فونیکسریمکسبهتام

تست و بررسی فنی و حرکتی نیسان پیکاپ در مسیر جنگلی و برفی;

آشنای ژاپنی

عصر خودرو- در اوایل دهه ۸۰ شمسی و در زمانی که چندین سال از واردات خودروهای کره ای و ژاپنی به کشورمان گذشته بود، شرکت های داخلی در صدد مونتاژ و داخلی سازی محصولاتی نسبتاً به روز برآمدند.

آشنای ژاپنی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰:۰۰
  • آشنای ژاپنی
  • آشنای ژاپنی
  • آشنای ژاپنی
  • آشنای ژاپنی
  • آشنای ژاپنی
  • آشنای ژاپنی
  • آشنای ژاپنی

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در نتیجه خودروهایی چون پژو 206، نیسان ماکسیما، ستیروئن زانتیا، نیسان پیکاپ و نیسان رونیز و... به جاده های کشورمان وارد شدند. در این میان پیکاپ وارد بازاری شد که تا قبل از آن در دست محصولات تویوتا بود و این بار نیسان با عرضه رسمی تری نسبت به رقیب هموطنش تصمیم داشت تا این بازار را کاملا در دست بگیرد که این اتفاق نیز افتاد. امروزه این خودرو چند سالی است که با رسیدن به پایان قرارداد تولیدش، جای خود را به نسخه چینی شده خود یعنی دانگ فنگ ریچ داده و نمونه صفر کیلو متر آن دیگر موجود نیست. در یکی از برنامه های تفریحی گروه هیرکان آفرود شاهرود فرصتی پیش آمد تا با یک ویژگی های فنی و توانایی های حرکتی این خودرو، حاصل این همراهی چند ساعته است. در اینجا لازم است تا از آقای مهندس حسن شوقی به جهت در اختیار قراردادن خودرو خود نهایت تشکر را داشته باشیم.

آشنایی با پیکاپ
پیکاپ اصطلاحی است که آسیایی‌ها و اروپایی‌ها به خودرو‌های وانت می‌دهند. این خودرو‌ها در منطقه آمریکای شمالی به نام تراک شناخته می‌شوند که این نام البته بیانگر کامیون‌ها و کشنده‌ها نیز می‌شود و جدا‌کننده هر‌کدام از این خودرو‌ها، تناژ کاری آنهاست که نشان می‌دهد در چه بازه و اندازه‌ای هستند. نیسان پیکاپ نیز در واقع همان نیسان فرانتیر است که در بازار‌های مختلفی با نام ناوارا نیز فروخته می‌شود. از طرفی چون این خودرو در سایت‌های تولیدی زیادی به روی خط تولید رفته است، با اسامی گوناگون دیگری نیز نامیده می‌شود که می‌توان آن اسامی را نام‌های محلی این خودرو در بازار‌های خاصی دانست که پیکاپ یکی از همین موارد است. در مورد این خودرو بد نیست بدانیم که این خودرو با وجود ریشه ژاپنی‌اش و اینکه در اصل هم یک نیسان است، توسط خود نیسان به کشورمان وارد نشد و این کار توسط یکی از شرکای اصلی این شرکت یعنی دانگ فنگ اتفاق افتاد. در واقع به خاطر شرایط خاص تولید و تحریم کشورمان و موانعی که برای تجارت با ژاپن در این بین قرار داشته است، خودرو‌های ژاپنی گوناگونی مثل نیسان ماکسیما، نیسان رونیز و پیکاپ و.... توسط دانگ فنگ به بازار کشورمان وارد شده چرا که این مشکلات تحریم با کشور چین بسیار کم‌رنگ‌تر بوده است. امروزه نیز بسیاری از خودرو‌های نیسان توسط دانگ‌فنگ تولید و فروخته می‌شوند. دلیل شباهت بسیار بالای خودرو دانگ‌فنگ ریچ به نیسان پیکاپ نیز، در واقع همین قضیه است. پیکاپی که در کشورمان تولید شد، در واقع نسل اول نیسان ناواراست که با کد D22 شناخته می‌شود. نسل‌های قبلی از وانت‌بار‌های نیسان نیز در کشورمان حضور داشته‌اند که البته بیشتر با نام داتسون فروخته شده بودند و در آن سال‌ها نیز از رقبای اصلی تویوتا ‌هایلوکس به شمار می‌رفتند، هر چند که هیچ وقت تا عرضه نیسان پیکاپ نتوانستند همچون‌ هایلوکس در کشورمان پر‌رنگ ظاهر شوند.

ویژگی‌های خاص
نیسان پیکاپ بیش از یک دهه در کشورمان حضور داشت و این خودرو برای همه یک محصول شناخته‌شده و آشناست. اما بهتر است به جای صحبت از طراحی و این موارد، نگاهی به مشخصات و ویژگی‌های مهم‌تر این خودرو بیندازیم. دلیل اینکه پیکاپ توانست در کشورمان بسیار موفق ظاهر شود و حتی بعد از آن وانت‌بار‌های چینی چون کاپرا و دانگ فنگ ریچ، انواع وینگل، فوتون و... هنوز هم نتوانسته‌اند هم قد و اندازه آن ظاهر شوند، کیفیت خوب مونتاژی و قطعات مصرفی و تولیدی این خودرو است. پیکاپ خودرویی با‌کیفیت و با‌دوام است و در حالی که برخی ‌چینی‌ها قصد رقابت با آن را داشته‌اند، هنوز هم بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا یک نمونه کارکرده آن را خریداری کنند تا اینکه بخواهند سمت خرید یک نمونه صفر‌کیلومتر چینی بروند. این خودرو امروزه به خاطر موتور متناسب با این وزن و ابعاد، به خودرویی محبوب برای آفرودر‌ها نیز تبدیل شده است هر چند که این اتفاق باز هم نسبت به استفاده از ‌هایلوکس برای برنامه‌های آفرودی، کمتر است. داخل اتاق صدای تولیدی چندان زیاد نیست و از طرفی کیفیت سواری و چسبندگی خوب به مسیر جاده باعث می‌شود تا ایمنی و تعادل خودرو در کنار آسایش سرنشینان در حد بالایی باشد. ضمن اینکه فضای صندلی‌های عقب در نمونه‌های دو‌کابین با وجود وانت‌بار بودن باز هم قابل تحمل است و جادار. امروزه این خودرو که زمانی به یکی از خودرو‌های بسیار محبوب سازمان‌ها تبدیل شده بود، به تعداد زیادی درحال وارد شدن به بازار مصرف شخصی افراد به صورت مزایده‌ای و اسقاطی است که همین قضیه تعداد آن را در سفرهای آفرودی بیشتر کرده است.

ویژگی‌های فنی و حرکتی
اگر سری به سایت‌های مرجع خودرویی و همچنین اطلاعات منتشرشده از سوی پارس خودرو بزنیم، می‌بینیم که پیشرانه مورد استفاده در پیکاپ با نام KA24DE در قدرت و گشتاور‌های مختلفی تولید شده است. این پیشرانه در کشورمان‌ روی نیسان رونیز، نیسان سرانزا و یک سری نیسان پاترول‌های تولیدی در سری آخر نیز به کار گرفته شده است. در برخی‌‌ مراجع قدرت تولیدی این موتور 140، 150 اسب بخار، 155 و حتی 160 اسب نیز ذکر شده است که گشتاور تولیدی نیز در حدود 206 و 208 نیوتن‌متر برای آن به دست آمده است. برای نیسان رونیز این قدرت و گشتاور تولیدی 155 و 160 اسب بخار به همراه 208 نیوتن متر ذکر شده است که هر چند کاتالوگ‌های اولیه نیسان پیکاپ نیز از قدرت  150 اسبی و گشتاور 208 نیوتن‌متری آن خبر می‌دادند، اما امروزه در سایت رسمی پارس خودرو این اعداد به صورت 133 اسب بخار در دور موتور 5600 دور در دقیقه و 197 نیوتن‌متر گشتاور در دور موتور 2800 دور در دقیقه برای آخرین مدل از نیسان پیکاپ با نام نیو پیکاپ ذکر شده است که به گفته برخی از کارشناسان این کاهش توان به خاطر اعمال برخی از تغییرات روی آن به منظور افزایش استاندارد آلایندگی و کاهش سطح آلاینده‌های خروجی از پیشرانه در کنار استفاده از بنزین با کیفیت پایین‌تر از استاندارد‌های بین‌المللی است. اما نمونه مورد آزمایش ما بنا به مدارک موجود، دارای توانی به میزان 150 اسب بخار در دور موتور 5600 و همچنین 208 نیوتن‌متر در دور موتور 3600 دور در دقیقه است.
ارگونومی داخل اتاق تا حد بالایی رعایت شده است اما اگر قد راننده کمی کوتاه باشد، برای استفاده از ادوات روی داشبورد با کمی مشکل روبه‌رو خواهد شد که ناشی از گلوی بلند فرمان است که راننده را از داشبورد دور می‌کند. پیکاپ یک وانت بار است که در همه جای دنیا از آن هم استفاده‌های باری می‌شود و هم سواری تا جایی که پرفروش‌ترین خودرو‌های بازار آمریکای شمالی از انواع وانت‌بار‌ها هستند. پس تکان‌های این خودرو خصوصا در محور عقب، ناشی از ذات طراحی آن است که در پیکاپ به خاطر داشتن فنر شمش، این حالت کمی شدیدتر خواهد بود اما جلو دارای فنربندی مستقل است که نرمی حرکتی آن را می‌توان در مواجهه با دست‌انداز‌ها به وضوح مشاهده کرد.  نمونه تک‌کابین این خودرو دارای وزنی برابر با 1644 کیلوگرم است که با داشتن موتوری به قدرت و گشتاور گفته شده، توانایی‌های حرکتی خوبی به آن می‌دهد. ضمن اینکه با وجود ارتفاع کمتر نمونه تک‌کابین در حالت استاندارد، در خودرو تست‌شده ما به خاطر استفاده از تایر‌های 33 اینچی و کیت ارتفاع، مشکل برخورد کف با زمین و کاهش زاویه‌های حمله و فرار در عبور از بیراهه‌ها به خوبی رفع شده است. پیکاپ همچنین به واسطه داشتن وزن کم و شتاب‌گیری سریعش، خودرو مناسبی برای آفرود‌های کویری و شیب‌زنی‌های عرضی است. ضمن اینکه عملکرد خوبی نیز در گل و برف دارد اما به خاطر وزن کم قسمت عقب و خصوصا در مدل تک‌کابینش، بازی عقب خودرو و لغزش آن در مسیر‌های یخی و برفی بیشتر از خودرو‌های استیشن است که مهارت بالاتر راننده را برای کنترل آن می‌خواهد. در روز آزمایش ما، این خودرو با وجود اینکه مسیر پیش رو در دامنه کوه و تپه‌ها واقع بود و امکان سر خوردن به بغل نیز بسیار بالا می‌رفت، لغزش چندانی نداشت و از طرفی در عبور از سربالایی‌های تند و طولانی پوشیده از گل نیز بدون کمترین مشکلی همپای خودرو‌های 6سیلندر و 8سیلندر تیم، طی طریق می‌کرد که البته مهارت و تجربه بالای راننده نیز بی‌تاثیر نبود.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو