فونیکسریمکسبهتام

سهم خودروی تولید داخل از بازار ایران چقدر است؟!

عصر خودرو- مروری بر بازار خودروی ایران در سال ۹۵ نشان از آن دارد که هرچند سهم عرضه کنندگان خودرو در طول سال گذشته با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده است، اما این موضوع موجب نشده که سلطه بلامنازع خودروسازان داخلی کاهش پیدا کند.

سهم خودروی تولید داخل از بازار ایران چقدر است؟!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل ازدنیای اقتصاد ، بر این اساس، طبق گزارش ماهانه سهم بازار خودروهای سواری که از سوی یکی از شرکت های خودروساز تهیه شده، سهم بازار خودروهای سواری در سال 955، تغییراتی را به خود دیده است؛ آنگونه که مشخص است یکی از مهم ترین عوامل در تبادل سهم میان عرضه کنندگان خودرو، افزایش و تنوع محصولات ارائه شده با در نظر گرفتن کیفیت و قیمت بوده است؛ موضوعی که رقابت جدی میان دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی با یکدیگر از یک سو و رقابت آنها با خودروسازان خصوصی از سوی دیگر را به وجود آورده است، به طوری که سهم بازار ایران خودرو 3.7 درصد کاهش داشته است، اما سهم شرکت سایپا در سال 95 افزایش 4درصد را به خود دیده است.

    در این بین شاهد کاهش سهم خودروسازان خصوصی به 7.7درصد هستیم که مجموع این موضوعات موید تبادل سهم میان شرکت های تولیدکننده خودرو در داخل است. ، بنابر آمار سهم بازار خودروهای داخلی طی سال گذشته، دو شرکت بزرگ خودروساز کشور توانستند 86.5درصد سهم بازار خودرو را از آن خود کنند؛ در این بین سهم خودروسازان خصوصی 7.7درصد است، در صورتی که سهم تولیدکنندگان خصوصی را با سهم دو شرکت بزرگ خودروساز جمع کنیم در مجموع سهم بازار تولیدکنندگان خودرو در داخل کشور 94.2درصد است. براساس این آمار، واردکنندگان خودرو در سال گذشته 5.8درصد از سهم بازار را پوشش داده اند.

    بنابر آمار 12 ماهه سهم بازار خودروها طی سال گذشته، ایران خودرو با دارا بودن 47.6 درصد سهم همچنان در صدر قرار دارد و بعد از آن سایپا با سهم 38.9 درصدی توانسته در مقام دوم جای بگیرد. این موضوع در حالی است که سهم ایران خودرو در مقایسه با سال 94 نشان از افت نزدیک به 3.7 درصدی دارد، اما سایپا با رشد 4درصدی توانسته سهم خود را در این مدت افزایش دهد.

    سهم بازار تولیدکنندگان داخلی

    همان طور که گفته شد ایران خودرو و سایپا در مجموع سهم 86.5 درصدی بازار طی سال گذشته را به خود اختصاص داده اند. این موضوع در حالی است که دو شرکت بزرگ خودروساز طی این مدت توانستند با رشد نزدیک به 36.7درصدی، تولید محصولات خود را افزایش دهند.

    در این میان اما بررسی روند ماهانه سهم بازار خودروهای داخلی نشان از افت وخیز دارد، به طوری که سهم بازار ایران خودرو در فروردین ماه 53.2 درصد بوده، اما در پایان اردیبهشت ماه به 48.9 درصد رسید. روند افت وخیز سهم این شرکت تا پایان سال گذشته همچنان ادامه داشته. اما بررسی سهم بازار ماهانه سایپا از ابتدا تا پایان سال 95 از رشد سهم بازار این شرکت حکایت دارد، به طوری که این روند، موید رشد 4درصدی سهم این خودروساز است. بنابر آمار، سهم نارنجی های جاده مخصوص در فروردین ماه35.4درصد بود که در اردیبهشت ماه به 38.2درصد افزایش یافت.

    سهم بازار خصوصی ها

    هرچه هست، آمار سال گذشته می گوید که شرکت های بخش خصوصی در مجموع 7.7درصد از بازار خودروی کشور را به خود اختصاص داده اند. این در شرایطی است که سهم بازار این شرکت ها در سال 94 به میزان 8.4درصد بوده است. سهم بازار این شرکت ها که اکثرا به تولید خودروهای چینی مشغول هستند در حالی کاهش یافته است که خودروسازان بخش خصوصی طی سال گذشته افزایش 28.8 درصدی داشته است.

    کاهش سهم تولیدکنندگان خصوصی در حالی است که به واسطه اجرای برجام و لغو تحریم ها در اواخر سال گذشته، این شرکت ها در حال تغییر و تحول در تولیدات خود هستند. آنگونه که به نظر می رسد در دوران پساتحریم تولیدکنندگان چینی با کاهش اقبال از سوی مشتریان مواجه شدند، به همین دلیل فروش این شرکت ها نسبت به سال های گذشته با کاهش مواجه شده است.

    رشد سهم وارداتی ها

    واردات خودرو در سال 95 با رشد 49درصدی نسبت به سال 94 مواجه شد. این موضوع در حالی است که در اوایل زمستان سال 95 تغییر و تحولاتی در دستورالعمل واردات خودرو به کشور ایجاد شد؛ در شرایطی واردات خودرو توانسته رشد قابل قبولی داشته باشد که سهم بازار خودروهای وارداتی نیز طی سال گذشته از افزایش حکایت دارد. وارداتی ها در کل با کسب سهم 5.8درصدی توانسته اند نسبت به سال 94 افزایش 0.4 درصدی در سهم بازار خود را به دست بیاورند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو