فونیکسریمکسبهتام

انقلاب خودروهای برقی به رهبری چین

عصر خودرو- استفاده از خودروهای برقی در حالی در چین رو به توسعه چشمگیر است که فروش این نوع خودرو در سال گذشته میلادی در این کشور به رکورد قابل توجهی رسیده و شتاب چین برای پیشی گرفتن از پیشکسوتان این حوزه در اروپا و آمریکا به شکل فزاینده‌ای در حال افزایش است.

انقلاب خودروهای برقی به رهبری چین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، چین به عنوان دومین اقتصاد جهان اینک به شدت درگیر معضل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ خود است، معضلی که بخش عمده ای از آن ناشی از آلودگی های کارخانجات است اما از سوی دیگر، بخش دیگری از این آلودگی نیز از خودروها ناشی می شود.
    از سوی دیگر، چین در حال حاضر در تلاش است که جایگزین ایالات متحده در صدر اقتصادهای جهان شود و پرواضح است که رقابت اصلی در این حوزه نیز میان همین دو کشور خواهد بود و مشخصا چین به هیچ وجه علاقه ای به شکست خوردن در این زمینه ندارد.

    * جایگاه چین در استفاده از خودروهای برقی در جهان
    بر اساس آمار، کشور چین تا دسامبر سال 2016 موفق به فروش 645 هزار و 708 دستگاه خودروی برقی شد و این در حالی است که مجموع فروش خودروهای برقی در کل اروپا در همان مقطع زمانی معادل 637 هزار و 552 دستگاه بوده است.
    از سوی دیگر، ایالات متحده به عنوان نزدیکترین رقیب چین در عرصه خودروهای برقی، در مقطع زمانی مشابه تعداد 570 هزار و 187 دستگاه از این خودروها را به فروش رسانده است.
    همچنین برای بررسی میزان فروش خودروهای جدید (غیرمستعمل) در چین به تفکیک سال، باید این گونه گفت که در سال 2011 تنها 8 هزار و 159 دستگاه خودروی برقی جدید در این کشور به فروش رسیده بود، حال آنکه ادامه ارقام حاکی از رشد باور نکردنی این امر در چین دارد.
    فروش این خودروها در سال 2012 در چین به 12 هزار و 791 دستگاه افزایش یافت، سال 2013 فروش آن به 17 هزار و 642 دستگاه رسید، در سال 2014 به 74 هزار و 763، در سال 2015 به 331 هزار و 90 و در نهایت در سال 2016 با ثبت رکورد 507 هزار دستگاه به اوج خود رسید.
    در این مقطع زمانی، رشد فروش خودروهای برقی به یکباره رخ داد و شاید کمتر کسی باور می کرد که این افزایش فروش محقق شود.

    * آینده خودروهای برقی در چین
    نشریه فوربس (Forbes) در مورد آینده خودروهای برقی در کشور چین نوشته است: «این کشور با رسیدن به سقف فروش بیش از 10 میلیون و 500 هزار دستگاه خودروی برقی تا سال 2025، انقلاب خودروهای برقی را رهبری خواهد کرد.»
    این نشریه پیش بینی کرده است که چین همچنان در سال 2025 با فروش 10 میلیون 600 هزار دستگاه خودروی برقی، پیشتاز این صنعت خواهد بود و 30 درصد از کل بازار جهانی متعلق به این کشور می شود.
    همچنین برخی گزارش ها در مور آینده و سیاست های چین در قبال بازار خودروهای برقی حاکیست که اقتصاد دوم جهان به شکل قاطعانه ای در صدر این صنعت قرار گرفته است.
    چین به دنبال کسب سهم 11 درصدی از بازار فروش خودروهای برقی تا سال 2020 است. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت می نماید که تولیدکنندگان خودرو در جهان، همواره سیاست هایی که چین اجرا می کند را دنبال می کنند.
    در حالی که خودروسازان آمریکایی در سال گذشته 17 میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو در طول یک سال به فروش رساندند، چینی ها موفق شدند با فروش بیش از 28 میلیون دستگاه خودرو بازار خود را رشد دهند؛ هر چند که فروش خودروهای چینی همچنان به سرعت رو به افزایش است.

    * زیرساخت ها و جایگاه های شارژ
    چین در نظر دارد با توجه به افزایش استفاده از خودروهای برقی در این کشور، در پایان سال جاری میلادی 800 هزار جایگاه شارژ جدید ایجاد کند که از این تعداد، 100 هزار جایگاه آن عمومی خواهد بود.
    این در حالی است که در سال 2016 میلادی در مجموع 100 هزار جایگاه شارژ خودروهای الکتریکی در چین ساخته شد و تعداد این جایگاه ها را به 150 هزار جایگاه افزایش داد.
    در حال حاضر، 14 هزار کیلومتر از بزرگراه های چین مجهز به جایگاه های شارژ هستند که به طور میانگین در هر 48.6 کیلومتر، یک جایگاه شارژ تعبیه شده است.
    گفتنی است؛ طی سال گذشته میلادی خودروهای برقی در چین در مجموع 1.2 میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف کردند که معادل صرفه جویی 400 هزار تن بنزین است.
    در شهر پکن به عنوان پایتخت چین و شهر شانگهای اینک فاصله جایگاه های شارژ به کمتر از 5 کیلومتر رسیده و شهرهای بزرگ دیگر مانند گوانگجو نیز در آستانه دستیابی به چنین هدفی هستند.
    بر اساس سیزدهمین برنامه 5 ساله چین (2016 تا 2020)، این کشور به هدف تعبیه جایگاه های شارژ در سرتاسر کشور برای برطرف کردن نیاز 5 میلیون خودروی برقی دست خواهد یافت.

    * تسهیلات برای گسترش استفاده از خودروهای برقی
    دولت جمهوری خلق چین به منظور تشویق مردم و افزایش استفاده از خودروهای برقی در این کشور، این خودروها را مشمول معافیت از مالیات (از 6 هزار تا 10 هزار دلار برای هر خودرو) کرده است.
    این در حالی است که آمریکا به عنوان نزدیک ترین رقیب چین در حوزه خودروهای برقی، شرایط متفاوتی را تجربه می کند و دولت دونالد ترامپ، به شدت به دنبال حذف معافیت مالیاتی 7 هزار و 500 دلاری خرید خودروهای برقی است.
    علاوه بر این امر، عوامل دیگر را نیز باید در نظر گرفت؛ در حالی که «تسلا» و «شورولت» به عنوان مهمترین تولیدکنندگان خودروهای برقی در آمریکا، خودروهای خود را در سال آینده با برچسب قیمتی حدود 35 هزار دلار به بازار عرضه خواهند کرد، چین همچنان ترجیح می دهد که نسخه های بسیار ساده تر و سبک تر از خودروهای برقی تولید کند؛ خودروهایی که قیمت برخی از معادل های آنها تنها 5 هزار دلار است و حتی رانندگی بسیاری از این خودروهای سبک برقی در چین، نیازی به اخذ گواهینامه و پلاک هم ندارد.
    در چنین شرایطی، مشخص است که چین هرچه بیشتر بر موضوع گسترش و توسعه استفاده از خودروهای برقی در داخل کشور و فروش محصولات خود در سایر کشورها، تمرکز خواهد کرد.
    چین که قصد دارد به هر نحوی به اقتصاد اول جهان تبدیل شود، باید در تمامی زمینه ها موفق به حصول این امر شود.
    دولت و حزب کمونیست چین قصد دارند این کشور را به اولین قدرت جهان در این صنعت تبدیل کنند چرا که آنان معتقدند انقلاب در این زمینه می‌تواند جهان را از فاجعه زیست محیطی نجات دهد و بدون تغییر در سوخت خودروها، سخنی از نقطه عطف در حفظ محیط زیست نمی‌توان زد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو