فونیکسریمکسبهتام

لاریجانی:

۵۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل مترو اختصاص یافت

عصر خودرو- رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در جریان تدوین برنامه ششم توسعه و بودجه سال آینده مجوز فروش ۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای تکمیل شبکه مترو کلان شهرهای کشور درنظر گرفته شد.

۵۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل مترو اختصاص یافت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، علی لاریجانی روز سه شنبه در آیین بهره برداری از تقاطع غیر هم سطح مقداد، افزود: برای سامان دادن به وضعیت ترافیکی شهرهای کشور از جمله راهکارهایی کارشناسی شده، استفاده از خطوط مترو است که می تواند گره های عبور و مرور را باز کند.
    وی با اشاره به اقدام های انجام شده برای کنترل وضعیت ترافیکی استان قم گفت: بهره برداری از طرح های عمرانی همچون تقاطع غیر همسطح مقداد می تواند با سامان دادن به عبور و مرور خودرو ها در مسیرهای اصلی، وضع ترافیکی شهر قم را بهبود بخشد و باعث آرامش بیشتر مجاوران و زائران حرم حضرت معصومه(س) شود.
    وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شهر قم شاهد رشد جمعیتی بالایی بود و این موضوع باعث شد بسیاری از خیابان های قم به دلیل جانمایی های انجام شد، کشش حجم بالای جمعیت را نداشته باشد.
    لاریجانی گفت: یکی از اصلی ترین راهکارها برای کاهش حجم جمعیتی شهر قم، استفاده از خط مترو است که می تواند بار ترافیکی را به شیوه معقولی حل کند.
    وی افزود: خطوط مترو شهر قم نیز با توجه به اقدام های انجام شده در مرحله تکمیل نهایی قرار دارد و امسال برای عملیاتی شدن سریعتر این طرح در بودجه سال 96، ردیف بخصوصی درنظر گرفته شد.
    عملیات اجرایی احداث خط A مترو قم در نیمه دوم سال 88 با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شد؛ راه اندازی خط مترو قم به 2 مرحله تقسیم بندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران راه اندازی می‌ شود.
    طبق طرح اولیه خط A قطار شهری قم با طول حدود 14 هزار و 700 متر از مسیر جنوب غربی به شمال غربی این شهر یعنی از مسجد مقدس جمکران تا قلعه کامکار است که دسترسی به آن از طریق 14 ایستگاه میسر می ‌شود. هر ایستگاه خط A قطار شهری قم حدود یک کیلومتر است و ظرفیت حمل و نقل آن بیش از 22هزار نفر در ساعت خواهد بود.
    نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به این که اجرای طرح راه اندازی منوریل برای تسهیل عبور و مرور در شهر قم از ابتدا جایگاهی نداشت، بیان کرد: امید است با همت مسئولان شهری و حمایت های دستگاه های اجرایی، طرح منوریل تا آنجا که قابلیت دارد به بهره برداری برسد.
    اجرای طرح منوریل قم از سال 1389 در بستر رودخانه قمرود قم آغاز شد که در مرحله نخست این طرح به طول 6.8 کیلومتر از پارک سوار شمالی قم تا مصلی قدس با فعالیت کارشناسان و مهندسان داخلی در حال احداث است.
    در طول 6.8 کلیومتری مرحله نخست طرح منوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، مطهر و ایستگاه مصلی در نظر گرفته شده است.
    لاریجانی گفت: بودجه 22 هزار میلیارد ریالی سال آینده که توسط شورای اسلامی شهر قم برای شهرداری این شهر اختصاص یافته است بودجه خوبی است، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز از مجموعه شهرداری قم حمایت می کنند تا هم با انجام سریعتر طرح های عمرانی آرامش و آسایش مردم قم گسترش یابد و هم شهر قم بتواند در آینده به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شود.
    وی ادامه داد: دغدغه جدی و اولویت کشور در شرایط کنونی توجه به آبادانی و توسعه هرچه بیشتر ایران در عرصه های مختلف است و ذهن همه مسئولان باید بر این نکته متمرکز باشد.
    وی افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب بارها بر روی مساله آبادانی کشور تاکید کرده اند، باید همت همه مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی آبادانی کشور، رونق اقتصادی و حل مشکلات مردم باشد، چراکه در این صورت ایران جایگاه خاص خود را در عرصه های جهانی حفظ می کند.
    تقاطع مقداد دارای پل روگذر در امتداد بزرگراه امام علی(ع) و تقاطع کامل شبدری در اتصال به بلوار عمار یاسر است، تقاطع مقداد در محور بزرگراه امام علی (ع) با عمار یاسر قرار گرفته است؛ این طرح عمرانی دارای یک محور رفت و برگشت اصلی و چهار رمپ و لوپ است که رمپ‌ها و لوپ‌ها بزرگراه امام علی (ع) را به عمار یاسر متصل می کند.
    قبل از اجرای این طرح انتهای بلوار عمار یاسر بن بست بود و ارتباطی با بزرگراه امام علی(ع) نداشت که با افتتاح تقاطع مقداد علاوه بر این که امتداد بزرگراه امام علی(ع) به صورت غیرهمسطح درآمد، اتصال این بزرگراه از سمت شمال و جنوب به داخل بلوار عمار یاسر امکان‌ شد. این طرح ارتباط کاملی از بزرگراه امام علی(ع) به سمت بلوار پیامبر اعظم(ص) را برقرار می‌کند، بنابراین یکی از مهمترین دستاوردهای آن، از بن بست درآوردن بلوار عمار یاسر است.
    در این آیین سید مهدی صادقی استاندار قم، سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم، رضا سیار فرماندار، ولی الله بیاتی رئیس شورای اسلامی شهر قم و دیگر اعضای این شورا حضور داشتند؛ همچنین احمد امیر آبادی و حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی از دیگر میهمانان این آیین بودند؛ نمایندگان بیوت مراجع، معاونان استاندار و شماری از مدیران دستگاه های اجرایی استان نیز در این آیین حضور داشتند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو