فونیکسریمکسبهتام

بررسی بازار خودروهای لوکس وارداتی به کشور در ۹ ماهه سال ۱۳۹۵

جدال سرزمین آفتاب تابان و دیار ژرمن‌ها

عصر خودرو- بازار خودروهای لوکس کشور در سال های اخیر فراز و فرود های زیادی داشته است اما در حال حاضر با وجود محدودیت در واردات خودروهایی با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی سی، همچنان شاهد حضور تعدادی از برترین برند های لوکس جهان در ایران هستیم. در ادامه مروری بر روند واردات خودروهای لوکس به بازار ایران در ۹ ماهه سال جاری خواهیم داشت و برترین برندها را بررسی خواهیم کرد.

جدال سرزمین آفتاب تابان و دیار ژرمن‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بازار خودروهای لوکس در ایران طی سال‌های اخیر فراز وفرودهای بسیاری داشته است. در سال‌های نه‌چندان دور در بازار کشور شاهد حضور پررنگ برندهایی همچون مازراتی، پورشه، مرسدس بنز و ب‌ام‌و بودیم؛ روندی که البته با تغییرات قوانین و محدودیت در واردات خودروهایی با موتور بیش از 2500سی‌سی، تغییرات زیادی در آن روی داد و بازار تا حد زیادی به هم ریخت تا جایی که نمونه‌های دست دوم خودروهای لوکس، قیمت میلیاردی پیدا کردند و البته شاهد ورود کم‌شمار آنها با مجوزهای خاص بودیم؛ امری که حرف‌وحدیث‌‌های زیادی را برای خودروهای لوکس ایجاد کرد. این روند در یک سال اخیر تا حدودی تعدیل شده است و شاهد حضور بعضی برندهای لوکس در بازار هستیم؛ برندهایی که توانسته‌اند به لطف عرضه با موتورهایی با حجم کمتر از 2.5 لیتر به بازار بازگردند و رقابت در این بازار را جذاب‌تر از قبل کنند.در ادامه مروری بر روند واردات خودروهای لوکس به بازار ایران در 9 ماهه سال جاری خواهیم داشت و برترین برندها را بررسی خواهیم کرد. لازم به یادآوری است با توجه به تعاریف جهانی، بعضی از این خودروها در کلاس پرمیوم و بعضی در کلاس لاکچری قرار دارند اما با توجه به محدودیت‌های بازار کشور همه آنها را در قالب خودروهای لوکس طبقه‌بندی کرده‌ایم. آنچه می‌خوانید بخشی از گزارش جامع بازار خودروهای وارداتی است که توسط بخش مطالعات بازار خودرو امروز MSD تهیه شده است. جهت دسترسی به نسخه کامل این گزارش می‌توانید با شماره تماس 88926000-021 تماس حاصل کنید.

    لکسوس
    برند لکسوس قطعا باید از نتایج خود در سال جاری راضی باشد چراکه توانسته افزایش فروش 401درصدی را نسبت به مدت مشابه سال پیش به نام خود ثبت کند. همان‌گونه که از ابتدای سال و حتی پیش‌تر از آن از میانه‌های سال قبل مشخص بود، برگ برنده لکسس در بازار خودروهای لوکس وارداتی ایران مدل کراس‌اوور NX است؛ خودرویی که از زمان ورودش در نیمه دوم سال پیش معادلات بازار در این بخش را بر هم ریخت و توانست به‌طور پیوسته روند قدرتمند حضور خود در بازار را ادامه دهد تا جایی که حتی در مقاطعی، در نیمه نخست سال عنوان دومین خودرو وارداتی از نظر حجم ورود را نیز از آن خود کرده بود؛ امری که برای کراس‌اووری با قیمت بالای 300 میلیون تومان از برندی همچون لکسس، غیر قابل ‌پیش‌بینی بود. البته تب NX پس از واردات ماهیانه بیش از 300 دستگاه در 2ماهه ابتدایی تابستان امسال، در ادامه تا حدودی فروکش کرد اما همچنان این کراس‌اوور جذاب یکی از اصلی‌ترین رقبا در بازار خودروهای لوکس است. NX علاوه بر اینکه به‌تنهایی خودرو موفقی است، توانست تا حدی نوار موفقیت‌های ب‌ام‌و X4 را نیز در بازار قطع کند و با حضور NX شاهد کاهش واردات و تقاضا برای X4 بودیم هرچند در ادامه با توجه به ممنوعیت شماره‌گذاری X4، لکسس NX توانست به‌تنهایی پیشرو بازار باشد. البته روند وارداتی لکسس NX از آذرماه به این‌سو پیوسته کاهشی بوده است و این مسئله می‌تواند به‌مرور جایگاه آن را در بازار متزلزل کند، ضمن اینکه شاید به‌زودی شاهد آغاز شماره‌گذاری X4 باشیم؛ امری که در زمستان می‌تواند کفه ترازو را به‌سوی ب‌ام‌و تغییر دهد.
    NX به‌تنهایی سهمی بیش از 96 درصد در سبد محصولات لکسوس دارد و به این ترتیب با موفقیت این خودرو، لکسوس می‌تواند امیدوار باشد سهم خود از بازار خودروهای لوکس را حفظ کند. این البته یک روی سکه است چراکه در روی دیگر، اتکای زیاد برند لکسوس به NX باعث می‌شود هرگونه تغییر در روند واردات این خودرو به جایگاه لکسس در بازار هم ضربه بزند. در کنار NX و البته با اختلاف زیاد، شاهد ورود ES هم هستیم؛ سدانی که روزگاری یکی از محبوب‌ترین لکسوس‌های بازار بود اما با ورود NX عملا تمرکز واردکننده رسمی و البته بازار از آن برداشته شد، به‌گونه‌ای که از ابتدای امسال تا انتهای آذرماه تنها 61 دستگاه لکسوس ES از گمرکات کشور ترخیص شده است. اختلاف لکسوس با رتبه دوم این لیست چندان زیاد نیست و شاید با ادامه روند کاهشی ورود NX و عدم حضور مدل‌های دیگر لکسوس در بازار، در پایان سال شاهد از دست دادن جایگاه نخست از سوی این برند باشیم.

    ب‌ام‌و
    این برند باواریایی سالی پرتنش را در ایران سپری کرده است و به‌ویژه در نیمه دوم سال دردسرهای زیادی داشت اما با وجود همه این مشکلات توانست جایگاه دوم را با اختلافی نه‌چندان زیاد نیست به رتبه اول به دست آورد و شاید حتی بتواند با وجود تمام دردسرها در پایان سال رتبه اول را هم از آن خود کند. مزیت بزرگ ب‌ام‌و در بازار ایران، نه حضور پررنگ مدل‌هایش در بازار خودروهای وارداتی لوکس، که تنوع مدل‌های عرضه شده در ایران است؛ امری که عملا ب‌ام‌و را در میان رقبا، بی‌رقیب می‌کند. این تنوع مدل هرچند باعث می‌شود تمرکز واردکنندگان و بازار بین مدل‌های مختلف تقسیم شود اما این مزیت را دارد که در صورت بروز مشکل برای هر یک از خودروها، بازار و واردکننده رسمی می‌توانند به سمت مدل‌های جایگزین بروند. البته این تنوع مدل باعث نشده است که تمرکز اصلی بازار ‌روی X4 نباشد و این خودرو همچنان محور اصلی فعالیت‌های برند ب‌ام‌و در بازار ایران است.
    نکته جالب توجه در مورد X4 ورود پرشمار این خودرو با وجود ممنوعیت شماره‌گذاری آن است؛ امری که نشان می‌دهد واردکنندگان این خودرو امید زیادی به گشایش در زمینه شماره‌گذاری آن دارند و این مسئله احتمالا در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد هرچند برخی از آنها به‌ناچار و برای جلوگیری از متروکه شدن خودروها، آنها را بدون امید به شماره‌گذاری از گمرک ترخیص کرده‌اند. تا پایان آذرماه امسال درمجموع 1,101 دستگاه ب‌ام‌و X4 وارد کشور شده که نشان از سهم 50 درصدی این خودرو در سبد محصولات ب‌ام‌و در ایران دارد. X4 در سال جاری دو مشکل اصلی داشته که یکی از آنها از ناحیه بازار و دیگری از سوی تغییرات قوانین دولتی بوده است. از یک‌سو X4 کمی از روزهای اوج خود در سال گذشته فاصله گرفته است چراکه برخلاف نیمه نخست سال گذشته که در بازار خودروهای لوکس یکه‌تازی می‌کرد، در نیمه دوم سال گذشته و البته در سال جاری، لکسس NX را به عنوان رقیب خود می‌بیند. از سوی دیگر این خودرو با محدودیت در شماره‌گذاری به دلیل تولید در آمریکا مواجه شده و این مسئله ورود آن را محدود کرده است و بدتر اینکه این محدودیت، دامن نمونه‌هایی که پیش از این نیز وارد گمرک شده بودند را گرفته تا به این ترتیب، حجم قابل توجهی از این خودرو به‌صورت دپو در گمرک و انبار واردکنندگان باقی‌مانده باشد. با وجود همه این دردسرها، X4 همچنان قدرتمند است و بیش از هر چیز به دلیل ظاهر جذاب و جوان‌پسند خود توانسته محبوبیت خود را حفظ کند.
    بازار ب‌ام‌و در ایران ‌همچنان به کام شاسی‌بلند‌هاست چراکه پس از X4، شاهد حضور X3 در رتبه دوم هستیم؛ خودرویی که هرچند با حضور X4 بخشی از بازار و محبوبیت خود را از دست داد اما همچنان موردپسند افرادی است که نمی‌خواهند به‌اندازه مالکان X4 دیده شوند اما در عین حال، یک خودرو لوکس و راحت می‌خواهند. ب‌ام‌و البته سری 5 و 4 و X1 را هم در لیست واردات خود به ایران می‌بیند؛ مدل‌هایی که هرچند از نظر تعداد، فاصله زیادی با X4 دارند اما هر یک به‌تنهایی بخشی از بازار خودروهای وارداتی لوکس را تصاحب کرده‌اند تا به این ترتیب دست ب‌ام‌و برای حضور در بخش‌های مختلف بازار باز باشد.

    ولوو
    حجم اخبار ضدونقیض در مورد این برند سوئدی در بازار ایران آنقدر بالاست که حتی در زمان تحریر این مطلب هم درنهایت مشخص نبود تکلیف نمایندگی این برند در بازار ایران چگونه است اما هر چه هست، ولوو به مدد شاسی‌بلند لوکس و بزرگ خود XC90 توانست جایگاه خود در بازار ایران را مستحکم کند و با وجود تمام مشکلاتی که در زمینه خدمات پس از فروش برای این برند وجود داشت، خریدار آن ‌همچنان خرید XC90 را انتخاب می‌کنند. مزیت بزرگ XC90 در بازار ایران علاوه بر ظاهر جدید و لیست بلند آپشن‌ها، نبود رقیب در این کلاس است چراکه در غیاب ب‌ام‌و X5، لکسوس LX و حتی RX و البته نبود لندکروزر در بازار، خریداران برای خرید یک شاسی‌بلند بزرگ وارداتی ناچار به انتخاب XC90 هستند. با در نظر گرفتن این موارد، ‌‌طی 9 ماهه 1395 درمجموع 495 دستگاه ولوو XC90 وارد کشور شده است.

    پورشه
    این برند آلمانی به دنبال محدودیت‌های ایجاد شده بر سر راه واردات خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی، ناچار به ترک بازار ایران شد تا عملا به دوران موفقیت‌آمیز آن پایان داده شود. در این مدت پورشه همواره نماد یک خودرو لوکس در بازار ایران بوده و نمونه‌های دست دوم آن‌ همچنان با قیمت‌های بالایی خرید و فروش می‌شوند. این روند البته با عرضه ماکان با موتور 2 لیتری تغییر کرد و به این ترتیب پورشه توانست بار دیگر حضور در بازار ایران را تجربه کند. مشکلات البته همچنان ادامه داشت چراکه یافتن ماکان با موتور 2لیتری در بازارهای جهانی دشوار بود و به همین دلیل حجم واردات آن محدود شد ضمن آنکه محدودیت‌های نانوشته داخلی هم برای واردات این خودرو وجود داشت تا درنهایت ماکان‌ هم نتواند گره از کار پورشه در ایران باز کند تا نوبت به عرضه باکستر رسید تا شاهد ورود دوباره پورشه به بازار باشیم. در این میان البته ماکان‌هم حضور پررنگی داشته تا به این ترتیب پورشه با واردات 234 دستگاهی، در جایگاهی بالاتر از برندی همچون مرسدس بنز قرار گیرد. در این میان البته ماکان اصلی‌ترین گزینه پورشه در بازار است چراکه با واردات 202 دستگاهی، با وجود قیمت بالا که آن را تا حدی از دایره رقبا خارج می‌کند، روند رو به رشدی در بازار دارد.

    مرسدس بنز
    مرسدس بنز روزگاری یکه‌تاز بازار خودروهای لوکس در ایران بود و ب‌ام‌و با دشواری تلاش می‌کرد خود را به مرسدس بنز نزدیک کند اما اینک مرسدس بنز در جایگاهی است که باید با برندهایی همچون DS و پورشه رقابت کند. در سال جاری و تا انتهای آذرماه درمجموع 219 دستگاه انواع محصولات مرسدس بنز از گمرکات کشور ترخیص شده است که افت قابل توجه 61درصدی را نشان می‌دهد آن‌هم در بازاری که درمجموع افزایش 62درصدی را شاهد بوده و البته رقبا هم در آن شاهد افزایش حجم واردات بوده‌اند. اصلی‌ترین محور فعالیت‌های مرسدس بنز در ایران ‌همچنان E کلاس است که 208 دستگاه از آن وارد ایران شده است. البته آینده برای مرسدس بنز شاید کمی روشن‌تر باشد چراکه بر اساس شنیده‌ها، به‌زودی فعالیت رسمی دایملر در ایران آغاز می‌شود و این مسئله می‌تواند سهم مرسدس بنز در بازار را افزایش دهد.

    DS
    این برند فرانسوی، تازه‌وارد بازار خودروهای لوکس ایران است و البته در مدت حضورش توانسته به‌خوبی خود را در بازار رقابت خودروهای لوکس ایران جای دهد. البته حجم واردات 129 دستگاهی DS شاید چندان بزرگ نباشد اما نباید فراموش کنیم این برند عملا در حال ساخت جایگاه خود در بازار است و با توجه به گسترش محصولاتش و البته عرضه نمونه کراس‌اوور DS6 در آینده بیشتر از DS خواهیم شنید. در حال حاضر دو مدل DS5 و DS6 اصلی‌ترین محصولات DS در بازار ایران هستند.

    آئودی
    ارباب حلقه‌ها در یک سال اخیر مشکلات زیادی در ایران داشته و به نظر می‌رسد این مشکلات تا زمان حضور رسمی واردکننده رسمی این برند که مدتی پیش خبر اخذ نمایندگی رسمی از آئودی آلمان از سوی آن شنیده شد، پابرجا باشد. آئودی شروع خوبی در بازار داشت و خیلی‌ها را به حضور قدرتمند این برند آلمانی امیدوار کرد اما به‌مرور به دلیل مشخص‌نبودن سرنوشت واردکننده رسمی و البته، مشکلاتی در زمینه خرید آن از کشورهای منطقه، شاهد افت واردات آئودی بودیم به‌گونه‌ای که در 9 ماهه سال جاری درمجموع تنها 26 دستگاه از این برند وارد ایران شده است که از این میان، 25 دستگاه مدل Q5 بوده.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو