فونیکسریمکسبهتام

نمایشگاه خودرو تهران – شهر آفتاب (۳۸)

فوسو، تکنولوژی ژاپنی با مهندسی آلمانی

مروری بر تاریخچه کمپانی تجاری ساز فوسو

عصر خودرو: میتسوبیشی و زیر مجموعه آن یعنی گروه فوسو، که تولید کننده محصولات سنگین و تجاری این گروه است، یکی از موفق ترین تولید کنندگان در کلاس های جهانی بوده و از آمار فروش خوب و موفقیت های بالایی برخوردارند. محصولات سبک وزن این گروه مثل نمونه canter در کشورمان موجود است که بیشتر در شکل جرثقیل های کوچکی که به طور کامل از کشور های آسیای شرقی وارد شده اند، دیده می شوند.

فوسو، تکنولوژی ژاپنی با مهندسی آلمانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹:۰۰
  • فوسو، تکنولوژی ژاپنی با مهندسی آلمانی
  • فوسو، تکنولوژی ژاپنی با مهندسی آلمانی
  • فوسو، تکنولوژی ژاپنی با مهندسی آلمانی
  • فوسو، تکنولوژی ژاپنی با مهندسی آلمانی

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، مرکز این کمپانی در شهر کاوازاکی ژاپن واقع است و یکی از اعضای بزرگترین گروه تولیدی خودرو های تجاری در دنیا یعنی گروه دایملر AG است که 89.29 از سهام این شرکت را در اختیار دارد. معنی لغوی کلمه فوسو در زبان ژاپنی همان ژاپن می شود و این نامی است که برای بار اول بر روی اولین محصول تولیدی این شرکت در سال 1932گذاشته شد. بعضی از تولیدات این شرکت مختص بازار داخل ژاپن بوده و بقیه در سطح جهانی عرضه می شوند. شروع به کار این کمپانی در سال 1918 در ژاپن و پس از آن در سال 1985 در آمریکا با تاسیس دفتر و خط تولید مستقل  و پس از آن عضویت در گروه دایملر AG بوده است. این شرکت، تولیداتی در رده های مختلفی از مینی بوس تا کامیونت های کوچک شهری و تا اتوبوس و کشنده در سبد محصولات خود دارد و با توجه به اشتراک و همکاری این گروه با محصولات بنز، از اعتبار و تکنولوژی بالای این شرکت نیز بهره مند است. پیشرانه های مورد استفاده در تولیدات این شرکت از انواع 4 و 6 سیلندر خطی مجهز به توربوشارژر و اینتر کولر بوده و در رده کامیونت های شهری از انواع دو دیفرانسیل آن ها نیز موجود است. یکی از مهم ترین اهداف این سازنده که در تبلیغات خود فراوان به آن اشاره دارد، حضور در بازار های تمام دنیا به خاطر داشتن محصولاتی با کیفیت تولید و طراحی بالا، مصرف بسیار بهینه سوخت در کنار آلایندگی کم آن ها است.
این شرکت در کنار ساخت انواع خودرو های تجاری به ساخت موتور و پیشرانه های دیزل جهت فروش به سازندگان کوچک تر و یا استفاده در زمینه های دیگر مشغول است.

سیر تکاملی فوسو :
تاریخ تاسیس گروه فوسو را برابر با شروع به کار میتسوبیشی می دانند که در یک نگاه می توان آن را درست دانست و از نگاهی دیگر می توان آن را رد نمود. اما در واقع شروع پیدایش این شرکت را باید سال 1932 و هم زمان با تولید اولین نمونه از محصولاتش یعنی اتوبوس B46  بدانیم. البته درباره توانایی تولید وسایل مختلف توسط میتسوبیشی همین بس که این شرکت اولین جنگنده ژاپنی را در تاریخ این کشور تولید نمود که جنگنده ای مدرن در زمان خود بود. تولید این اتوبوس به شرکت Kobe Works محول شده بود. دو سال بعد، کمپانی مادر نام خود را به صنایع سنگین میتسوبیشی تغییر دارد و در سال بعد کلیه کار های خود را از شرکت kobe work به Tokyo Works منتقل نمود. در سال 1949 نام گروه به میتسوبیشیفوسو تغییر کرد و در سال بعد از آن شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی به صنایع سنگین میتسوبیشی شرق، مرکز و غرب ژاپن تقسیم شد تا از این راه بتواند گستره بیشتری از بازارهای داخلی را به دست آورد و هر کدام از این سه شاخه برای خود نام های جداگانه و مستقلی انتخاب کردند. در سال1970 کم کم رد پا شرکت های خارجی در همکاری های این شرکت ها پیدا شد و برای اولین بار کمپانی کرایسلر وارد مذاکراتی برای همکاری با Mitsubishi Motors Corporation شد. با گذشت زمان، هر روز به موفقیت ها و تولیدات این کمپانی افزوده می شد و بازار های بیشتری در دنیا با این نشان آشنا می شدند. در سال 1982 گروه فوسو سالگرد 50 سالگی خود را جشن گرفتند. همین موفقیت در رسیدن به 50 سال حضور در دنیایی که نام ها و نشان های بسیاری را در کوران رقابت های خود از بین برده بود، نشان از پذیرش و پیروزی محصولات فوسو در دنیا بود. محصولاتی که به خاطر کیفیت بالای ژاپنی و استهلاک بسیار پایین همیشه از جایگاه خوبی بین خریداران و بازار برخوردار بود. اما حضور در بازار آمریکا در سال 1985 رقم خورد که با تاسیس کمپانی company Mitsubishi Truck of America بود. در سال 1993 همکاری این شرکت با کرایسلر به پایان خود رسید و پس از آن گروه AB Volvo در سال 1999 وارد معامله ای با میتسوبیشی شد که نتیجه آن خرید 5 درصد از سهام میتسوبیشی بود. در این همکاری قرار بود تا سهمی از تولیدات اتوبوس و کامیون های AB Volvo به فوسو تعلق گیرد. اما این همکاری نیز بیشتر از دو سال به طول نینجامید و در سال 2001 دایملر کرایسلر که قسمت کرایسلرش سابقه همکاری با فوسو را داشت، وارد بازی شد. در سال 2001 دیگر وقت آن رسیده بود تا میتسوبیشی که حالا از فوسو خود موفقیت های زیادی را به دست آورده بود، نامی مستقل برای خود انتخاب نماید و به همین دلیل Mitsubishi Fuso Truck and Bus تاسیس شد. در سال 2006 دفتر مرکزی دوباره از توکیو به شهر کاوازاکی برگشت و در سال 2007 همزمان با موفقیت های این شرکت، جشن 75 سالگی میتسوبیشیفوسو برگذار شد. هم اکنون این گروه در تملک دایملر AG بوده و در تمام دنیا حضور گسترده ای دارد. شاید اگر روزی یکی از کامیون های این شرکت در کشورمان عرضه می شد، می توان امید داشت که در کنار هم وطن خود؛ ایسوزو، جایی برای حضور و ورود برند های چینی نمی ماند. اما افسوس که هنوز این  نام حتی برای بسیاری از بزرگان این صنعت در کشورمان ناشناخته است.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط