فونیکسریمکسبهتام

بانک مرکزی گزارش داد:

خودروسازان، پیشرو در رشد شاخص تولید کارگاههای بزرگ صنعتی

عصر خودرو- گزارش بانک مرکزی از وضعیت تولید در کارگاههای بزرگ صنعتی کشور نشان می دهد که گروه «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر» بیشترین اثر را بر مثبت شدن این شاخص در ۹ ماهه امسال گذاشته است.

خودروسازان، پیشرو در رشد شاخص تولید کارگاههای بزرگ صنعتی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، رشد تولید ناخالص داخلی در گروه صنایع و معادن بنا بر آمار بانک مرکزی در فصل پاییز 2.4 درصد و در 9 ماهه نخست امسال 0.3 درصد رشد را ثبت کرد.
    این در حالی بود که رشد این گروه در 9 ماهه پارسال منفی 6.9 درصد و برای کل پارسال منفی 3.1 درصد ثبت شده بود.
    اکنون محاسبات انجام شده در زمینه شاخص کل تولید کارگاههای بزرگ صنعتی کشور (کارگاههای دارای 100 نفر کارکن و بیشتر) در 9 ماهه امسال بر مبنای سال پایه 1390 نشان می دهد که این شاخص به عدد 96.9 رسیده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال معادل 6.8 درصد افزایش یافته است.
    در نه ماهه اول سال 95 شاخص تولید 14 گروه صنعتی در مقایسه با دوره مشابه سال 94 افزایش داشته اند که گروه «تعمیر و نصب ماشین آلات و تجهیزات» با افزایشی معدل 37 درصد بیشترین میزان افزایش را تجربه کرده است.
    همچنین شاخص تولید 9 گروه صنعتی دیگر در 9 ماهه نخست سال 95 نسبت به دوره مشابه سال 94 کاهش داشته اند که بیشترین کاهش معادل 29 درصد و متعلق به گروه «تولید محصولات رایانه ای، الکترونیکی و نوری» است.
    شاخص تولید گروه «دارو و فرآورده های دارویی شیمیایی و گیاهی» نیز به طور تقریبی ثابت بوده است.
    در بین 6 گروه صنعتی مهم شامل «تولید مواد و محصولات شیمیایی»، «تولید فلزات اساسی»، «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر»، «تولید محصولات کانی غیرفلزی(شامل سیمان، کاشی و ...)»، «تولید مواد غذایی» و «تولید ماشین آلات مولد و انتقال نیروی برق و دستگاه های برقی» در مجموع حدود 83 درصد ارزش افزوده کارگاه های بزرگ صنعتی را به خود اختصاص داده اند.
    در این میان تنها فقط شاخص تولید گروه «صنایع تولید محصولات کانی غیر فلزی» در دوره 9 ماهه امسال معادل 7.4 درصد کاهش داشته و سایر گروه های صنعتی مهم افزاش شاخص تولید را تجربه کرده اند.
    با در نظر گرفتن ضریب ارزش افزوده صنایع و درصد تغییر شاخص تولید آنان مشخص می شود که گروه «صنایع تولید محصولات کانی غیرفلزی» بیشترین تاثیر منفی و گروه «صنایع تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشته اند.
    همچنین اثر تغییرات تولید گروههای صنعتی مختلف بر تغییر شاخص کل نیز نشان می دهد که پس از «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر»، گروه های «تولید مواد و محصولات شیمیایی»، «تولید فلزات اساسی» و «تولید مواد غذایی» و «تولید محصولات لاستیکی و پلاستیکی» به ترتیب بیشتر اثر را بر مثبت شدن این شاخص داشته اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو