فونیکسریمکسبهتام

معاون اقتصادی شهرداری مشهد خبر داد

بهره‌برداری از خط ۲ مترو مشهد تا پایان سال جاری

عصر خودرو- معاون اقتصادی شهرداری مشهد از تاسیس شرکت سرمایه گذاری زائر با هدف ساماندهی و جذب سرمایه‌های خرد در حوزه گردشگری مذهبی در شهر مشهد خبر داد و افزود: خط ۲ قطار شهری مشهد الرضا تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

بهره‌برداری از خط ۲ مترو مشهد تا پایان سال جاری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، محمدرضا مزجی در نشست خبری رونمایی از طرح‌های ملی هلدینگ زائر و بارش باران گفت: شهر مشهد در سال 2017 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده است لذا چنین انتخابی اعتباری را فراهم می‌کند که باید در همه عرصه‌ها از آن به خوبی استفاده کرد.

    وی با اشاره به اینکه همه مردم ایران توجه ویژه‌ای به مشهد به لحاظ زیارت و حتی مسافرت‌های تفریحی دارند افزود: سالانه حدود 25 میلیون زائر داخلی به مشهد مقدس سفر می‌کنند و بر اساس آمار حدود 2 میلیون نفر جمعیت خارجی نیز به این شهر سفر می‌کنند که علاوه بر زیارت مقصد سفرهای سیاحتی گردشگران داخلی و خارجی نیز قرار می‌گیرد.

    وی ادامه داد: بی تردید انتخاب مشهد الرضا به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی باشد برای انتقال فرهنگ و هویت‌های ایرانی اسلامی و حتی ایجاد زمینه برای توسعه اقتصادی این شهر لذا شهرداری مشهد نیز اقدامات گسترده‌ای برای بهره گیری از این ظرفیت‌ها در دستور کار خود قرار داده است.

    وی تاکید کرد: شهرداری مشهد همانند سایر شهرداری‌ها برای کسب درآمدهای معقول و استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده از سومین دوره شورای اسلامی شهر مشهد پروژه‌های مشارکتی را آغاز کرده است که در دوره سوم 1400 میلیارد تومان به صورت مشارکتی با طرف‌های مختلف عقد قرارداد پروژه‌های مختلف داشته که 14.8 درصد پیشرفت فیزیکی در این پروژه‌ها حاصل شد. معادل ریالی این پروژه‌ها در پیشرفت فیزیکی حدود 215 میلیارد تومان بوده این در حالیست که در دوره چهارم شورای اسلامی این شهر تا به امروز پیشرفت فیزیکی 53.5 درصد در پروژه‌ها را شاهد بودیم که مجموعا به همراه پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها در دوره سوم پیشرفت 67.8 درصدی در پروژه‌های مختلف حاصل شده است. همچنین در دوره چهارم معادل ریالی پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها حدود 908 میلیارد تومان برآورد شده است.

    رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری مشهد در تشریح فعالیت‌های این شهرداری در حوزه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز گفت: پرهیز از تصدی‌گری در دوره فعلی شهرداری مشهد مورد توجه ویژه قرار گرفته است به طوریکه با پرهیز از تصدی‌گری زمینه‌ای را فراهم کردیم تا شرکای اقتصادی شهرداری فعالیت‌های اقتصادی خود را با فراغ بال دنبال کنند که نتیجه آن پیشرفت فیزیکی قابل توجه در پروژه‌های این شهر بوده است. بی تردید پرهیز از تصدی گری موجب چابک سازی این شهرداری شده و نهایتا منجر به تعریف پروژه‌های جدید در شهر مشهد الرضا شده است.

    وی افزود: در حال حاضر 1366 میلیارد تومان اعتبار پروژه‌های مشارکتی تصویب شده در شورای اسلامی این شهر است و پروژه بزرگی تحت عنوان اصلاح بافت فرسوده قلعه وکیل آباد نیز در قالب همین پروژه‌های مشارکتی تعریف شده است. در شهرداری مشهد در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بستر فعالیت لازم را برای سرمایه گذاران فراهم می‌کنیم و اگر سرمایه گذاران حتی تمایل به شراکت شهرداری نداشته باشند برای ما این شراکت مهم نخواهد بود تا زمینه فعالیت آنها به درستی فراهم شود.

    وی ادامه داد: پروژه‌های مشارکتی بی نامی نیز به اعتبار 869 میلیارد داریم که این پروژه‌ها آگهی شدند و هر کس بخواهد می‌تواند در این پروژه‌ها سرمایه گذاری کند. در حقیقت مجموعا 7700 میلیارد تومان پروژه مشارکتی در شهر مشهد در دست داریم که رقم قابل توجهی است.

    وی تاکید کرد: شهرداری مشهد در نظر دارد در صورت تصویب شورای اسلامی این شهر 7700 میلیارد تومان پروژه‌های مشارکتی را به رقم 12 هزار و 800 میلیارد تومان افزایش دهد که بی تردید در صورت تحقق این مهم با توجه به شرایط رکود فعلی کشور اتفاق بزرگی رخ داده که نشان از وجود جاذبه‌های بسیار برای سرمایه گذاران در پایتخت فرهنگی جهان اسلام وجود دارد.

    معاون اقتصادی شهرداری مشهد از دایر کردن تالار بزرگ معادلات ملی مصالح ساختمانی تا پایان سال جاری در این شهر خبر داد و افزود: این تالار در مساحتی حدود 50 هزار متر مربع دایر خواهد شد که تولیدی‌های سراسر کشور می‌توانند مصالح ساختمانی خود را در آن عرضه کنند و با مبادلات تهاتری مردم مصالح مورد نیاز ساخت بنای خود را خریداری کنند در حقیقت افرادی که می‌خواهند مصالح ساختمانی را خریداری کنند هزینه مصالح را با پرداخت سهمی از بنای ساخته شده به جای پول می‌توانند پرداخت کنند.

    وی در خصوص انتشار اوراق مشارکت در شهر مشهد برای پروژه‌های مختلف نیز تصریح کرد: در سال جاری 1100 میلیارد تومان اوراق ویژه پروژه‌های مختلف منتشر شد و توسط مردم در سراسر کشور خریداری شده است. 1200 میلیارد تومان اوراق مشارکت در دوره سوم شورای اسلامی این شهر منتشر شده و 2500 میلیارد تومان نیز در دوره چهارم منتشر شده است این در حالیست که حدود 1300 میلیارد تومان دیگر نیز تمام الزامات قانونی‌اش انجام شده و امیدواریم تا پایان سال جاری این اوراق به انتشار برسد.

    وی افزود: در اوراق مشارکت دو سود وجود دارد، یک سود علی الحساب و یک سود قطعی که شهرداری مشهد برای اولین بار در کشور سود قطعی مشارکت را نیز پرداخت کرده است. معمولا در پرداخت سود اوراق مشارکت پرداخت سود قطعی اتفاق نمی‌افتد، این پرداخت با هدف معرفی شهرداری مشهد به عنوان یک شهرداری قابل اعتماد انجام شد بر همین اساس توانستیم با جلب اعتماد مردم در دوره چهارم اوراق مشارکت قابل توجهی را منتشر کنیم و یقین داریم در اوراق مشارکت آماده انتشار نیز مردم استقبال خوبی خواهند داشت.

    محمدرضا مزجی در تشریح بدهی‌های حاصل از انتشار اوراق مشارکت نیز گفت: در زمانی که انتشار اوراق مشارکت به اتمام می‌رسد و فعالیت نیز به اتمام می‌رسد باید اصل پول به بانک پرداخت شود و اگر این اتفاق نیفتد به عنوان بدهی باقی خواهد ماند. در ابتدای دوره چهارم 2200 میلیارد تومان از اوراق قبلی به عنوان بدهی برای شهرداری مشهد باقیمانده بود که تا به امروز این بدهی به طور کامل تسویه حساب شده است. از دوره چهارم نیز 1000 میلیارد تومان تا پایان سال تسویه خواهد شد لذا امروز شهرداری مشهد شفاف‌ترین و چابک‌ترین شهرداری کشور است که تا پایان سال جاری دیگر هیچ بدهی‌ نخواهد داشت.

    وی با اشاره به وجود 2 میلیون زائر خارجی در شهر مشهد و افزایش روزانه تعداد زائرین در این شهر گفت: با تلاش‌های انجام شده میانگین زمان اقامت زائرین خارجی در مشهد الرضا به 18 روز افزایش پیدا کرده است اما متاسفانه تا به امروز سود حاصل از خدمات ارائه شده به زائرین به این شهر نرسیده است بر همین اساس شهرداری مشهد با هوشمندی شورای اسلامی این شهر شرکتی به نام سرمایه گذاری زائر را تاسیس کرده است و این شرکت تا به امروز بیش از 3500 میلیارد تومان سرمایه گذار را توانسته جذب کند که تفاهم نامه این سرمایه گذاری‌ها به امضاء رسیده است.

    وی ادامه داد: این شرکت سهامی عام است و تمام علاقمندان به حضرت ثامن الحجج می‌توانند پس از راه یافتن سهام این شرکت به بورس در سراسر جهان سهام آن را خریداری کنند.

    معاون اقتصادی شهرداری مشهد در تشریح طرح ملی بارش باران نیز گفت: در این شهر با کمک علمی و سرمایه گذاری فکری شورای اسلامی شهر به طرحی به نام بارش باران رسیدیم که در آن احساس می‌کنیم مردم باران هستند و به هر موضوعی متمرکز شوند در آنجا دریاها و رودهایی تشکیل خواهد شد. در حقیقت مردم در هر موضوعی ورود پیدا کنند می‌توانند پروژه‌های بزرگی را در جهت رفع مشکلات اجرایی کنند. در این طرح به این موضوع توجه شده که مردم دارایی نقد ندارند اما درآمد آتی دارند و باید زمینه‌ای فراهم شود که بی پس اندازها هم قادر به سرمایه گذاری باشند لذا از طریق هماهنگی با بانک‌های قرض الحسنه سرمایه لازم توسط شهرداری مشهد فراهم شده تا افرادی که علاقمند هستند در طرح بزرگ ملی بارش باران با سرمایه گذاری قرض الحسنه‌ای و کارمزد 2 و 4 درصد سرمایه گذاری کنند.

    وی ادامه داد: همچنین صندوق‌ها نیز یکی از ابزارهای کارآمد در پیشرفت اقتصادی کشورها هستند و به عنوان ابزار مناسب بازار کسب و کار قلمداد می‌شوند لذا در شهر مشهد مقدس نیز صندوق‌ها مورد اقبال قرار گرفتند و امروز در حال تاسیس 3000 میلیارد تومان صندوق هستیم که محفل خوبی برای سرمایه گذاری شهروندان خواهد بود به طوریکه هر کس می‌تواند با 100 هزار تومان در صندوقی شریک شود.

    وی بهره گیری از صندوق‌ها را با نگاه استفاده از سرمایه‌های خرد شهروندان خواند و افزود: در طرح بارش باران حتی یک دانش آموز می‌تواند با پول تو جیبی خود در طرح سرمایه گذاری کند و از سود حاصل پس از سرمایه گذاری در طول سالیان استفاده کند.

    مزجی در تشریح تاسیس شرکت سرمایه گذاری زائر توسط شهرداری مشهد و ظرفیت‌هایی که این شرکت ایجاد می‌کند گفت: بی تردید این شرکت می‌تواند به فضای خدمات ناهماهنگ موجود در کشور کمک کند به طوریکه در حال حاضر بسیاری از هتل‌ها در فصول مختلف سال ظرفیت خالی بسیاری دارند که این شرکت می تواند با مدیریت مناسب از این فضاها در طول سال استفاده کند.

    معاون شهردار مشهد در پاسخ به اقدامات شهرداری مشهد در خصوص حاشیه نشین‌ها و ایجاد توازن شهری در مشهد تاکید کرد: رسیدگی به حاشیه نشینی در مشهد از اهمیت بسیاری برخوردار است لذا بودجه پروژه‌های اجرایی در جهت توازن شهری 60 درصد برای نقاط محروم و 40 درصد مابقی برای سایر نقاط تقسیم شده که در همین 40 درصد نیز اقشار متوسط بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

    وی در خصوص آخرین وضعیت متروی شهر مشهد تصریح کرد: خط 2 قطار شهری مشهد تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید که در روند بهره برداری این پروژه 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای این خط منتشر شده است. همچنین خط 3 متروی مشهد نیز از 9 ماه پیش عملیات حفاری آن آغاز شده است که امیدواریم با اجرای این پروژه نیز خدمت مناسبی به زائرین و شهروندان سراسر کشور ارائه کنیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو