فونیکسریمکسبهتام

حکم افزایش قیمت بر چه اساس صادر شد+جدول قیمت

حاشیه قیمت تا ۴ میلیون تومانی ۱۵ خودرو در بازار

عصر خودرو- رئیس شورای رقابت در حالی هفته گذشته از حذف بازار دلالی خودرو و موافقت با افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا خبر داد که حدود ۱۵ مدل خودرو داخلی زیر ۴۵ میلیون تومان با حاشیه قیمتی تا ۴ میلیون تومان نرخ کارخانه و بازار روبرو هستند.

حاشیه قیمت تا ۴ میلیون تومانی ۱۵ خودرو در بازار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، در جلسه هفته پیش شورای رقابت، برای خانواده پراید و تیبا متوسط افزایش قیمت 1.25 درصدی و برای خانواده پژو و سمند متوسط افزایش قیمت 2.69 درصدی به تصویب رسید.

    رضا شیوا رئیس شورای رقابت یکی از شروط صدور این مجوز را برطرف شدن حاشیه بازار خودرو عنوان کرد و با بیان اینکه حاشیه بازار خودرو حذف شده است، گفت: در بازار خودرو دلال بازی وجود ندارد، بازار آرام است و مشکلات قبلی وجود ندارد.

    این در حالی است که هم اکنون در مورد خودروهای با رنج قیمت کمتر از 45 میلیون تومان (که توسط شورای رقابت قیمت‌گذاری می‌شوند) شاهد اختلاف قیمت دست کم 12 مدل خودرو در کارخانه و بازار هستیم.

    هم‌ اکنون پژو پارس LX کلاس 15 با قیمت 38 میلیون و 725 هزار تومان از سوی کارخانه عرضه می‌شود، در حالی‌ که قیمت این خودرو در بازار 41 میلیون و 400 هزار تومان است و به این ترتیب شاهد اختلاف قیمت 2 میلیون و 700 هزار تومانی در مورد این خودرو هستیم.

    پژو 206 تیپ 2 نیز دارای اختلاف قیمت حدود 900 هزار تومانی در بازار است، به‌ طوری‌ که با قیمت 32 میلیون و 840 هزار تومان در کارخانه عرضه می‌شود ولی در بازار به قیمت 33 میلیون و 700 هزار تومان به خریداران عرضه می‌شود.

    همچنین پژو 405 مدل SLX دارای حاشیه قیمتی یک میلیون تومانی در بازار است.

    در مورد سمند SE و همچنین سمند EF7 نیز شاهد اختلاف قیمت یک میلیون تومانی در بازار و کارخانه هستیم.

    در مورد اختلاف قیمت سایپا 111 نیز باید گفت هم‌ اکنون قیمت این خودرو در بازار 800 هزار تومان بالاتر از نرخ کارخانه است و در مورد تیبا SX نیز شاهد اختلاف 500 هزار تومانی در بازار هستیم.

    قیمت تندر 90 مدل E2 نیز در بازار 700 هزار تومان بالاتر از قیمت کارخانه است و این اختلاف قیمت در مورد رنو ساندرو دنده‌ای به 3 میلیون و 300 هزار تومان می‌رسد.

    اختلاف قیمت پارس تندر نیز در بازار با کارخانه حدود 3 میلیون و 800 هزار تومان است به‌ طوری‌ که این خودرو در کارخانه 38 میلیون و 730 هزار تومان و در بازار 42.5 میلیون تومان عرضه می‌شود.

    علاوه بر این 13 مدل خودرو، پژو 206 تیپ 5 نیز با قیمت 38 میلیون تومان در کارخانه به فروش می‌رسد در حالی که نرخ بازار آزاد این خودرو با اختلاف 200 هزار تومانی به 38 میلیون و 200 هزار تومان می‌رسد.

    در مورد پژو 206 صندوق‌دار مدل V8 هم باید به نرخ کارخانه‌ای 38 میلیون و 800 هزار تومانی این خودرو و عرضه آن با حاشیه قیمتی 400 هزار تومانی در بازار اشاره کنیم.

    سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در مورد اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد این خودروها به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: خودروسازان باید به اندازه نیاز بازار، خودرو عرضه کنند تا کمبودی وجود نداشته باشد و حاشیه قیمتی تقویت نشود.

    وی با بیان اینکه تصمیم اخیر شورای رقابت برای افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران‌ خودرو و سایپا تأثیری در بازار خودرو نداشته است، اظهار داشت: رئیس شورای رقابت عنوان می‌کند که این شورا توانسته است دلال‌بازی و حاشیه قیمت خودرو در بازار را جمع کند، اما این‌طور نیست و در حال حاضر برخی خودروهای داخلی با حاشیه قیمت بالایی در بازار روبرو هستند.

    رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با طرح این سوال که چرا شورای رقابت و دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان حمایت به این مسئله ورود نمی‌کنند؟ گفت: پژو پارس LX حدود 9 ماه است که اختلاف قیمت بالایی را بین نرخ کارخانه و بازار دارد، اما کسی به این مسئله رسیدگی نکرده است.

    وی با بیان اینکه مصرف‌کنندگان نسبت به قیمت و کیفیت خودروهای داخلی معترض هستند، گفت: اختلاف قیمت بین نرخ کارخانه و بازار به ضرر مصرف‌کننده است.

    به گفته مؤتمنی، خودروسازانبازار خودرو را مدیریت می‌کنند و با کاهش عرضه خودرو به بازار باعث بالا رفتن قیمت‌ها در بازار و تقویت حاشیه قیمتی شده‌اند، در حالی‌ که اگر عرضه خودرو افزایش یابد، حتی ممکن است قیمت خودرو در بازار به کمتر از نرخ کارخانه نیز برسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو