فونیکسریمکسبهتام

سردار مهری:

توقیف ۷۲ ساعته خودرو رانندگان متخلف در سفر

تمهیدات پلیس هنگام بازگشایی مدارس

عصر خودرو- رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی گفت:رانندگانی که دو حادثه خطرآفرین به صورت همزمان داشته باشند خودرو آن ها ۷۲ ساعت متوقف می شود و از سفر باز می مانند.

توقیف ۷۲ ساعته خودرو رانندگان متخلف در سفر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایرنا، سردار تقی مهری روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: طرح تابستتانه از طرح های مهم ترافیکی با همکاری دستگاه های امدادی و خدماتی از اول تابستان شروع شده و تا پایان تابستان – اول مهر ماه- ادامه دارد. در اجرای طرح تابستانه به افزایش خودرو باید توجه داشته باشیم به گونه ای که تا پایان سال 95 بیش از دو میلیون وسیله نقلیه به چرخه ترافیک اضافه شد در پنج ماه امسال شاهد افزایش وسائل نقلیه هستیم که 16 و نیم درصد خودروهای نو شماره دار داشتیم 769 هزار وسیله نقلیه موتور و خودرو در این پنج ماه به چرخه ترافیک اضافه شده است.
    وی با اشاره به اینکه هر چه میزان ترددها افزایش یابد خطر تصادفات بیشتر است، افزود: تدبیر ناجا کاهش جانباختگان در تصادفات از طریق اقداماتی مثل ارتقای فرهنگ ترافیک وتغییر رفتار رانندگان و بهره گیری از فناوری جدید در سطح جاده ها و کنترل رفتار رانندگان است.
    مهری با اشاره به سامانه سپهتن، گفت: این سامانه برای پایش رفتار رانندگان است و امیدواریم بر وسائل نقلیه باربری برای کنترل بهتر نیز نصب شود.
    وی در این باه افزود: به دلیل اهمیت دهه آخر شهریورماه که بیشترین تردد را در جاده ها داریم طرح ویژه ترافیک پلیس به صورت خاص اجرا می شود، به اینگونه که به غیر از نیروهای پلیس که درآماده باش کامل در سطح جاده و شهرها مستقر هستند از سایر بخش های انتظامی نیز به مجموعه پلیس راه و راهور شهرستان ها اضافه می شود.
    مهری در این باره گفت: 4 هزار و 800 نفر در طرح ویژه ترافیک شهریورماه بویژه دهه اخر شهریورماه به کمک پلیس آمده و قریب به 800 دستگاه وسیله نقلیه از سایر بخش های ناجا به حوزه ترافیک اختصاص می یابد که کنترل رفتار مسافران را نیز مد نظر دارند.
    رئیس پلیس راهور ناجا ، عدم توجه به جلو و سرعت، سبقت های غیر مجاز را از عوامل مهم تصادفات در این ایام دانست و به رانندگان توصیه کرد با تردد در سطح جاده ها به جلو توجه داشته باشند چرا که 33 درصد تصادفات سال گذشته عدم توجه به جلو بوده است.
    مهری گفت: رانندگان عدم استفاده از تلفن همراه و عدم خستگی در رانندگی را مورد توجه قرار دهند.
    وی در این باره افزود: در سال گذشته 18 درصد تصادفات در شهریورماه ناشی از سرعت بوده است و تصادف در این حالت منجر به جرح و فوت می شود، 16 درصد تصادفات نیز حاصل انحراف به چپ درجاده های دو طرفه بوده است.
    مهری تاکید کرد در ایام شهریورماه تمهیدات ویژه ای اندیشیده شده است که به سایر بخش های انتظامی نیز ابلاغ شده وبه کمک ما آمده و پلیس راهور نیز با تشدید برخورد با رفتارهای حادثه ساز، خدمت رسانی خواهد کرد و هر اننده ای که دچار تخلفات حادثه ساز باشد متوقف؛ و برابر قانون رفتار می شود اگر دو رفتار خطرناک داشته باشند تا 72 ساعت متوقف و از سفر باز می ماند وکسانی که مواد روانگردان و افیونی در حال رانندگی استفاده کرده باشند با هماهگی قوه قضائیه خودرو آن ها توقیف و حق تردد ندارند و راننده متخلف نیز به مرجع قضائی برای پیشگیری از حوادث رانندگی معرفی می شود.
    به گفته این مقام قضایی از سال 84 تا کنون شاهد روند کاهشی جانباختگان حوادث تصادفات در کشور بودیم و از 27 هزار و 700 نفر در پایان سال 95 به کمتر از 16 هزار نفر شمار جانباختگان تصادفات جاده ای رسید. از عوامل مهم و اساسی در این زمینه کاهش رفتار رانندگان و هماهنگی بین دستگاه های امدادی و خدماتی بود بویژه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی اصحاب رسانه. همه رسانه های گروهی اقدامات خوبی در زمینه فرهنگ سازی و مصون سازی دستگاه های دیگر انجام دادند.
    وی افزود: سه عامل مهم خودرو، جاده و انسان نقش اساسی در تصادفات دارد و قوانین وامداد رسانی نیز نقش مهمی دارد، موضوع جانباختگان در حوادث رانندگی از موضوعات مهم کشور است و امروز تمام افراد جامعه یا مسافرند، یا عابر پیاده یا راننده هستند، براین اساس این مساله دائما به امور مردم ارتباط مستقیم دارد.
    مهری با اشاره به سفرهای تابستانی، گفت: تابستان در کشور ما پرتردد ترین ایام سال است بویژه در روزهای آخر شهریورماه، براین اساس تصادفات نیز افزایش می یابد.

    ** علت واژگونی اتوبوس دانش آموزان
    رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی افزود: پلیس با بررسی ها عدم توجه به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی را سبب واژگونی اتوبوس دانش آموزان از بندرعباس به سمت داراب می رفتند، دانست که طی آن هفت نفر از دانش آموزان جان خود را از دست داده و یکی از مربیان وکمک راننده نیز جان خود را از دست دادند.
    مهری گفت: در طرح تابستانه امسال بیش از 5 درصد جانباختگان ننسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشتیم در تیرماه به دلیل افزایش سفرها براساس آمار پزشکی قانونی جاننباختگان افزایش داشته اما در ماه گذشته فوتی در صحنه کاهش یافت و به طور کل در مرداد ماه امسال کاهش تصادفات و جانباختگان را داشتیم.
    سردار مهری افزود: برای وسائل نقلیه عمومی اتوبوس تاکیده داشته ایم که راننده و همه سرنشینان کمربند خود را ببندند چون از جراحت شدید و جان باختگان هموطنان در مسافرت جلوگیری می کند تجربه 10 ساله پلیس نشان می دهد کسانی که از کمبرند استفاده کرده اند کمتر متحمل جراحات شده اند.

    ** تمهیدات پلیس برای بازگشایی مدارس
    وی با اشاره به طرح بازگشایی مدارس از 25 شهریورماه تا اول مهر ماه گفت: به این منظور برای نظم و مقررات در تردد و امنیت آن ها، با برنامه ریزی انجام شده دستورالعمل ویژه بازگشایی مدارس ابلاغ شده و با همکاری آموزش و پرورش و شهرداری و همچنین وزارت راه، برنامه های ویژه پیش بینی شده و در سال تحصیلی 97-96 با هماهنگی و بکارگیری حداکثر امکانات برای ارتقای نظم و انضباط ترافیکی و ایجاد امنیت دانش آموزان برنامه ریزی شده و با پوشش طرح های ترافیکی شرایط بهتری فراهم می کنیم.
    وی افزود: کنترل خودروی سرویس مدارس از نظر فنی و رعایت معاینه فنی و داشتن تجهیزات مناسب برای رفت و آمد و ظرفیت هایی که برای خودرو قید شده و پلیس با متخلفان برخورد خواهد کرد با وزارت کشور هماهنگی شده و به شهرداری و استانداریها اعلام شده از طرح های عمرانی که سبب گره ترافیکی می شود بویژه در هفته اول و دوم جلوگیری شود.
    رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی گفت: تجهیزات پلیس مدرسه فراهم شده تا در این ایام طرح ویژه ترافیکی و بازگشایی مدارس همچون سال های گذشته با موفقیت انجام شود.در این ایام قانون هوای پاک توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و رئیس جمهور به تمام دستگاه ها ابلاغ کرده، هماهنگی آن به عمل آمده و از همین رو به ویژه حمل بار و مسافر و معاینه فنی و بیمه بودن خودروها در این ایام مورد توجه است و از تردد خودروهای فرسوده جلوگیری می شود، البته باید آیین نامه آن تدوین شود.
    ** برنامه های پلیس برای تردد معلولین در شهر
    وی درباره معلولین گفت: پلیس در ارتباط با معلولین به وظیفه خود عمل می کند که از جمله پیشنهاد پلیس برای حمایت از معلولان دارای ویلچر که در سطح معابر تردد می کنند در دولت تصویب شد و آیین نامه مربط به آن نوشته شده که معلولان به عنوان عابر پیاده به شمار می آیند و همچنین افرد نابینا و روشن دلان باید دارای حقوق شهروندی باشند که عصای سفید را به عنوان علامت ایست در آیین نامه اشاره کردیم تا نابینا از عرض خیابان عبور کند و از حق تردد با آرامی برخوردارباشد.
    وی گفت: محل اختصاصی برای پارک خودرو و جانمایی علایم در سطح کشور برای معلولان طراحی شده است و پیگیری می کنیم برای جانبازان نیز این حق محفوظ بماند. علاوه بر همیاران پلیس برنامه ریزی برای پلیس یاران نوجوان شده است کسانی که سال ششم، هفتم و هشتم هستند، پیش بینی شده آموزش های ویژه ای برای ارتقای فرهنگ ترافیک داشته باشیم.
    رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی اضافه کرد: مراجع قضائی در حال تحقیق هستند که علت تصادف دانش آموزان هرمزگانی که صبح روز گذشته دچار تصادف شده و هفت دانش آموز و یک مربی و یک کمک راننده دیگر جا باختند، چه بوده است اما تشخیص کارشناسان ما عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی بوده است.
    مهری افزود: برابر قوانین و براساس استانداردهای 51 که برای خودروها تعریف می شود، خودروهایی که اکنون شماره گذاری می شوند مصوبات کشور را رعایت می کنند استانداردهایی در سال 95 که در سطح دولت مطرح بوده هنوز ابلاغ نشده که اگر شود در استانداردسازی خودروهای کشور کمک می کند.

    *27 درصد تصادفات کشور مربوط به پراید است / هر هفته به اندازه مسافران یک هواپیمای ایرباس، در کل کشور بر اثر تصادف جان می بازند
    وی در بخش دیگری از این نشست خبری افزود: 27 درصد تصادفات که در سطح کشور اتفاق می افتد به خودروی پراید اختصاص داده شده است. آمار سال گذشته نشان می دهد42 و نیم نفر روزانه جان خود را بر اثر تصادفات از دست می دهند یعنی هر هفته یک هواپیمای ایرباس که بیش از 300 نفر مسافر دارند، جان خود را از دست می دهند.
    مهری در مورد پرونده های ضرب و شتم دو مامور راهور، گفت: در مورد پرونده همدان که در حال صدور رای نهایی شده است هر چه رای مراجع قضائی باشد اطلاع رسانی می شود و موضوع فرودگاه و نماینده استان کردستان که منجر به ضرب و شتم و توهین و اهانت به افسر پلیس شد پرونده آن از طریق مجلس شورای اسلامی ومراجع قضائی و بخش حقوقی ناجا پیگیری شده و مراحل قانونی آن در دست اقدام است.
    وی با اشاره به اینکه امیدواریم قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده تسریع بخشد، گفت نماینده مربوطه نیز هنوز عذرخواهی نکرده است.
    مهری در مورد کنترل موتورسیکلت های فرسوده ، گفت: عمر موتورسیکلت ها نسبت به سایر وسائل نقلیه کوتاه تر است در شهرها 8 و سایر شهرها 10 سال است در آیین نامه جدیدی که تنظیم شده است برای شماره گذاری خودروهای جدید به ازای اسقاط هر وسئله نقلیه تا 7 دستگاه موتورسیکلت فرسوده اسقاط می شود بین 500 تا 700 هزار موتورسیکلت در پارکینگ ها موجود است که قوه قصائیه رای داده که بخشی باید در اختیار ستاد اجرایی حضرت امام قرار گیرد تا اسقاط شود و وارد چرخه حمل و نقل نشود. دسورالعملی در این زمینه از سوی فرمانده ناجا تدوین شده و به تایید وزارت کشور رسیده است.
    وی گفت: در برنامه ششم پیش بینی شده به ازای هر وسیله نقلیه 30 درصد تلفات باید کاهش یابد دستورالعمل آن در وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور و کمیسیون ایمنی راه ها پیش بینی شده و استفاده زا فناوری جدید در دستور کار است و 72 درصد کسانی که جان خود را از دست می دهند در تصادفات برون شهری است براین اساس جاده های شریانی بیش از 34 هزار کیلومتر است تا پایان سال 97 به دوربین های ثبت تخلف و سرعت مجهز می شوند از سوی دیگر 80 درصد کشته ها در داخل شهرها عابرپیاده و موتورسیکلت سواران هستند و 28 دصد کسانی که در تصادفات جان باخته اند در درون شهرها بوده است.
    وی گفت: کسانی که در سال گذشته منجر به تصادف فوتی شده اند شش هزار و 200 وسیله نقلیه بوده است و سه هزار راننده پرخطر داریم بیش از 20میلیون خودرو داریم و 27 میلیون گواهی نامه فعال داریم و تا کنون 28 میلیون گواهی نامه صادر کرده ایم و 11 میلیون نیز موتورسیکلت موجود است براین اساس باید با کسانی که دارای تخلفات حادثه ساز سرعت، سبقت غیرمجاز هستند و 70 درصد کشته ها را شامل می شود برخورد کنیم.
    سردار مهری در پایان سخنانش در این نشست گفت: طرح زوج و فرد و ترافیک به صورت مکانیزه در زمان شهردار قبلی انجام شد و هماهنگی خوبی با شهرداری داشتیم امیدواریم در این دوره نیز این امر شتاب گرفته و با تاکید بر برنامه ششم و اجرای پیشنهاد پلیس مبنی بر استفاده از حمل و نقل عمومی که بین 80 تا90 درصد منجر به کاهش ترافیک در تهران می شود را اجرایی کنیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو