فونیکسریمکسبهتام

بی‌اعتنایی بازار به افزایش قیمت خودرو

عصر خودرو- به‌رغم آنکه طی هفته جاری دو خبر درخصوص افزایش قیمت محصولات خودروسازان منتشر شد اما این اخبار نتوانست در بازار رکود زده خودرو موثر واقع شود.

بی‌اعتنایی بازار به افزایش قیمت خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو»، در حالی برخی خودروسازان در فروردین ماه سال‌جاری مصوبه سال گذشته شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت را اعمال کردند و روزنامه «دنیای اقتصاد» نیز قیمت‌های جدید را اطلاع‌رسانی کرد . در این هفته بار دیگر موج رسانه‌ای در این خصوص شکل گرفت؛ این اتفاق در کنار خبر ارسال درخواست جدید خودروسازان به شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو منجر به آن شد که برخی فعالان بازار از مراجعه مشتریان به بازار به‌دلیل نگرانی از افزایش قیمت محصولات داخلی خبر دهند، حال آنکه چنین نشد.

    سه‌شنبه گذشته یکی از مدیران شرکت‌های خودروساز با توجه به درخواست تولید‌کنندگان از شورای رقابت مبنی بر تجدید نظر بر قیمت‌های کنونی از افزایش 4 تا 5 درصدی قیمت خودرو طی سال‌جاری خبر داده بود این در شرایطی است که با توجه به خبر یاد شده برخی از فعالان بازار پیش‌بینی می‌کردند که مراجعه مشتریان به بازار برای خرید بیشتر شود حال آنکه ظاهرا بازار ماه رمضان هیچ‌گونه واکنشی به این اخبار نداشته است؛ به‌طوری‌که طی هفته جاری قیمت خودروها ثبات خود را حفظ کرده است و بازار نه‌تنها تکان خاصی را به خود ندید بلکه خبرها حکایت از کاهش برخی معاملات خودرو در بازار نیز داشته است.معمولا در ماه رمضان تقاضا برای خودرو کاهش پیدا می‌کند؛ در این بین همزمانی ماه رمضان با فصل امتحانات مدارس موجب شده که تقاضا کاهش جدی‌تری پیدا کند؛ دلیل این موضوع آن است که خانواده‌ها در ماه رمضان و فصل امتحانات چندان تمایلی به سفر ندارند و از همین رو تقاضا برای خرید خودرو نیز افت پیدا می‌کند.در این میان اما از بازار خودروهای وارداتی خبر می‌رسد که خرید و فروش در این بازار نیز در وضعیت رکود به سر می‌برد. به گفته فعالان بازار به‌دلیل کاهش واردات برخی خودروها در بازار شاهد افزایش قیمت وارداتی‌ها هستیم؛ اما افزایش عرضه برخی برندها نیز کاهش قیمت آنها را به‌دنبال داشته است. موضوع مهمی که کارشناسان اثر آن را طی هفته‌های آتی در بازار این خودروها حائز اهمیت می‌دانند از سرگیری شماره‌گذاری خودروهای برندهای غیرآمریکایی تولید شده در این کشور است. به اعتقاد فعالان بازار ورود این خودروها به بازار قطعا اثر جدی در کاهش قیمت خودروهای تحریمی دارد.

    بازار خودروهای داخلی

    سری اما به بازار خودرو بزنیم و ببینیم در دومین هفته خرداد ماه چه اتفاقاتی در آن رخ داده است. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با توجه به تثبیت قیمت در هفته جاری، در حال حاضر 38 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین مدل صندوقدار این خودرو نیز بدون تغییر قیمتی خاص، این هفته را به پایان رساند و در حال حاضر 39 میلیون و 200هزار تومان به فروش می‌رسد.از بازار پژو 405 نیز خبر می‌رسد قیمت این محصول طی هفته‌جاری افزایش 200 هزار تومانی را به خود دیده است. بر این ‌اساس در حال حاضر برای خرید پژو 405 باید 30 میلیون و 500 هزار تومان هزینه کرد. در این بین اما دیگر محصول ایران‌خودرو یعنی سمند EF7 این هفته دچار نوسان قیمت شد؛ به‌نحوی‌که این خودرو با افزایش 100 هزار تومانی هم‌اکنون 32 میلیون و 200هزار تومان به فروش می‌رسد. نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، اما در مورد رانا به‌عنوان یکی از محصولات نسبتا کم‌تیراژ ایران‌خودرو نیز تاکید می‌کنند که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش هم‌اکنون 33 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین پژو پارس مدل فول نیز با توجه به تثبیت قیمتش طی این هفته 37 میلیون و 800 هزار تومان به فروش رسید.اما سری هم به خودروهای سایپا و پارس‌خودرو بزنیم و ببینیم اوضاع قیمت آنها طی هفته جاری به چه شکل است. به گفته فعالان بازار، پراید مدل 131 نیز که تغییر خاصی در قیمت آن طی هفته جاری ایجاد نشده، قیمتی برابر با 21 میلیون و 100 هزار تومان دارد و مدل 111 (پراید هاچ‌بک) نیز 21 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از سوی دیگر اما پراید مدل 132 نیز در حال حاضر قیمتی برابر با 21 میلیون و 300 هزار تومان دارد.

    فعالان بازار از ثبات قیمت تیبا در بازار خبر می‌دهند. به گفته آنها، این محصول در حال حاضر با قیمتی برابر با 25 میلیون و 400 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. اما سراتوی مونتاژی سایپا نیز تغییر خاصی در هفته‌جاری نداشته است. به گفته فعالان بازار، سراتو که به‌صورت اتومات و دستی عرضه می‌شد در حال حاضر با 99 میلیون تومان به فروش می‌رسد.از سوی دیگر اما از بازار تندر-90‌ها خبر می‌رسد که تغییراتی در قیمت آنها طی هفته جاری رخ نداده است. بر این اساس، تندر-90 مدل E2 پارس خودرو با ثبات قیمتی خود نسبت به هفته گذشته در حال حاضر قیمتی برابر با 42 میلیون و 500 هزار تومان دارد. همچنین پارس تندر نیز قیمتی برابر با 43 میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول در مقایسه با هفته گذشته، ثبات قیمت خود را حفظ کرده است. فعالان بازار اما در مورد تندر-90 اتومات هم عنوان می‌کنند که این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با 48 میلیون تومان دارد که نشان‌دهنده ثبات قیمت این خودرو طی هفته جاری است.

    همچنین ساندرو نیز که عضو ‌هاچ‌بک خانواده تندر-90 به‌شمار می‌رود، در حال حاضر قیمتی برابر با 53 میلیون تومان در بازار دارد. با این حساب، ساندرو در مقایسه با هفته گذشته تغییر قیمت خاصی را به خود نمی‌بیند. ساندرو مدل دنده‌ای نیز با قیمت 46 میلیون و 900هزار تومان خرید و فروش شده است که نشان از ثبات قیمت این خودرو دارد. همچنین مدل استپ‌وی ساندرو نیز هم‌اکنون حدود 61 میلیون تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد که نشان از اختلاف قیمتی بیش از 8 میلیون تومانی با نرخ کارخانه‌ای این خودرو دارد، اما فعالان بازار در مورد برلیانس نیز تاکید می‌کنند که این محصول در مدل 320 قیمتی برابر با 53 میلیون تومان دارد و مدل 330 آن نیز 56 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد.

     

    نوسان در قیمت وارداتی‌ها

    سری هم اما به بازار خودروهای وارداتی بزنیم که قیمت‌ها در آن با نوسان کمی همراه بوده است. آن‌طور که فعالان بازار روایت می‌کنند، در حال حاضر تویوتا کمری هیبریدی قیمتی برابر با 245 میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد محصول موردنظر ثبات قیمت خود طی هفته جاری را حفظ کرده است. همچنین مدل لکسوس NX نیز در حال حاضر 375 میلیون تومان به فروش می‌رود. این در حالی است که تویوتا Rav4 بدون تغییر قیمت خاصی، 260 میلیون تومان طی هفته جاری خرید و فروش شد؛ در این بین یاریس ‌هاچ‌بک با افزایش دو میلیون تومانی هم‌اکنون 117 میلیون تومان به فروش می‌رسد. از آن‌سو کیا سراتو با کاهش دو میلیون تومانی قیمت در حال حاضر معادل 145 میلیون تومان عرضه می‌شود اما اپتیما با ثبات قیمت هم اکنون 205 میلیون تومان قیمت دارد. این در حالی است که سوناتا با کاهش قیمت یک میلیون تومانی، 175 میلیون تومان به فروش می‌رود و النترا نیز که دو میلیون افزایش قیمت داشته، 140 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو