فونیکسریمکسبهتام

کاهش پلکانی نرخ سود خودروسازان

عصر خودرو- در حالی روز گذشته خبرگزاری تسنیم در گزارشی از نقض توافق وزارت صنعت و بانک مرکزی بر سر نرخ سود مشارکت و انصراف از سوی برخی خودروسازان خبر داد که معاون فروش و بازاریابی شرکت سایپا کاهش نرخ سود تسهیلات خرید خودرو را طبق توافق با بانک مرکزی، به‌صورت تدریجی و پلکانی تا پایان بهمن‌ماه خواند.

کاهش پلکانی نرخ سود خودروسازان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، بعد از چالش‌های فراوان میان نظام بانکی و خودروسازان بر سر نرخ سود انصراف و مشارکت خودروهای پیش‌فروش شده، طی توافقی میان بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت شرایط جذب سپرده و همچنین پرداخت سود در خودروسازی‌ها محدود شد. طبق این توافق، نرخ سود مشارکت تولیدکنندگان خودرو باید 2 تا 3 درصد بالاتر از نرخ سود قابل پرداخت در نظام بانکی باشد و نرخ سود انصراف نیز معادل نرخ سود بانکی در نظر گرفته شد. از آنجا که نرخ سود سپرده بانکی 15 درصد است بنابراین نرخ سود مشارکت خودروسازان 18 درصد خواهد بود. از سوی دیگر مقرر شد که نرخ سود انصراف شرکت‌های خودروساز نیز 15 درصد باشد.

    در حالی که براساس توافقات صورت گرفته مقرر شد از این پس سودهای بالای 24 و 25 درصدی از سیستم پیش‌فروش خودروسازان حذف ‌شود، خبرگزاری تسنیم دیروز در گزارشی عنوان کرد که شرکت‌های خودروساز در فروش شهریورماه خود سود مشارکت را 24 تا 25 درصد و سود انصراف را 21 تا 22 درصد تعیین کرده‌اند؛ نرخ سودی که طبق توافق صورت گرفته با بانک مرکزی نبوده است. در شرایطی بار دیگر خودروسازان متهم به نقض نرخ سود براساس مصوبه بانک مرکزی شده‌اند که معاون فروش شرکت سایپا روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ما از کاهش شیب سود تسهیلات خرید خودرو تا پایان بهمن‌ماه سال‌جاری خبر داد. به گفته رضا تقی‌زاده، براساس توافق صورت گرفته میان بانک مرکزی و وزارت صنعت نرخ سود مشارکت و انصراف فروش اعتباری و تسهیلاتی خودروهای داخلی باید به‌صورت پلکانی کاهش پیدا کند و به عدد 18 و 15 درصد برسد. تقی‌زاده معتقد است، کاهش نرخ سود از 24 به 18 درصد به‌صورت یکباره نمی‌تواند صورت بگیرد؛ به همین دلیل نیز براساس توافقات دوجانبه، کاهش نرخ سود به‌صورت پلکانی انجام خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو