فونیکسریمکسبهتام

کارکرد و اثر قطعات آیرودینامیکی بده چگونه است؟

رو به پایین!

عصر خودرو- همه تلاش مهندسان و طراحان خودرویی در عصر حاضر، حرکت به سمت کاهش مصرف سوخت، افزایش پایداری و قدرت مانور در عین راحتی بالا برای سرنشینان داخل خودرو است. از این رو علم آیرودینامیک امروزه اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است و هر روز خبری مبنی بر کاهش مقاومت بدنه خودرو در برابر جریان هوا در نسل های جدید محصولات تولیدی شرکت ها نسبت به نسل پیشین آنها، منتشر می شود.

رو به پایین!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، اما جدا از این که یک خودرو باید آیرودینامیک بالایی داشته باشد تا جریان هوا به راحتی در برخورد از آن عبور کند، گاهی مواقع نیز لازم است تا این جریان به شکل صحیحی به کار گرفته شود و با تولید نیرو، به پایداری بیشتر خودرو کمک نماید. از این رو وسایل و ادواتی روی خودروها نصب میشود که به تولید هر چه بیشتر این نیروها کمک کنند. این قطعات امروزه از جنس فیبرکربن ساخته میشوند تا در عین زیبایی، منجر به افزایش وزن خودرو نشوند.

    اسپویلر

    اسپویلر که در فارسی به آن باله میگویند، قطعه ای است که در قسمت عقب خودرو نصب میشود. در سرعتهای بالا، جریان هوایی که از زیر خودرو میگذرد میتواند به صورت آشفته و غیرمنظم در آید که همین آشفتگی باعث میشود تا سرعت هوای موجود در زیر خودرو کاهش یابد و در نتیجه منجر به افزایش فشار در این ناحیه شود. خودرو در حین حرکت همیشه از قسمت عقبی دچار ناپایداری و بلند شدن میشود چرا که در جلو، برخورد توده های هوا با شیشه جلو خودرو باعث میشود که نیروی رو به پایین ایجاد کند. اما برای عقب خودرو نیز باید فکری کرد.

    اسپویلر معمولا در خودروهای دارای صندوق عقب،روی لبه این قسمت قرار میگیرد و در خوردوهایی که بدنه ای استیشن مانند دارند، روی آخرین قسمت سقف نصب خواهد شد. هوای عبوری از روی بدنه و سقف، با برخورد به اسپویلر باعث میشود تا نیروی رو به پایین ایجاد شود و در نتیجه انتهای خودرو به زمین بچسبد. در برخی از خودروها، این قطعه میتواند به صورت هوشمند و یا توسط راننده، تغییر زاویه دهد تا در همه سرعتها، کارایی خود را حفظ نماید. طراحی اسپویلر به گونه ای است که هم هوای برخورد کننده به آن، باعث ایجاد نیرو به صورت مستقیم شود و هم هوایی که از بالای این قطعه میگذرد، نیروی رو به پایین بیشتری ایجاد کند. در نتیجه انتهای خودرو به زمین فشار داده میشود.

     

    دیفیوزر

    دیفیوزر در زیر خودرو و معمولا در قسمت عقب آن نصب میشود و کار آن نیز، افزایش سرعت هوای عبوری از زیر خودرو در عین کاهش آشفتگی آن است. وقتی خودرو در حال حرکت است، هوا در زیر آن جریان پیدا میکند که کاهش سرعت آن میتواند باعث بالا رفتن فشار و در نتیجه افزایش نیروی رو به بالا گردد. این اتفاق ناپایداری را در زیر خودرو افزایش میدهد و باید به نوعی از این اتفاق جلوگیری کرد.

    دیفیوزر از قطعات پر کاربرد در علم سیالات است و بسته به نوع طراحی آن، میتواند در کنار خودرو نیز نصب شود تا با افزایش سرعت جریان هوای عبوری، فشار را کاهش داده و با کاهش نیروی رو به بالا، به پایداری بیشتر خودرو کمک نماید.

     

    اسپلیتر

    این قطعه در جلو خودرو و زیر سپر نصب میشود. در حالت کلی، اسپلیتر همان لبه نصب شده در زیر خودرو است که توده هوای روبرو را به دو بخش تقسیم میکند. یک بخش با عبور از بالای آن، ایجاد نیروی رو به پایین میکند و بخش دیگر نیز با افزایش سرعت و کاهش آشفتگی از زیر خودرو به سمت دیفیوزر هدایت میشود. برخی این قطعه را در بعضی موارد، به نام اسپویلر جلو و یا دیفیوزر جلو نیز می نامند. این قطعه نیز در برخی از خودروها به صورت هوشمند و یا توسط راننده تنظیم میشود.

     

    کانارد

    کانارد را میتوان در دماغه برخی از جنگنده ها نیز مشاهده کرد که با کمی تغییر در دماغه و روی سپر خودروهای اسپرت و مسابقه ای نیز نصب میشود. طراحی ساده این قطعه باعث میشود تا در عین سادگی، نیروی رو به پایین مناسبی ایجاد کرده و از همه مهم تر از آشفتگی جریان هوا در جلو و اطراف خودرو بکاهد. هوا با عبور از روی این قطعه، نیروی Down Force نسبتا کمی تولید میکند اما مهم این است که هوا به سمت کناره ها، به صورت صحیح هدایت می گردد. کاناردها معمولا به صورت دوتایی ساخته و نصب میشوند تا در عین کوچک بودن، کارایی آنها افزایش پیدا کند.

     

    کف خودرو

    کف خودرو دارای پستی و بلندی های فراوانی به خاطر قرارگیری ادوات مختلف در زیر آن است. همین ناهمواری باعث میشود تا جریان هوای عبوری از زیر خودرو آشفته شده با کاهش سرعت، نتیجه نیروی رو به بالا ایجاد نماید. به همین خاطر در زیر خودروها و خصوصا انواع اسپرت، از پانلها و ورقه هایی برای تخت کردن این بخش استفاده میشود تا ضمن جلوگیری از حالت گفته شده، جریان هوا نیز به درستی به سمت دیفیوزرهای جانبی و عقب هدایت شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو