فونیکسریمکسبهتام

افزایش قیمت برخی خودروها و سکوت خودروسازان

عصر خودرو- در روزهای اخیر شاهد انتشار خبرهای فراوانی درخصوص افزایش قیمت بر خی خودرو ها هستیم ، مسئولان شرکت های خودروسازی نیز با سکوت خود از این خبرها استقبال می کنند و اعلام نظر در این زمینه را به آینده موکول کرده اند.

افزایش قیمت برخی خودروها و سکوت خودروسازان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، در روزهای اخیر دو شرکت سایپا و ایران خودرو متهم شده اند که بدون مجوز شورای رقابت، قیمت دو محصول وانت خود را افزایش داده اند.
    برپایه اخبار منتشر شده ، گروه خودروسازی سایپا در جدیدترین ابلاغیه به نمایندگی‌های فروش خود، قیمت وانتپراید را یک میلیون و 114 هزار تومان افزایش داد.
    در جدیدترین ابلاغیه گروه خودروسازی سایپا به نمایندگی‌های فروش محصولات این خودروساز، قیمت وانتپراید با افزایش یک میلیون و 114 هزار تومانی روبرو شده است.
    بر این اساس، قیمت وانتپراید که پیشتر 19 میلیون و 200 هزار تومان بود، حال به 20 میلیون و 314 هزار تومان رسیده است.
    در همین پیوند، «امیرحسین قناتی» مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز افزود: هرگونه افزایش قیمت خودروها در چارچوب مصوبات شورای رقابت است.
    به گفته این مقام مسئول، هیچ افزایش قیمتی بطور مستقیم از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت یا خودروسازها امکانپذیر نیست.
    وی تصریح کرد: افزایش قیمت ها فقط با مصوبات شورای رقابت و مجوزی که خودروساز می گیرد، امکانپذیر است.
    به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، «سید محمود نوابی» رییس ‌سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز در این زمینه، تنظیم قیمت خودرو را وظیفه شورای رقابت برشمرد و اظهار کرد: از اسفندماه سال 91 به استناد مفاد قانون سیاست های اجرایی اصل 44 قانون اساسی دستورالعمل تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات انحصاری را با رعایت مقررات مربوطه بر عهده شورای رقابت گذاشته شد که در همین راستا تنظیم دستورالعمل قیمت خودرو نیز از وظایف شورا اعلام شده است و به تبع آن در رابطه با افزایش قیمت خودرو مسئولیتی متوجه سازمان حمایت نیست.
    وی با یادآوری مفادی از آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو و دستورالعمل های ابلاغی، عنوان کرد: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان براساس وظایف و مسئولیت های ذاتی و قانونی و حسب شرح وظایف ابلاغی خود با جدیت نسبت به رصد و پایش مداوم تغییرات قیمتی در سطح بازار اقدام می کند و چنانچه پس از بررسی اسناد و مدارک، تخلفی در یک واحد محرز شود ، واحد متخلف را به سازمان تعزیرات حکومتی جهت اعمال قانون معرفی خواهد کرد.
    نوابی با معرفی شماره 124 برای شکایات مردمی در رابطه با قیمت ها، افزود: مصرف کنندگان خودرو نیز می توانند هرگونه شکایت در زمینه قیمت، شرایط فروش و پیش فروش و ... را از طریق شماره تلفن 124 و یا از طریق مراجعه به سازمان های صنعت ، معدن و تجارت به سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارایه تا بررسی و اقدام قانونی لازم به عمل آید.
    پیگیری خبرنگار ایرنا حاکیست هیچیک از خودروسازها و همچنین شورای رقابت تا این لحظه حاضر به پاسخگویی به شائبه های پیش آمده در بازار و دلایل این افزایش قیمت ها نشده و آن را موکول به زمان دیگری کردند.
    این در حالی است که «رضا شیوا» رئیس شورای رقابت پیشتر در گفت وگویی درباره قیمت گذاری خودروها اعلام کرده بود، هر ساله تا پایان اردیبهشت این کار انجام می شد اما امسال به خاطر انتخابات ما آن را عقب انداختیم.
    وی ادامه داد: وزارت صنعت درخصوص کیفیت خودروها اطلاعات لازم را امروز به ما ارائه داده و ما تا دو هفته دیگر تکلیف این مسئله را هم مشخص می کنیم.
    رئیس شورای رقابت درخصوص قیمت خودروهای جدید ساخت ایران افزود: کارخانه باید قیمت پیشنهادی و مشخص این خودروی جدید را ارائه دهد تا شورای رقابت با بررسی همه جوانب قیمت آن را ارائه دهد.
    شیوا ادامه داد: اگر خودروی مذکور در بازه قیمتی که شورای رقابت دستورالعمل تنظیم قیمت را صادر کرده قرار نگیرد آزاد است و می تواند رقابت کند.
    وی درخصوص قیمت پژو 2008 گفت: قیمت این خودرو در حال بررسی است اما هنوز کارخانه قیمت پیشنهادی خود را ارائه نکرده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو