فونیکسریمکسبهتام

محمدرضا نجفی‌منش مطرح کرد:

گام صنعت خودرو برای بین‌المللی‌شدن

عصر خودرو- گروه صنعتی ایران‌خودرو قرارداد ایجاد شرکت مشترک در زمینه فروش و خدمات پس از فروش خودروهای تجاری را با شرکت مرسدس‌بنز آلمان امضا کرد.

گام صنعت خودرو برای بین‌المللی‌شدن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از آرمان،هاشم یکه‌زارع، مدیر عامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، ابراز امیدواری کرد که با توجه به همکاری‌های دو شرکت در بخش خودروهای تجاری، همکاری در زمینه تفاهمنامه و قرارداد امضاشده سال95 نیز پیگیری شود. در راستای این قرارداد شرکت ایران‌خودرو به‌صورت انحصاری مسئولیت فروش محصولات تجاری مرسدس‌بنز را برعهده دارد. لازم به‌ذکر است شرکت دوم که قرارداد آن در ماه آینده منعقد می‌شود، مسئولیت تولید را عهده‌دار خواهد بود. تولیدات این شرکت شامل تولید کامیون‌های نسل جدید و قدیم آکتروس است.

     محمدرضا نجفی‌منش، کارشناس خودرو  می‌گوید: «ایران در نظر دارد سه قرارداد در زمینه خودروسازی با شرکت دیزل آلمان امضا کند که اولین قرارداد در زمینه خودروهای بنز امضا شد و دو قرارداد دیگر در راه است. شرکت بنز یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین شرکت‌های خودروسازی در دنیاست و ارتباط ایران با بنز علاوه بر جلب اعتماد مردم در داخل کشور، وجهه بین‌المللی خوبی برای صنعت خودروسازی ایران دارد.»

    با توجه به اینکه اخیرا قرارداد شرکت ایران‌خودرو با شرکت بنز آلمان بسته شد، چشم‌انداز این قرارداد را چطور می‌بینید؟

    ایران در نظر دارد سه قرارداد در زمینه خودروسازی با شرکت دیزل آلمان امضا کند که اولین قرارداد در زمینه خودروهای بنز امضا شد و دو قرارداد دیگر در راه است. شرکت بنز یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین شرکت‌های خودروسازی در دنیاست و ارتباط ایران با بنز علاوه بر جلب اعتماد مردم در داخل کشور، وجهه بین‌المللی خوبی برای صنعت خودروسازی ایران دارد. برنامه امضای قرارداد با شرکت بنز که از خودروهای سواری تجاری شروع شده است، در نظر دارد در سایر موارد نیز وارد شود. با ادامه این روند ممکن است در آینده‌ای نه‌چندان دور مونتاژ بنز در ایران انجام شود.

    نظر شما در مورد قرارداد‌هایی که بین شرکت‌های خودروسازی ایران با شرکت‌های خودروسازی سایر نقاط جهان بسته می‌شود، چیست؟

    ایران از سال‌های پیش با شرکت‌های رنو، پژو، بنز، مزدا و پروتون همکاری می‌کرد و این مجموعه‌ها با روند کاری خودروسازان داخلی آشنایی دارند. در زمان تحریم، شرکت‌های خودروسازی از ایران رفتند، بنابراین در دور جدید گفت‌و‌گو‌ها بعد از بیانیه لوزان قرار شد سختگیری‌ها افزایش پیدا کند تا خودروسازان خارجی با کوچک‌ترین تلنگری از ایران نروند. تا قبل از خروج خودروسازان خارجی از ایران شرطی برای آنها لحاظ نشده بود. اکنون شرایط تغییر کرده است. بازار خودرو ایران برای تمام سازندگان خودرو جذاب است. در دوران پساتحریم چهار هیات از آلمان به ایران آمده بودند و هیاتی که در اسفند 95 راهی مونیخ شدند، نخستین هیاتی بود که از ایران به آلمان سفر می‌کرد که پذیرایی گرمی از طرف میزبان آلمانی از آنان صورت گرفت و امکان دیدارهایی در حد ملاقات با وزیران را برای هیات مهیا کرد. این دیدارها باعث تشکیل جلسات پرباری در مرکز مونیخ شد. قرارداد ایران‌خودرو و بنز نتیجه تمایل دو شرکت خودروسازی برای همکاری است. تاکنون قراردادهای خوبی بین ایران و سایر شرکت‌های خودروسازی در سایر کشور‌ها بسته شده است؛ قرارداد با پژو که عملیاتی شد و قرارداد با سیتروئن که از سوی گروه سایپا منعقد شد و در جریان عملیاتی‌شدن است و همچنین قرارداد با هیوندا و فولکس که فعالیت‌های اجرایی آن در شُرف انجام است. این قراردادها برای صنعت خودروسازی بسیار موثر است. رنو نیز از قدیم با ایران همکاری داشته و قرارداد جدید آن در حال عملیاتی‌شدن است.

    قراردادهایی که با شرکت خودروسازی سایر کشورها بسته می‌شود، بر صنعت خودروسازی چه تاثیراتی می‌تواند داشته باشد؟

    این قراردادها چند خاصیت دارد. یکی از این موارد آن است که صنعت خودروسازی را در ایران به‌روز و بازار صادرات بین‌المللی را برای ایران باز می‌کند، چرا که باید 30درصد از این قراردادهایی که بسته می‌شود و نیز از تولیدات، در زمینه صادرات باشد. راه سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی به ایران باز و تحقیق، توسعه و نوآوری در صنعت خودروسازی برای ایران موثرتر می‌شود.

    روند انعقاد قرارداد میان ایران‌خودرو و بنز چگونه بوده است؟

    قرارداد شرکت ایران‌خودرودیزل و بنز برای خودروهای تجاری بسته شده است. در گذشته بنز با ایران‌خودرودیزل کار می‌کرد و مجدد همکاری آنها تجدید شده و این روند ادامه کار است.

    در قراردادهایی که با شرکت‌های خودروسازی دنیا بسته شده، نفع مردم در چیست؟

    نفع مردم ما این است که خودرو‌های به‌روزتری را خریداری کنند. امروز با گذشته فرق دارد و تفاوت اینجاست که ما هوشمندانه‌تر و با پتانسیل بالاتری عمل می‌کنیم. خودرو به‌روزتر و صادرات بیشتر به‌نفع مردم و صنعت خودروسازی است.

    وضعیت صنعت خودرو در جهان چگونه است؟

    وضعیت کنونی صنعت خودرو در جهان نشان می‌دهد قراردادهای بلندمدت، افزایش یافته است. تعداد سازندگان قطعات خودرو کاهش یافته‌اند و رقابت بر اساس کیفیت، توانایی‌های مهندسی و تحویل به‌موقع کالا تغییر یافته است. بنابراین قطعه‌سازان و خودروسازان می‌توانند از طریق همکاری و تعامل نزدیک زنجیره‌های تامین رقابتی ایجاد کنند. براساس تحقیقات صورت‌گرفته در آینده‌ای نزدیک تنها شرکت‌های خودروسازی معدودی باقی می‌مانند و باقی شرکت‌های خودروسازی از صحنه رقابت خارج می‌شوند. کشورهای پیشرفته صنعتی به‌دلیل ارزش افزوده بالای صنعت خودرو، تولید، تکنولوژی و بازار این صنعت را در اختیار دارند و معمولا صنایعی را که ارزش افزوده پایینی دارند، به کشورهای جهان سوم و درحال توسعه واگذار می‌کنند. لازم به ذکر است که ایران در صنعت خودروسازی خوب عمل کرد و بعد از مدت زمان سپری‌شده از برجام، برخی خودروسازان داخلی مذاکراتشان را با همکاران خارجی آغاز کردند. برخی به مرحله امضای تفاهمنامه و قرارداد رسیدند و برخی از شرکت‌ها به تفاهم تولید خودروی مشترک دست یافتند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو