند که بتوان به خودروهای جدید و سبک اعتماد کرد، هر‌چند قیمت این خودروها نسبت به گذشته که خودروها کاملا ارزان بودند گران‌تر خواهد بود.

    امنیت و وزن

    در خودروهای فوق سبک امروزی نمی‌توان رابطه معناداری بین وزن خودرو و ایمنی آن در برابر تصادفات پیدا کرد. در گذشته هر‌چه یک خودرو وزن بیشتری می‌داشت از مقاومت بالاتری برخوردار بود و در آزمایش تصادفات، ستاره‌های بیشتری به‌دست می‌آورد. اغلب خودروهای موجود در بازار تنها از 15 درصد نیروی خود برای حرکت استفاده می‌کنند و بخش اعظمی از توان خودرو برای رسیدن به حداکثر سرعت یا شتاب مورد استفاده قرار می‌گیرد و در حالت عادی نیازی به این توان زیاد نخواهد بود، مخصوصا در حمل‌و‌نقل شهری به آن 75 درصد از توان نیازی نیست. در خودرو‌سازی امروزی دو هدف اصلی مورد نظر خودرو سازان قرار دارد و به دنبال کاهش وزن و کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هستند. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته کاهش 10 درصدی در وزن خودرو باعث کاهش 7 درصدی از مصرف سوخت خواهد شد، بنابر‌این در خودروهای فوق سبک با وجود فناوری‌های جدید در ساخت موتورها، افزایش کارآیی را در کنار کاهش ملموس وزن خواهیم داشت. در خودروهای جدید هدف رسیدن به محدوده وزن 500 کیلوگرمی با حفظ توان خودرو است که خود به خود نسل جدیدی از خودروهای شهری معرفی خواهند شد. خودروهایی که از فیبرکربن ساخته می‌شوند مقاومتی به مراتب بیشتر از خودروهایی دارند که از آلیاژهای استیل استفاده می‌کنند و حتی تا 12 برابر استحکام بیشتری دارند که امنیت لازم را در این خودروهای کوچک ایجاد می‌کنند.

     

    فناوری و عملکرد بالا

    خودروسازان در کنار تولید محصولات پر‌قدرت و بزرگ توجه خاصی هم به خودروهای کوچک داشته‌اند و نمونه‌های مختلفی از این خودروها را می‌توان یافت که در کنار امنیت بالا از توان مناسبی در استفاده‌های شهری بهره‌مند هستند. خودرو‌سازانی مانند بنز با طراحی مدل‌هایی از خودروهای کوچک، تصور ما را از خودروهای شهری متحول کرده‌اند. خودروی Smart ForTwo که از سوی دایملر AG به‌عنوان زیر‌مجموعه بنز فعالیت می‌کند و توانسته است خودرویی هوشمند و آینده محور و پاک را تولید کند با قیمت مناسبی نسبت به فناوری بالای که در آن به کار رفته است به‌فروش می‌رسد. این خودروی بنزینی که نسخه برقی هم دارد از جمله خودروهای موفق بازار است که توانسته نشان دهد می‌توان خودرویی پر توان با دامنه حرکتی مناسب برای مصارف شهری و البته ایمنی بسیار مناسب داشت. موتورهای الکتریکی که در این نوع خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند شتاب و سرعت مناسبی برای‌تردد‌های شهری در اختیار راننده قرار دهد که مزیت بسیار خوبی به حساب می‌آید. آنچه باعث می‌شود افراد نسبت به خودروهای کوچک تمایل نشان ندهند نبود امکانات کافی و ایمنی است که در خودروهای موجود و خودروهای آینده این دو موضوع مرتفع خواهد شد. مثال‌های متعددی در دنیای ماشین‌های کوچک وجود دارد که توانسته‌اند با استفاده از فناوری‌های جدید خود را هم‌رده خودروهای سدان نشان دهند و از نظر رفاه و هوش مصنوعی چیزی کمتر ندارند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو