فونیکسریمکسبهتام

۱۰ هزار میلیارد تومان پول صنعت خودرو فریز شد

خودروسازان در باتلاق

عصر خودرو- بهره بانکی و فریز شدن سرمایه دو عامل مهم در آشفتگی مالی امروز صنعت خودروسازی است که به گفته دبیر انجمن قطعه سازان خودرو تنها راه برون رفت از این بحران، آزاد شدن بخشی از سرمایه ۱۰ هزار میلیاردی فریز شده در بانکهاست.

خودروسازان در باتلاق
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  تسنیم، محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان خودرو با اشاره به سرمایه 10 هزار میلیاردی فریز شده در بانکها گفت: این مبلغ سرمایه در گردش خودروسازی بنا به توصیه دولتمردان فریز شده است، البته کل طلب ما بیش از این میزان است، این مبلغ اصل طلب بدون سود بانکی است که با توجه به بهره بانکی عملا جریمه آن بر دوش قطعه سازان افتاده است.

    او افزود: متاسفانه سرمایه گذاری ثابت برای توسعه زیرساختها در این عرصه بسیار مهم است که کمتر به آن توجه شده است.

    محبی نژاد مشکل اصلی خودروسازان را در دو مورد جستجو کرد و گفت: در حال حاضر خودروسازان دچار کمبود منابع مالی هستند که بخشی به دلیل فریز شدن سرمایه و بخش دیگری هم به دلیل بهره بانکی است که رشد آن روزانه است.

    او گفت: مدیران صنعت خودروی سازی ما به دلیل بحران مالی دچار آشفتگی شده اند.

    او با رد قانون مصوب 4 ماهه برای دریافت بدهی های بانکی گفت: قانونی برای وصول مطالبات در مدت 4 ماه وجود ندارد، این درحالیست که تا پیش از این قطعه سازان در مدت یک ماه بدهی خود را وصول می کردند اما با وقوع بحران نقدینگی شرایط بازار ملتهب شد و شد آن چیزی که امروز می بینید.

    دبیر انجمن قطعه سازان خودرو با انتقاد از اینکه چرا خودروسازان به تعهدات خود عمل نمی کنند افزود: در حال حاضر گردش نقدینگی در صنعت خودروسازی دچار اختلال است که برای خروج از این بحران باید بخشی از این مبالغ مالی که در بانکها فریز شده است به چرخه تولید بازگردد.

    او با اشاره به عوامل موثر در بازار صنعت خودروسازی گفت: نرخ ارز، تورم، تعرفه واردات و بهره بانکی عوامل تاثیر گذار در صنعت خودرو است، حال زمانی که خودروسازان با نرخ بهره بالا روبرو هستند چطور می توانند به رقابت با رقبای خارجی فکر کنند.

    میرخانی رشتی عضو انجمن خودروسازان ریشه مشکل کنونی خودروسازان را سیاست گذاری اقتصادی و مالی دولت دهم یاد کرد و گفت: بحث قیمت گذاری خودرو که در دولت دهم بنیان گذاری شد، نتیجه ای جز بدهی 6500 میلیارد تومانی خودروسازان به بانک ها نداشت.

    او مشکل دیگر را عدم رشد دانش فنی در صنعت خودروسازی عنوان کرد و افزود: عدم سرمایه گذاری در خرید دانش فنی در تمامی سطوح موجب شده تا با استانداردهای روز فاصله داشته باشیم، متاسفانه ما در تمامی صنایع نگاهمان را تنها به امروز دوخته ایم و برای آینده هیچ برنامه ریزی نکرده ایم.

    او گفت: زمانی که ماشین آلات و دانش فنی به روز نشود به دنبال آن هزینه های تولید بالا می رود در نتیجه صنعت برای جبران کاهش نقدینگی به سراغ خرید ماشین آلات دست دوم حرکت می کند که نتیجه ای جز رشد هزینه های تولید ندارد.

    عضو انجمن خودروسازان افزود: نداشتن دانش فنی و غرور اضافی ریشه اصلی بدهکاری های امروز است.

    قناتی مدیرکل نیرو محرکه وزارت صنعت با اشاره به اینکه این بدهی ها در مدت کوتاهی ایجاد شد اما آثار پایدار و طولانی مدتی روی صنعت خودروسازان داشت گفت: مجموعه این بحران ها موجب شد تا خودروسازان نتوانسنند جریان مالی را به خوبی هدایت کنند.

    او افزود: این بدهی ها تنها به یک خودروساز داخلی مربوط نمی شود و در حقیقت همه خودروسازان کشور را مبتلا کرده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو