فونیکسریمکسبهتام

معاون حمل و نقل و شهرداری تهران:

تدوین طرح جامع دوچرخه شهر تهران

عصر خودرو- معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران توسعه فرهنگ دوچرخه سواری و پیاده‌روی را دو چالش اصلی شهر تهران دانست.

تدوین طرح جامع دوچرخه شهر تهران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  مهر، سید مازیار حسینی در کارگاه تخصصی تدوین کلیات طرح جامع دوچرخه تهران که با حضور مشاوران هلندی در هتل المپیک برگزار شد؛ با بیان این مطلب افزود: مهمترین مسئله‌ای که در این کارگاه باید روی آن بحث و بررسی شود؛ این است که مردم در هنگام استفاده از دوچرخه احساس ناامنی نداشته باشند.

    وی با اشاره به پیشینه استفاده از دوچرخه در ایران ادامه داد: پیشینه این موضوع نشان می‌دهد که ایرانی‌ها در شهرهای مختلف از دوچرخه به عنوان یک مد حمل و نقلی استفاده می‌کردند اما با توسعه شهرها و طبیعت زندگی مدرن باعث شد تا این وسیله نقلیه به فراموشی سپرده شود.

    به اعتقاد معاون شهردار تهران؛ زندگی مدرن باعث شده تا بسیاری از شهرها از بسترهای طبیعی و فرهنگی خود جدا شوند.

    وی با تأکید بر اینکه مردم به این نتیجه رسیده‌اند که باید به اصل و فطرت خود بازگردند، بیان کرد: بررسی علایق مردم نشان می‌دهد مردم تمایل دارند به گذشته خود بازگشت داشته باشند به همین دلیل در حوزه استفاده از مدهای حمل و نقلی پاک اگر به درستی برنامه‌ریزی کنیم؛ می‌توانیم شهروندان را در این بازگشت فرهنگی به طبیعت زندگی خود کمک کنیم.

    حسینی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به این که در توسعه فرهنگ استفاده از حمل و نقل پاک کار سخت و بزرگی در پیش داریم؛ یادآور شد: در واقع باید به این مسئله اشاره کنم کاری که می‌خواهیم در این زمینه انجام دهیم از ساختن یک خط مترو نیز سخت‌تر است. وقتی یک کار عمرانی انجام می‌دهیم چارچوب آن کاملاً در اختیار ما قرار دارد اما کارهای که با مردم در ارتباط است و ریشه در فرهنگ دارد؛ بسیار پیچیده‌تر از ساخت یک پروژه بزرگ عمرانی است.

    وی با بیان اینکه در کارگاه تخصصی تدوین کلیات طرح جامع دوچرخه تهران باید بحث‌های اجتماعی و فرهنگی بدون تعصب بررسی شود؛ تأکید کرد: زمانی موفق می‌شویم که به جای استفاده از روش‌های ایجابی بیشتر به جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی آن توجه کنیم.

    حسینی با اشاره به این که در تهران عابران پیاده باید با آرامش خیال از پیاده راه‌ها استفاده کند؛ گفت: شهرهای جهانی به جایی رسیده‌اند که دیگر به طول بزرگراه‌ها توجهی نمی‌کنند. بلکه از نظر آنها شهری قابل زندگی است که یک شهروند آزادانه و بدون نگرانی از پیاده راه‌ها و مسیرهای دوچرخه سواری استفاده کنند.

    وی با اشاره به این که تهران دو دوره گذار را در مسیر توسعه شهری طی کرده است، افزود: تهران دوران توسعه بزرگراه‌ها و تکمیل شبکه مترو را اکنون پشت سر گذاشته است و باید به سراغ سایر مدهای حمل و نقلی برویم. طبیعی است که در یک شهر 700 کیلومتری نمی‌توان بدون وسیله نقلیه تردد کرد.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با تأکید بر اینکه وابستگی بیش از اندازه مردم به خودروهای شخصی معضلات دیگری مانند ترافیک و آلودگی هوا را به وجود می‌آورد؛ ادامه داد: وابستگی بیش از اندازه مردم به خودرو باعث شده تا رفتارهای اشتباهی را در استفاده از این وسیله نقلیه پیدا کنند.

    وی با تأکید براینکه باید به تغییر نگرش مردم نسبت به استفاده از مدهای حمل و نقلی تمرکز بیشتری کنیم؛ بیان کرد: به هر حال موضوع دوچرخه و پیاده‌روی دو چالش اصلی شهر تهران است. باید به این مسئله توجه داشته باشیم که برنامه‌ریزی در خصوص توسعه فرهنگ دوچرخه سواری و پیاده‌روی موضوعی نیست که زود نتیجه دهد بلکه هر تصمیمی که در این خصوص گرفته شود، نتایج آن در 20 سال آینده ملموس خواهد بود.

    حسینی همچنین در حاشیه کارگاه تخصصی تدوین طرح جامع دوچرخه شهر تهران با یاداوری این نکته که در گذشته به مانند اکنون خیابان‌ها از وسیله نقلیه شخصی پر نبود، افزود: وقتی مردم در مسیر تکامل مدرنیته شدن شهرها قرار می‌گیرند، استفاده از خودرو به مهمترین بخش زندگی مردم تبدیل می‌شود این در حالی است که استفاده از دوچرخه با فرهنگ ایرانی‌ها عجین بوده و در دو نسل قبل مردم از دوچرخه برای رفت و آمدهای شخصی خود استفاده می‌کردند.

    معاون شهردار تهران با تأکید بر اینکه در توسعه فرهنگ دوچرخه سواری باید جوانب اجتماعی و فرهنگی آن نیز دیده شود گفت: ناگزیر هستیم تا به سمت نقطه بازگشت به گذشته حرکت کنیم. خوشبختانه در شرایطی قرار داریم که سطح تحصیلات مردم بالا رفته و شرایط برای بازگشت مسیر زندگی مردم به طبیعت مهیاست.

    وی یاداور شد؛ اگر مسئله آلودگی هوا برای ما مهم است باید به سمتی پیش برویم که از خودرو استفاده غیر ضروری نکنیم. درست است رفاهی که خودرو برای مردم ایجاد می‌کند؛ دوچرخه ندارد اما باید به این مسئله نیز توجه داشت که منافعی که دوچرخه دارد، خودرو ندارد.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: درتعریف جدید از شهرهای توسعه یافته به جای طول بزرگراه‌ها و خطوط مترو؛ میزان زیست پذیر بودن شهرها مورد توجه قرار می‌گیرد. این تعریف جدید براساس بازگشت انسان‌ها به فطرت و طبیعت شکل گرفته است. از نظر من شهری توسعه یافته است که در آن عابران پیاده و دوچرخه سوارها با آرامش  کامل و ایمنی و امنیت لازم گذر کنند.

    به گفته حسینی اینکه در تهران شبکه بزرگراهی کامل شده، کار درستی بوده است و تکمیل شبکه مترو نیز گام دومی بود که باید در تهران برداشته می‌شد. چرا که یکسری از سفرهای آموزشی، درمانی، کاری و … با توجه به گستردگی شهرباید توسط حمل و نقل عمومی انجام شود و پس از آن ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای ایجاد مسیرهای مطمئن برای دوچرخه سواری ضروری است.

    وی با اشاره به شرایط جغرافیایی شهر تهران تصریح کرد: با توجه به توپوگرافی شهر تهران برخی از مناطق این شهر شیب بالایی دارند اما مناطق دیگری که جهت شرقی، غربی دارند مانند مناطق 6، 8، 12، 22 و … مسطح هستند و امکان خوبی برای توسعه مسیرهای دوچرخه سواری دارند. به غیر از این مسئله توجه به ایجاد زیرساخت‌های لازم در توسعه مسیرهای دوچرخه سواری و توجه به فرهنگ استفاده از این وسیله نقلیه و آشتی دادن مردم با دوچرخه اهمیت دارد.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه در فرهنگ سازی‌های ترافیکی امکان دارد که نتیجه آن 10 تا 15 سال آینده مشخص شود تصریح کرد: اگر الان به فکر این فرهنگ سازی نباشیم حتماً 15 سال آینده عقب هستیم. در کارگاه تخصصی تدوین طرح جامع دوچرخه شهر تهران قرار است که به دنبال پیدا کردن راهکارهایی برای در نظر گرفتن تمام جوانب توسعه دوچرخه سواری در تهران هستیم.
     

        

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو