فونیکسریمکسبهتام

بررسی خودروهای کارکرده ام‌وی‌ام در سفر به طالقان

ام‌وی‌ام درگذر زمان

عصر خودرو - دیدگاه عمومی بازار به این صورت است که خودروهای چینی زود خراب می‌شوند و بنابراین نباید بابت دست‌دوم آنها پول داد! این جمله را شاید بارها و از زبان افراد مختلف شنیده باشید. اما آیا واقعا‌ همین‌طور است؟

ام‌وی‌ام درگذر زمان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در هفته‌ای که گذشت،مدیران خودرو برنامه‌ای را ترتیب داد تا خبرنگاران و اصحاب رسانه بتوانند با خودروهای کارکرده این شرکت تجربه رانندگی بلندمدت داشته باشند. در سفر یک‌روزه رفت‌وبرگشت به طالقان و طی مسیر حدود 400کیلومتر که در روز چهارم تیرماه ترتیب داده شد، خبرنگاران از 14 رسانه خودرویی آمده بودند تا با رانندگی خودروهای X33 و 550‌، دریابند که خودروهای ام‌وی‌ام در بازار دست‌دوم آیا هنوز هم عملکرد قابل قبولی دارند یا خیر‌؟
در طول این سفر، خبرنگاران این 6 خودرو را در 3‌نوع مسیر تا رسیدن به مقصد در طالقان امتحان کردند که نوشته پیش رو شرح حال‌ رانندگی در این 3 نوع مسیر است.

اتوبان تهران- قزوین
وقتی به محل شروع برنامه رسیدیم، خودروها به ما تحویل داده شد تا حرکت را آغاز کنیم. مسیر رفت را به سمت کرج با X33s شروع کردیم. در ابتدای مسیر که هنوز تراکم ترافیک زیاد نشده بود، فرصتی پیش آمد تا با خودروها شتاب‌گیری کنیم. در طی شتاب‌گیری، صدای پیشرانه اندکی در اتاق شنیده می‌شد که البته به دست‌دوم بودن آن ارتباطی ندارد و در نمونه‌های صفر هم همین موضوع وجود دارد. روند شتاب‌گیری به‌واسطه بهره‌گیری از گیربکس CVT مقداری کند است و همچنین عوض‌نشدن دنده‌ها  به دلیل ساختار این گیربکس باعث می‌شود که صدای پیشرانه در طول شتاب‌گیری در کابین شنیده شود ولی با تمام این اوصاف، X33s در مسیر صاف شتاب‌گیری خوبی داشت و به‌خصوص در شتاب ثانویه و زمانی که خودرو به‌خوبی دور گرفته، عملکرد خوبی را به نمایش می‌گذارد. X33s قابلیت تغییر حالت رانندگی را در دو نوع Eco و Sport در اختیار راننده قرار می‌دهد که در حالت Eco گیربکس ضرایب را سریع‌تر سبک می‌کند تا مصرف سوخت را کاهش دهد. در مسیر اتوبان تهران-قزوین، با توجه به شتاب‌گیری‌های مکرر و وجود ترافیک در حومه کرج، مصرف سوخت میانگین نسبتا‌ بالایی را تجربه کردیم که البته با توجه به حضور 4 نفر در این خودرو و همچنین صندوق بار نسبتا‌ پر شاید تا حدودی قابل توجیه باشد و البته نقش ترافیک را هم نمی‌توان نادیده گرفت. در مسیر برگشت از همان اتوبان به سمت تهران، با توجه به اینکه تراکم ترافیک کم بود و نیازی به ترمز و شتاب‌گیری مکرر نبود، مصرف سوخت در حالت Eco تا حد زیادی کاهش یافت.
در مورد خودرو 550 هم می‌توان گفت که دقیقا‌ همین احساس را به شما منتقل می‌کند. به‌واسطه یکسان‌بودن پیشرانه و گیربکس هر دو خودرو، عملکرد آنها در مسیرهای صاف و اتوبانی تفاوت چندانی با هم ندارد و تفاوت وزن حدود 200 کیلوگرمی این دو خودرو در روند کارشان در اتوبان تفاوت زیادی ایجاد نمی‌کند.

جاده طالقان
از خروجی طالقان که به سمت جاده حرکت می‌کنید، مسیر به‌تدریج باریک‌تر و پرپیچ‌وخم‌تر می‌شود. در طول این مسیر، هندلینگ و تعلیق X33s نسبت به 550 نرم‌تر است ولی به‌واسطه وزن بیشتر و همچنین ارتفاع بالاتر، در پیچ‌های تند احساس تعادل مشابه 550 به سرنشینان القا نمی‌شود. با توجه به کارکرده بودن این خودروها، تقریبا‌ هیچ صدای اضافی از داشبورد و جلوبندی خودرو شنیده نمی‌شد، کیفیت چرم صندلی‌ها و فرمان به نسبت قیمت خودرو خوب است و اثری از رنگ و رو رفتگی در آنها نبود. عملکرد گیربکس در سربالایی‌ها وقتی گیربکس را در حالت D قرار می‌دادیم تا حدودی آزاردهنده بود زیرا سیستم هوشمندی لازم را برای تعویض به‌موقع ضرایب نداشته و این باعث می‌شود که برای راندن در سربالایی مجبور شوید پای خود را بیش‌ازحد روی پدال گاز فشار دهید. این عیب به‌واسطه عملکرد هوشمند گیربکس بوده و ما برای رفع این مشکل به حالت دستی گیربکس پناه آوردیم. در این حالت، راننده به میل خود و با توجه به مسیر، ضرایب را کم یا زیاد می‌کند و این مسئله به کاهش فاحش مصرف سوخت، کنترل بهتر در سربالایی و سراشیبی، عدم نیاز مکرر به ترمز‌گیری و همچنین عدم نیاز به گاز اضافی‌دادن و به‌تبع آن رانندگی راحت‌تر کمک می‌کند.
برخلاف X33s در 550 مشکل بی‌تعادلی کمتر دیده می‌شود و به همین دلیل می‌توان پیچ‌ها را با سرعت بیشتر پشت سر گذاشت ولی مسئله ناهماهنگی گیربکس با پیشرانه همچنان به قوت خود باقی است و بازهم استفاده از حالت دستی برای این مدل مسیرها بیشتر توصیه می‌شود. مدل دستی 550  در این مسیر عملکرد بهتری داشت زیرا راننده می‌توانست با استفاده از کلاچ‌گیری و تعویض دنده دستی، نیاز به ترمز‌گیری‌های مکرر را کاهش دهد ولی به‌هرحال نباید فراموش کرد که تعویض دنده دستی با کلاچ‌گیری در مسیرهای طولانی می‌تواند تا حد زیادی خسته‌کننده باشد.

آفرود
در ابتدا لازم به ذکر است که این خودروها‌ برای رانندگی آفرود طراحی نشده‌اند و ما نیز مقصودمان از آفرود، حرکت در مسیرهای خیلی پیچیده نیست. در این قسمت از تست، ما خودروها را در مسیر خاکی و سنگلاخ و سربالایی قراردادیم تا بتوانیم از حداکثر قدرت پیشرانه و گیربکس بهره ببریم. در‌ این مورد، ارتفاع بلند X33s به کمکش می‌آید و باعث می‌شود بتواند از روی موانع کم ارتفاع(‌مانند سنگ‌ها و چاله‌ها) به‌راحتی عبور کند و مشکل گیرکردن کف خودرو را که 550 به آن دچار است، نداشته باشد ولی با توجه به اینکه این خودرو در سگمنت کراس‌اوور‌های کامپکت شهری طبقه‌بندی می‌شود،  نمی‌توان از آن انتظار رانندگی آفرود داشت.
در سربالایی‌های جاده، هر دو خودرو عملکرد نسبتا‌ خوبی را به نمایش گذاشتند.


استهلاک و قیمت
برخلاف تصور عمومی (و همچنین تجربه رانندگی نگارنده با خودرو 550 به مدت 1 سال) خودروهای چینی استهلاک آنچنان متفاوتی نسبت به دیگر خودروهای هم‌قیمت خود ندارند و اگر سرویس‌ها دوره‌ای را به‌موقع انجام دهید و همچنین رانندگی متناسب و عادی هم داشته باشید، در طولانی‌مدت با این خودروها به مشکل نخواهید خورد.
سرویس‌های دوره‌ای شرکت مدیران خودرو بعد از تحویل خودرو صفرکیلومتر به ترتیب در کیلومتر 5، 50،40،30،20،10 و 60 هزار کیلومتر است که با رعایت کردن آن، گارانتی خود را تا 60 هزار کیلومتر حفظ می‌شود. قیمت تعمیرات در این دو محصول به‌واسطه یکسان بودن پیشرانه و گیربکس تقریبا‌ باهم برابر است و حدود آن‌هم در بازه 150 تا 300 هزار تومان برای سرویس‌های دوره‌ای عادی است.
البته قیمت بعضی از قطعات آن به نسبت نمونه‌های ایرانی گران‌تر است ولی در کل هزینه نگهداری این خودروها با خودروهای ایرانی تفاوت فاحشی ندارد.
در نمونه‌های دستی(البته در نسل اول 550 و X33) دیسک و صفحه کلاچ، اصلی‌ترین مشکل به‌حساب می‌آمد و تقریبا‌ بخش زیادی از مشتریان از این بابت معترض بودند‌ ولی در نمونه‌های جدید، مشکل دیسک و صفحه تقریبا‌ رفع شده است. تعلیق این خودروها در عقب، به‌واسطه بهره‌گیری از فنر پیچشی، مقداری سفت‌تر از جلو است و این مسئله در طولانی‌مدت ممکن است باعث به صدا افتادن اتصالات داخل کابین شود.
البته در نمونه‌هایی که برای تست در اختیار ما قرار گرفت، چنین مواردی مشاهده نشد ولی با توجه به خشک‌بودن تعلیق عقب، بروز چنین مواردی دور از ذهن نیست.
یک نکته فنی در مورداستفاده از گیربکس اتوماتیک این است که عموما‌ ‌هنگام رانندگی، همانند گیربکس دستی، بلافاصله بعد از توقف دنده را خلاص می‌کنند.
باید در نظر داشته باشید که در گیربکس‌های اتوماتیک، استهلاک سلکتور گیربکس به‌مراتب بیشتر از کلاچ است و بنابراین توصیه می‌شود برای افزایش طول عمر گیربکس، در توقف‌های زیر 3 دقیقه، دنده را از حالت‌‌ D خارج نکنید.

بازار دست‌دوم
بازار دست‌دوم هر خودرو به عوامل متعددی بستگی دارد. در مورد محصولات مدیران خودرو، شاید یکی از منفی‌ترین نکاتی که به ذهن می‌رسد، نابسامان بودن بازار دست‌دوم است. شرایط فروش ایده‌آل مدیران خودرو باعث شده تا خریداران تمایلی به خرید خودرو دست‌دوم نداشته باشند، زیرا می‌توانند با یک‌چهارم قیمت یک نمونه دست‌دوم، یک خودرو صفر را با اقساط بلندمدت خریداری کنند. البته نگرش غیرواقعی  پراستهلاک‌بودن خودروهای چینی هم به این وضعیت دامن می‌زند. در حال حاضر، با پیش‌پرداخت حدود 16 و 28 میلیون تومان می‌توان 550 و X33s صفرکیلومتر خریداری کرد درحالی‌که در بازار دست‌دوم، 550 در حدود 45 تا 55 میلیون تومان و X33s در حدود 60 تا 68 میلیون تومان به فروش می‌رسد. این مسئله باعث می‌شود که میزان افت قیمت این خودروها در بازار دست‌دوم زیاد باشد و این امر به‌تدریج می‌تواند تمایل خریداران را به خرید خودروهای صفرکیلومتر هم کاهش دهد.

 

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو