فونیکسریمکسبهتام

بررسی هزینه های نگهداری خودروهای خاص منطقه آزاد اروند;

دربندِ منطقه آزاد

عصر خودرو- یکی از موارد بسیار حیاتی در خرید خودرو بحث نگهداری و دردسترس‌بودن قطعات و مکانیک ماهر است.

دربندِ منطقه آزاد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، پس از چند سالی که از تاسیس مناطق آزاد کشور و گسترش منطقه آزاد اروند به عنوان پررونق‌ترین منطقه آزاد کشور در امر واردات خودرو می‌گذرد، یکی از مهم‌ترین مسائلی که خریداران خودروهای پلاک منطقه آزاد باید به آن اهتمام ویژه ورزند، هزینه‌های نگهداری خودرو در یک‌سال عموماً شامل موارد مصرفی همچون روغن موتور و... است.از فروشگاه پارت برومند که ما در تهیه این مطلب یاری کردند کمال تشکر و قدردانی را داریم.

    خودروهای پلاک مناطق آزاد دارای حداقل قیمتی معادل 50 میلیون تومان در نمونه‌های کم آپشن یا پایه هستند. از طرفی بیشترین سهم فروش خودرو در کشور، متعلق به خودروهایی با رده قیمتی کمتر از 50میلیون تومان است که البته تنوع محصول بسیار کمی در این بازه وجود دارد و بیشتر خودروهای معرفی شده در بازار پلاک ملی دارای قیمتی بیشتر از 50 میلیون یا در محدود 50 تا 60 میلیون تومان قرار دارند. با ایجاد و گسترش مناطق آزاد در کشور تعداد قابل توجهی از خریداران خودرو به سمت خرید خودروهای پلاک مناطق آزاد متمایل می‌شوند. برای مثال هم‌اکنون رنو ساندرو یکی از موفق‌ترین خودروهای وارد شده در یکی دو سال اخیر در حدود 50 میلیون تومان قیمت دارد. فرض کنید یک فرد ساکن مناطق آزاد کشور قصد خرید خودرو را داشته باشد.

    با 50 میلیون تومان در مناطق آزاد کشور چه خودروهایی می‌توان خریداری کرد؟
    در این بازه قیمتی خودروهایی نظیر کیا پیکانتو، کیا ریو، هیوندای اکسنت، تویوتا یاریس و یا نیسان سانی ‌ در نمونه‌های کم‌آپشن جای می‌گیرند. توجه شود که در دسته‌بندی فوق خودروهای صفر کیلومتر در نظر گرفته شده‌اند، زیرا با این بودجه می‌توان به سراغ خودروهایی نظیر هیوندای ولوستر، هیوندای الانترا و یا تویوتا کرولا مدل 2014 رفت.
    اگر به فرض مثال فرد مورد نظر خودرو پلاک منطقه آزاد کشور را انتخاب کرد، باید نکات زیر را در نظر بگیرد. تقریبا همه خودروهای پلاک مناطق آزاد کشور وارداتی هستند، به دلیل حمایت از صنعتگران پرتلاش، خودروهای دارای پلاک مناطق آزاد کشور، تقریبا دارای قیمتی 50 درصد کمتر از نمونه پلاک ملی هستند. برای مثال کیاریو در مناطق آزاد کشور بسته به سطح تجهیزات رفاهی و با توجه به افزایش نرخ ارز دارای قیمتی مابین 50 تا 60 میلیون تومان است‌ که در نمونه پلاک ملی قیمتی فراتر از 100 میلیون تومان دارد.
    اگر فردی خودرو پلاک مناطق آزاد کشور را انتخاب کند، از طراحی به‌روز و زیبای آنها رضایت خواهد داشت، این خودروها دارای سواری بسیار راحت‌تر، رانندگی روان‌تر به دلیل استفاده از گیربکس‌های اتوماتیک به‌روز شده و... مواردی از این دست هستند. اما باید توجه کرد که تنها قیمت خودرو پلاک مناطق آزاد کشور و خودروهای پلاک ملی در محدوده 50 میلیون تومان نزدیک است. خودروهای رده 50 میلیون تومانی مناطق آزاد کشور به دلیل اینکه وارداتی هستند، تمام قطعات آنها به صورت کامل از خارج کشور وارد شده و طبیعتاً عوارض گمرکی بر آنها اعمال شده و براساس نمونه پلاک ملی محاسبه می‌شوند.
    برای مثال در بخش قطعات غیر مصرفی اگر مقایسه‌ای بین رنو ساندرو استپ وِی پلاک ملی با کیا سراتو مدل 2015 پلاک منطقه آزاد داشته باشیم، ملاحظه می‌شود که چراغ جلو رنو ساندرو در هر عدد 250 هزار تومان حدودا قیمت دارد، اما چراغ جلو کیا سراتو هر عدد 1.9 میلیون تومان قیمت دارد که تفاوت بسیاری است و باید در نظر گرفته شود.

    چگونه قطعه مورد نظر خودرو خود را بیابیم؟
    در خودروهای پلاک ملی و تولید داخلی یافتن قطعات خودرو کاری بسیار آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر است. برای مثال با ذکر نام، تیپ و مدل خودرو می‌توان به قطعه مورد نظر دسترسی پیدا کرد. این مهم با توجه به گستردگی شبکه تامین قطعات خودروهای تولید داخل برای مالکان خودروهای پلاک ملی رضایت‌بخش است. اما در بخش خودروهای وارداتی، تهیه قطعات متفاوت است. همان طور که می‌دانید، خودروهای تولیدی در سراسر دنیا دارای یک شماره شناسایی به نام Vehicle Identification Number یا به اختصار VIN هستند که با واردکردن این شماره در سامانه‌ای می‌توان نوع و مشخصات دقیق خودرو را مشخص کرد. از مواردی که باعث به وجود آمدن این تنوع در نوع قطعات یک خودرو مشترک می‌شوند، می‌توان به تولید برای کشور یا محدوده خاص اشاره کرد، ضمن اینکه سطح آپشن روی تنوع قطعاتی همچون آینه بغل، شیشه آینه و چراغ‌های عقب موثر است. برای مثال خودروهای سفارش آمریکا باید یک شبرنگ روی چراغ‌های جلو داشته باشند، که این مورد برای مثال در مورد خودروهای سفارش حوزه خلیج فارس و یا اروپا به چشم نمی‌خورد.

    آشنایی با متداول‌ترین هزینه‌های نگهداری خودروهای سدان
    یکی از کلاس‌های خودرویی در مناطق آزاد کشور و از جمله منطقه آزاد اروند که سهم بسیاری را در بازار به خود اختصاص داده است، سگمنت سدان‌های اقتصادی متوسط است. در این کلاس خودروهایی همچون مزدا6، نیسان آلتیما، هیوندای سوناتا و تویوتا کمری دارای سهم بزرگی از این بخش از بازار هستند و قطعات مصرفی آنها در جدول زیر آمده است. خودروهای دیگری همچون کیا اپتیما هم در این رده بسیار موفق عمل کرده که به دلیل شباهت با هیوندای سوناتا در جدول زیر نیامده است.
    روغن موتور به عنوان یکی از حیاتی‌ترین موارد به دلیل حجم تقریبا برابر موتور خودروهای زیر از برند Castrol Magnet انتخاب شده و قیمت روغن به ازای هر لیتر در نظر گرفته شده است. (قیمت‌ها به تومان است)

    در جدول زیر قیمت قطعات غیرمصرفی سدان‌های متوسط آورده شده است. توجه شود که موارد آورده شده برای خودروهای فول آپشن در نظر گرفته شده است. برای مثال چراغ‌های جلو خودرو در انواع لامپ معمولی، زنون‌دار و یا موتوردار وجود دارد که در این جدول نمونه موتوردار در نظر گرفته شده که طبیعتاً گران‌ترین است. خودروهای زیر همگی مدل 2016 هستند، برای مثال موارد مطرح شده در مورد نیسان آلتیما، برای نمونه فیس‌لیفت شده محاسبه شده است.

    ماسل کار
    شرکت‌های خودروساز برای تامین قطعات یدکی خود، با شرکت‌هایی قرارداد بسته و به مشتریان برای تامین قطعات مورد نظر خود، این برندها را توصیه می‌کنند که البته در بسیاری از موارد به دلایل تجاری صورت می‌گیرد. به عنوان مثال کمپانی شورولت با شرکت ACDELCO قرار تجاری داشته و توصیه می‌کند که از روغن موتور با این برند استفاده شود. اما می‌توان از روغن‌های با کیفیت بازار با ظرفیت حرارتی SAE 5W-20 نیز استفاده کرد.
    در جدول زیر علاوه بر خودروهای ماسل، نیسان Z370 هم آورده شده است. با ممنوعیت ورود خودروهای آمریکایی که در نیمه اول امسال ایجاد شد، طرفداران خودروهای اسپرت به سمت این اتومبیل اسپرت ژاپنی متمایل شدند. در منطقه آزاد اروند مدل‌های متفاوتی از نیسان Z370 مانند کوپه، کروک و‌... و با تیونینگ‌های مختلف در سه ماه اخیر وارد شده و توانسته بیشترین حجم از خودروهای اسپرت دونفره را به خود اختصاص دهد. نیسان Z370 همانطور که در جدول زیر آمده است، دارای قطعات مصرفی ارزان‌تری در مقایسه با ماسل‌های آمریکایی است و توانسته به خوبی عدم حضور خودروهای اسپرت آمریکایی را جبران کند.

    گران‌ترین‌ها
    خودروهای زیر لوکس‌ترین و خاص‌ترین خودروهای وارد شده به منطقه آزاد اروند بوده که قیمتی بین 500 تا 650 میلیون برای انواع مرسدس کلاس S و قیمت 400 میلیون تومان برای مازراتی کواتروپورته GTS را شامل می‌شوند. روغن موتور آورده شده در جدول زیر دارای برند Mobile1 است که به ازای هر لیتر آورده شده است. همان طور که در جدول مشاهده می‌شود، گران‌ترین هزینه‌های نگهداری مربوط به مازراتی کواتروپورته بوده که برای مثال دارای فیلتر هوایی به قیمت 1.200 میلیون تومان است که در مقابل مرسدس بنز S500 با فیلتر 180 هزار تومانی بسیار تعجب‌برانگیز است.

    در دسته سدان‌های مجلل وارد شده به منطقه آزاد اروند به نام‌هایی همچون مرسدس بنز کلاس S، ب‌ام‌و سری 7 جدید که اخیرا‌ آخرین نسل آن رونمایی و به فاصله کمی هم در نمونه‌های پلاک ملی و هم در نوع پلاک منطقه آزاد اروند، وارد شده است. همان طور که در جدول آمده است، گران‌ترین سپر در بین خودروهای فوق مربوط به مازراتی کواتروپورته با 17 میلیون تومان و گران‌ترین آینه بغل مربوط به ب‌ام‌و سری 7 جدید است.

    تاثیر نرخ ارز بر  قیمت قطعات
    یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار در تعیین قیمت قطعات مصرفی و غیر مصرفی نرخ ارز است. برای مثال در اردیبهشت ماه امسال هر درهم 940 تومان ارزش داشت در حالی که امروز هر درهم 1050 تومان قیمت دارد و این یعنی افزایش 11 درصدی در قیمت نهایی قطعات خودروهای وارداتی.
    در جدول زیر قیمت قطعات مصرفی و غیر مصرفی بنتلی کنتیننتال GT و شورولت کوروت آورده شده است. همان طور که مشاهده می‌شود بنتلی کنتیننتال GT با قیمتی معادل یک میلیارد تومان بالاترین قیمت را در بین خودروهای وارداتی دارد‌ و این باعث شده تا گران‌ترین هزینه‌های نگهداری و قطعات را بنتلی داشته باشد.

    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو