فونیکسریمکسبهتام

بررسی بازار انواع کارواش و مواد شوینده مختص خودرو + فهرست قیمت

خانه تکانی ماشین چند؟

عصر خودرو- همیشه بوی عید همراه با خانه تکانی و مرتب کردن وسایل و مکان‌های مورد استفاده نظیر خودرو، گاراژ، محل کار و ... اواخر اسفند هر سال به مشام می‌رسد. لازمه هر خانه تکانی نیز مواد شوینده است که بعضا گران یا ارزان جزو اصلی‌ترین ملزومات تمیزکاری محسوب می‌شوند.

خانه تکانی ماشین چند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این مطلب قصد داریم ضمن بررسی بازار کارواش‌ها در شب عید، برای شما از امکانات این مراکز صحبت کنیم. هدف ما این است که در حالی این بازار را تحلیل کنیم که حجم مراجعه مردم در روزهای پایانی سال بسیار افزایش یافته که در نتیجه کیفیت کار نیز متفاوت خواهد بود.
    با این حال بازار انواع مواد شوینده را هم بررسی خواهیم کرد تا ببینیم خانه تکانی خودرو در بیرون به‌صرفه‌تر است یا اینکه خود مالک آستین‌ها را بالا زده و شروع به تمیزکاری خودرو کند. همراه ما باشید با این بازار هیجان‌انگیز تا ببینیم خانه تکانی هر خودرو در این بی‌آبی و خشکسالی چقدر برای جیب مالک آب می‌خورد.

    کارواش‌های خانگی
    در ابتدای امر باید بگوییم اگر تمکن مالی مناسبی ندارید به هیچ عنوان نباید سمت این بازار بروید. اکثر نمونه‌های کارواش‌های دستی ساخت چین هستند و کیفیت مناسبی ندارند. اغلب مشتری‌ها پس از چند بار استفاده به مشکلات اساسی با این کارواش‌ها برمی‌خورند که هزینه تعمیر آنها بسیار هنگفت است. اصولا خرید کارواش‌های دستی برای آن دسته از افرادی توصیه می‌شود که ضمن داشتن بودجه مناسب، حوصله تمیزکاری و همچنین وقت آن را داشته باشند. گرچه تمیزکردن خودرو توسط مالک با وسواس زیاد با تمیزکردن خودرو توسط کارواش‌های بیرون بسیار فرق می‌کند اما زمانی که در این بین تلف می‌شود بسیار گرانبهاست. برای خرید کارواش‌های دستی توصیه می‌کنیم که سراغ مدل‌های آلمانی موجود در بازار بروید یا اگر بودجه کافی ندارید مدل‌هایی را خریداری کنید که گارانتی داشته باشند تا در صورت بروز مشکل، عیب آنها با کمترین هزینه برطرف شود. این بازار گران‌قیمت در حال حاضر رونق بسیار خوبی دارد و طبق گفته بازاری‌ها نمونه‌های 120 بار به بالا برای خودروهای ایرانی بسیار مناسب هستند. گفتنی است توان موتور در کنار قدرت پاشش آب دو عامل مهم در تعیین قیمت این کاروارش‌ها هستند.

    بازار مواد شوینده خودرو چگونه است؟
    در این قسمت از گزارش باید اینگونه بیان کنیم که مالک خودرو برای هر قسمت کثیفی از اتومبیل خود که قصد تمیزکردن آن را داشته باشد در بازار یک شوینده مخصوص وجود دارد و حتی می‌تواند چرم و پارچه صندلی یا سقف را هم با اسپری‌های مخصوص تمیز کند. در واقع اسپری‌هایی که واقعا تاثیر معجزه آسایی روی انواع سطوح خودرو دارند، برای تمامی قسمت‌های خودرو به صورت تخصصی در بازار موجود هستند.
    بازار انواع مواد شوینده و اسپری‌ها در ایران بسیار متنوع است و البته این گوناگونی مواد مختص شهرهای بزرگ بوده و در شهرستان‌ها این بازار کمتر رونق دارد. توجیه فروشندگان این مواد در بازار بدین شکل است که چون مواد شوینده همگی دارای اثر خورندگی و مقدار معینی اسید هستند، پس بهتر است هر مواد شوینده‌‌ای برای هر قطعه‌ای استفاده نشده و برای شست وشوی هر قسمت از اتومبیل، یک ماده معینی استفاده شود. البته نظریه آنها هم پر بیراه نیست، اما باید جیب مالک خودرو را هم در نظر گرفت که به نظر خرید و تأمین انواع مواد شوینده برای خودرو کار عقلانی و به‌صرفه‌ای نیست. مواد شوینده موجود در بازار در انواع وارداتی و بسیار معتبر کیفیتی فوق‌العاده و باورنکردنی دارند به نحوی که گویی کثیفی را از روی قسمت‌های پارچه‌ای بسیار کثیف بر می‌دارند و بسیار موثر هستند، هر چند که قیمت آنها جیب مشتری را حسابی به چالش می‌کشد.

    کارواش: شستن جیب یا خودرو؟
    کارواش‌های موجود در سطح شهرهای مختلف زیر نظر اتاق اصناف بوده و نرخ‌های آنان از این مرکز به آنها ابلاغ می‌شود. تخلفات آنها بررسی شده و به شکایات مردم در این مرکز رسیدگی می‌شود. اما نکته‌ای که در اولین نگاه در کارواش‌های مختلف به چشم می‌خورد یکسان نبودن نرخ‌های آنان است. این افزایش نرخ‌ها را مردم به قیمت از دست نرفتن وقت و همچنین زحمت زیاد در هر صورت می‌پذیرند اما در برخی کارواش‌ها این سرویس دهی حتی به 150 هزار تومان هم می‌رسد.
    کارواش‌های موجود در بازار محله‌های گران‌قیمت کاملا تافته جدابافته هستند و قیمت و نرخ آنها با توجیه نوع خدمات‌دهی به مشتریان بسیار متفاوت است. این کارواش‌ها خودروهای گران‌قیمت را با وقت قبلی پذیرش می‌کنند و در حین شست‌و‌شو خودرو از مالک با نوشیدنی و بهترین سرویس‌ها پذیرایی می‌کنند.
    در کارواش‌های معمولی و خصوصا در شهرستان‌ها این قضیه بسیار متفاوت است. مالک خودرو ممکن است حتی صندلی برای نشستن هم پیدا نکند به علاوه برخورد پرسنل و نوع سرویس‌دهی که یقینا با سایر کارواش‌های گران‌قیمت متفاوت خواهد بود. گفتنی است بزرگ‌ترین معضل این کارواش‌ها پدیده‌ای شوم به نام انعام‌دادن است که مالک خودرو علاوه بر نرخ مصوب کارواش‌ها باید دستمزدی هم به کارگران شاغل در کارواش پرداخت کند.
    در مورد لوازم و امکانات جدید این مراکز نیز باید گفت اضافه‌شدن دستگاه مکنده بسیار قوی باعث شده تا تنها با شست‌و‌شوی روکش‌های صندلی توسط برس‌های مخصوص و کف و سپس کمک گرفتن از دستگاه‌های مکنده، کثیفی را از روی هر روکش  صندلی‌ای بدون کمترین خیسی و از همه مهم‌تر بدون باز‌کردن صندلی‌ها تمیز کرد.
    دستگاه‌های بخار‌شوی مواد چسبنده‌ای همچون قیرهای به جا مانده در نواحی رکاب‌ها و همچنین چربی‌ها را به خوبی تمیز می‌کنند و قادرند کثیفی را از روی رینگ‌ها به خوبی تمیز کنند. بازار انواع واکس و اسپری داشبورد و رودری نیز در ماه‌های اخیر دگرگون شده است و با اضافه شدن مواد جدید، چربی کمتری ‌روی این سطوح دیده می‌شود. بازار واکس‌ها برای کارواش‌داران بازار بسیار پر‌سودی است و ایجاد تنوع در آنها باعث می‌شود تا مشتری برای این سرویس نیز هزینه‌ای جداگانه بپردازد. استفاده از پارچه‌های نانو و همچنین شوینده‌های نانو نیز در این بازار مرسوم شده است که قیمت بالاتری از شوینده‌های معمولی دارند. در حقیقت این مدل از شوینده‌ها بهترین گزینه برای تمیز‌کردن شیشه‌ها هستند زیرا هم بخارزدا بوده و هم قطره‌های آب را با سرعت از روی شیشه عبور می‌دهند که باعث می‌شود در هنگام رانندگی، مالک خودرو دید بسیار بیشتری داشته باشد.
    پدیده نوظهور این بازار نیز در حال حاضر مراکزی تحت عنوان کارواش در محل هستند که تنها با یک تماس تلفنی در مکان مورد نظر شما حاضر شده و سرویس‌های درخواستی شما را با کمترین میزان مصرف آب انجام می‌دهند. متصدی‌های این مراکز با امکاناتی بسیار نزدیک به کارواش‌های بزرگ در محل شما حضور پیدا می‌کنند و با بیشترین کیفیت ممکن خدمات مورد نیاز را انجام می‌دهند. این مراکز گر‌چه پول بیشتری را از مشتری طلب می‌کنند اما صرفه‌جویی در وقت و هزینه و از همه مهم‌تر دوری‌کردن از ترافیک شهرهای بزرگ برای کسانی که خواهان شست‌و‌شوی بی‌درد‌سر خودرو هستند، بسیار مناسب به نظر می‌رسد.

    بازار واکس و پولیش بدنه

    علاوه برای نظافت کامل بدنه و داخل خودرو، از بین بردن رنگ پریدگی‌ها و حتی پوسیدگی‌ها نیز لازمه مرتب بودن ظاهر هر خودرو است. تصادف‌های مختصر بدون آنکه فرورفتگی ایجاد کنند در وهله اول رنگ خودرو را از بین برده و باعث ایجاد خط و خش‌های زیادی روی رنگ خودرو می‌شوند. این خط و خش‌ها اگر خیلی عمیق نباشند تنها با استفاده از قلم‌های خش‌گیر و همچنین پولیش به راحتی قابل برطرف شدن هستند. سرویس‌های دوره‌ای واکس و پولیش برای خودروهای گران‌قیمت به صورت متناوب و دوره‌ای طبق دستورالعمل توصیه شده در دفترچه راهنمای خودرو باید انجام شود که در نمایندگی‌های مجاز سراسر کشور صورت می‌گیرند. اما اگر مالک خودروهای ایرانی و با قیمتی متوسط هستید برای واکس و پولیش کامل باید به نقاش‌ها مراجعه کنید که نرخ آنها بسیار زیاد است.  گفتنی است در بازار چندین نوع پولیش با توجه به بودجه و میزان هزینه‌‌ای که در نظر گرفته‌اید وجود دارد. از پولیش‌های حرفه‌ای ساخت کشورهای اروپایی و کره جنوبی تا جلاسنج‌های ایرانی و حتی چینی که مطمئناً کیفیت آنها مثل هم نیست، در بازار موجود بوده و شما می‌توانید با خرید هر یک از آنها خط، خش و ساییدگی‌های روی بدنه خودرو را برطرف کنید؛ البته باید در نظر داشته باشید که نتیجه هر کدام از آنها با یکدیگر متفاوت است و اگر خساست به خرج ندهید، نتیجه کار یقینا شما را راضی می‌کند. واکس بدنه نیز که موجب براق شدن بدنه خودرو می‌شود اغلب توسط متصدیان کارواش صورت می‌گیرد و با توجه به میزان بودجه شما نوع واکس نیز انتخاب می‌شود. هزینه واکس کامل خودروهای ایرانی در حدود 15 تا 35 هزار تومان عنوان می‌شود که پولیش کامل خودرو نیز نرخی در حدود 30 تا 60 هزار تومان برای خودروهای ارزان‌قیمت دارد.

    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو