فونیکسریمکسبهتام

سهم نامشخص قطعه‌سازان داخلی از قراردادهای خودرویی

صدای قطعه‌سازان از قراردادهای پسابرجام درآمد

عصر خودرو- محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش از مشارکت ۳۰ درصدی قطعه‌سازان داخلی در تولید خودروهای پسابرجامی خبر داده بود اما روز گذشته اعضای انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو طی یک نشست خبری در این زمینه ابراز بی‌اطلاعی کردند.

صدای قطعه‌سازان از قراردادهای پسابرجام درآمد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از جام‌جم، رضا رضایی، رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی ایران با اشاره به اهمیت قراردادهای جدید خودرویی در پیشرفت قطعه‌سازان گفت: طی سنوات گذشته مجموعه‌های صنعتی ایران متناسب با نیازهای داخلی شکل گرفته‌اند و اصل فعالیت آنها تأمین نیازهای خارجی بوده است به همین دلیل بیشتر این تولیدکنندگان درونگرا بوده‌اند.

    این مقام صنفی تاکید کرد: در قراردادهای جدید خودرویی متاسفانه اهمیت حضور قطعه‌سازان به عنوان اصلی‌ترین ذی‌نفع آن دیده نشده و حتی تاکنون اطلاعات شفافی از آنچه باید توسط داخلی‌ها تولید شود هم در اختیار انجمن قرار نگرفته و همین نکته باعث بروز ابهام‌ها و مشکلاتی برای تأمین قطعات مورد نیاز خودروهای جدید شده است.

    رئیس انجمن قطعه‌سازان با اشاره به زمان‌بر بودن تهیه قالب‌ها و تأمین ماشین‌آلات مورد نیاز نیز گفت: با در نظر گرفتن شرایط فعلی قطعه‌سازان داخلی کاملا طبیعی است که این تولیدکنندگان برای تأمین قطعات خودروهایی با فناوری‌های نوین نیازمند به روز شدن هستند و این روند بیشتر از هفت ماه زمان لازم دارد در حالی که مسئولان خبر از سهم 30 درصدی قطعه‌سازان داخلی در قراردادهای جدید می‌دهند.

    وی در ادامه افزود: برای دستیابی به چنین سهمی از خودروهای نوین باید موانع بسیاری از پیش پای قطعه‌سازان داخلی برداشته شود که اصلی‌ترین آن اطلاعات شفاف و دقیق است، اما واقعیت این است که هنوز ابهام‌های بسیاری برای سازندگان قطعه در ایران نسبت به قراردادهای جدید خودرویی وجود دارد.

    نگران تجربه مجدد پروژه ال 90 هستیم

    در همین حال، فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو درباره سهم مشارکت قطعه‌ سازان داخلی از قراردادهای جدید خودرو گفت: هنوز جزئیات قراردادهای رنو و پژو در اختیار انجمن قرار نگرفته است. به همین دلیل نمی‌توانیم اعلام کنیم آمادگی کامل برای مشارکت در این قراردادها خواهد بود یا خیر؟

    بهنیا تاکید کرد: طی انعقاد قراردادهای اخیر خودرویی تقریبا قطعه‌سازان حضور نداشتند و از روند این قراردادها بی‌اطلاع هستند در حالی که قرار است قطعه‌سازان برای تولید خودرو ابتدا فعالیت کنند تا محصولی به نام خودرو روانه بازار شود، در حالی که در تمام کشورهای توسعه‌یافته در این گونه قراردادها همزمان قطعه‌سازان نیز حضور دارند تا در جریان آنچه باید تولید کنند قرار گیرند و آمادگی لازم را ایجاد نمایند.

    سخنگوی انجمن قطعه‌سازان معتقد است این حق قطعه‌سازان است که در جریان تمام مراحل و جزئیات قراردادهای اخیر قرار گیرند. به این دلیل که ممکن است در میانه راه با مشکلات عمده‌ای روبه‌رو شویم و تجربه تلخی برای صنعت خودروسازی کشورمان ایجاد شود.

    وی با اشاره به تجربه پروژه ال 90 گفت: شاهد مثال عدم هماهنگی قطعه‌سازان با خودروساز پروژه ال 90 است که هنوز هم پس از 13 سال بسیاری از قطعات آن امکان تولید داخل را ندارند یا این که نتوانسته‌اند استانداردهای موردنظر شرکت رنو را پاس کنند، از این رو تنها 60 درصد داخلی سازی انجام شده است.

    عماد عزتی - اقتصاد

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو