فونیکسریمکسبهتام

«اختصاصی عصرخودرو»

بازنگری در تعریف لوکس ها

عصر خودرو- بیش از دو ماه از توقف ثبت سفارش واردات خودرو گذشت و نشست خبری رئیس سازمان توسعه تجارت هرچند خبر خوشی درخصوص زمان باز شدن سایت ثبت سفارش را برای وارداکنندگان به همراه نداشت، اما این نشست با خبر خوش برای خودروهای با حجم ۲۵۰۰ سی سی که این روزها عنوان خودرو لوکس را یدک می کشند همراه بود.

بازنگری در تعریف لوکس ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ،  استارت توقف واردات خودروهای با حجم بالای 2500 سی سی  از سال 91 و در دولت دهم به بهانه لوکس بودن زده شد، روندی که تاکنون ادامه داشته و خواسته فعالان صنعت خودرو در خصوص تغییر ملاک لوکس بودن خودورها در این سال ها راه به جایی نبرد. این ممنوعیت در ابتدا در راستای جلوگیری از خروج ارز از کشور برای خرید کالاهای غیرضروری و کاهش آلودگی هوا وضع شد ، مشکلی که کشور هنگام مواجهه با تحریم های غرب با آن مواجه بود، اما در حال حاضر بخش عمده ای از تحریم ها علیه ایران بر اساس برجام برداشته شده است و با این شرایط ادامه این روند چندان منطقی به نظر نمی رسد. حال با گذشت پنج سال از توقف واردات خودروهایی با حجم بیش از 2500 سی سی، مهدی خسروتاج با اشاره به اینکه مقررات اجازه واردات خودرو هایی با این حجم از موتور را نمی دهد از ارائه پیشنهادی به وزارت صنعت،‌معدن و تجارت برای تغییر تعریف خودرو لوکس خبر داد. به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت سال گذشته از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستیم تا تعریف خودرو لوکس را از قدرت موتور به سمت ارزش ببریم و صرف نظر از قدرت موتور اگر قیمت خودرو از یک رقمی بالاتر رفت، لوکس تلقی شود که در آیین نامه جدید تعریف جدید پیش بینی خواهد شد. تغییر تعریف خودروهای لوکس را می توان خواسته اصلی فعالان صنعت خودرو دانست؛ چرا که به اعتقاد فعالان این بخش در حال حاضر خودروهای با حجم کمتر از 2500 سی سی وارد کشور می شوند که به لحاظ قیمتی در میان خودروهای لوکس قرار دارند ولی به دلیل اینکه از حجم کمتر از 2500 سی سی برخوردارند با مشکل در روند واردات مواجه نیستند. به گفته فعالان صنعت خودرو در هیج جای دنیا، مشخصات فنی یک کالا معیار لوکس بودن آن نیست بلکه ارزش خودرو ملاک لوکس بودن خودرو محسوب می شود.
    در این خصوص امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه خودرو لوکس را می توان در دو گروه فنی و ارزشی طبقه بندی کرد، می گوید: در حال حاضر با تنوع بسیار در موتور خودرو در دنیا مواجه هستیم به همین دلیل نمی توان تنها حجم سی سی موتور را ملاک لوکس بودن خودرو قرار داد از سوی دیگر در حال حاضر برخی از خودروها در دنیا عرضه می شوند که از امکانات ویژه ای برخوردارند و به واسطه این امکانات لوکس محسوب می شوند. کاکایی با اشاره به اینکه در حال حاضر خودروهای با موتور توربو شارژ وارد کشور می شوند که شاید به لحاظ حجم  کمتر از 2500 سی سی باشند، اما به لحاظ قدرت از بسیاری از خودروهای موجود در بازار خودروهای پرقدرتری محسوب می شوند که توان آن بعضا تا 4000 سی سی نیز می رسد.  به گفته این کارشناس خودرو بسیاری از خودروهای که در حال حاضر عنوان خودرو لوکس را یدک می کشند در دنیا خودرو لوکس محسوب نمی شوند و اصولا خودروهای که در کلاس D و E قرار دارند خودرو لوکس محسوب می شوند. 
    این کارشناس خودرو معتقد است در حال حاضر نوآوری های که در موتور خودرو در دنیا به وجود آمده که با فرمول های موجود قابل حذف نیستند، از سوی دیگر باید نیاز خریدار را نیز در نظر گرفت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو