فونیکسریمکسبهتام

توسعه خودروهای برقی در ایران مستلزم همسویی صنعت و دانشگاه است

عصر خودرو- خودروهای برقی از حیث اقتصادی و زیست محیطی توجیه منطقی دارد، بنابراین برای تولید انبوه این خودروها، عزم جدی لازم است.

توسعه خودروهای برقی در ایران مستلزم همسویی صنعت و دانشگاه است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان خودرو در دوران معاصر به یکی از نیازهای  اکثر مردم مبدل شده است، در ایران نیز خرید و تهیه خودروی شخصی به عنوان یکی از ضروریات اجتناب ناپذیر در اولویت بخش قابل توجهی از خانوارها قرار دارد.

    کم نیستند خانوارهایی که پیش از مسکن، خرید خودرو را در لیست لوازم مورد احتیاج زندگی خویش قرار می دهند و این واقعیت نشان دهنده میل فزاینده بسیاری از افراد به  خریداری خودرو است.

    در این میان، علی‌رغم ضرورت موجود، انتقاداتی جدی به صنعت خودروسازی ایران، وارد می شود، که قیمت بالا، اُفت کیفی محصولات، خدمات پس از فروش نامناسب، چند لایگی دلال‌ها و واسطه ها در بازار خودرو و قاچاق قطعات خودرو از نمونه های آن به شمار می رود.

    موضوع مصرف بی رویه و فراتر از حد معمول سوخت یا بنزین به یکی از چالش برانگیزترین دغدغه های کشوری در دو عرصه اقتصادی و انرژی مبدل شده است.

    آلایندگی های زیست محیطی از دیگر معضلاتی است که در طول سالیان اخیر به انحای مختلف، مورد بحث قرار گرفته و با وجود اتخاذ برخی تدابیر، همچنان این معضل، حل نشده باقی مانده است.

    یکی از راهکارهای حصول توفیق در این خصوص، به توسعه خودروهای برقی و عرضه آن در بازار معطوف می شود. ضرورتی که با تحقق آن علاوه بر صرفه جویی در مصرف بنزین و معاف شدن دولت از پرداخت یارانه سنگین سوخت، مشکلات آلایندگی های زیست محیطی نیز تا حدود بسیاری، مرتفع خواهد شد.

    آنچه که لزوم پرداختن به این عرصه را بیش از پیش دارای اهمیت می سازد به موقعیت جغرافیایی ایران معطوف می شود، امری که با عنایت به ظرفیت جذب انرژی خورشیدی (بیش از 9 ماه از سال) ،کارآمدی فزاینده آن قابل درک می شود.
    استفاده از انرژی های تجدید پذیر، بسترساز حصول توفیقات هر چه بیشتر اقتصادی

    محمد شجاعی ،کارشناس صنعت خودرو،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به عزم کشورهای توسعه یافته برای بهره وری حداکثری از انرژی های تجدیدپذیر همچون باد و خورشید اظهار کرد: حجم سرمایه‌گذاری‌هایی که در طول سالیان اخیر با هدف بهره‌گیری هر چه بیشتر انرژی های مذکور انجام شده، نشان دهنده افق و دورنمایی است که در میان مدت و بلند مدت برای بهره وری افزون تر از این ظرفیت ها مد نظر قرار گرفته شده است.

    وی افزود: در  ایران نیز گام‌هایی برای استفاده از این استعدادها برداشته شده اما با در نظر گرفتن میزان برنامه های تعریف و عملیاتی شده در کشورهای پیشرفته  و مقایسه آن با ضریب اقدامات انجام شده در داخل، به این واقعیت پی خواهیم برد که تا رسیدن به نقطه مطلوب راه نرفتۀ بسیاری را در پیش داریم و به واقع در بخش مذکور آن‌چنان که باید قوی عمل نکرده ایم.

    کارشناس صنعت خودرو گفت: موضوع انرژی های تجدیدپذیر و ناپذیر و ضرورت اتکای هر چه بیشتر به انرژی های گروه نخست، آن‌چنان دارای اهمیت است که در بسیاری از کشورها، فصلی مجزا برای آن گشوده شده و به عنوان یکی از دستورکارها و برنامه های جدی کشورهای توسعه یافته قابل بررسی است.

    شجاعی گفت: آلایندگی زیست محیطی، رو به تنزل بودن انرژی‌های تجدید ناپذیر و صرفه اقتصادی انرژی های تجدید پذیر در دراز مدت ، از مؤلفه های اساسی در سوق پیدا کردن جوامع توسعه یافته به سمت انرژی های این‌چنینی همچون بادی، خورشیدی یا برقی به شمار می رود.

    وی افزود: این امر در خودروسازیِ کشورهای توسعه یافته و صاحب نام جهان نیز تسری پیدا کرده و به واقع در طی سال‌های گذشته، ساخت اتومبیل های هیبریدی و برقی با جدیت و ظرافت هر چه بیشتری در دستور کار قرار گرفته است.

    کارشناس صنعت خودرو گفت: استفاده از خودروهای برقی از سال 2010 میلادی به میزان قابل توجهی، پررنگ شد و با عنایت به توفیقات و پیشرفت هایی که در سیستم برق خودروها و به‌خصوص باتری آنها به دست آمده، بعد از گذشت یک دهه ، همچنان این سیر در حال استمرار است.

    وی افزود: البته تولید خودروهای برقی برای نخستین بار در قرن نوزدهم کلید خورد که در آن مقطع، طرح ها و پروژه های مربوطه تاحدی در فاز مطالعاتی و تحقیقاتی در دستور کار قرار گرفته بود و این روند تا سال 1970 ادامه یافت و در یک مقطع ده ساله تا سال 1980 جنبه کاربردی و عملیاتی پروژه های مرتبط با این حوزه با تقویت هر چه بیشتری همراه شد که البته شرایط موجود در آن زمان  باعث شد، استقبال چندانی از این طرح ها نشود اما در دوران کنونی، وضعیت به طور کامل متفاوت است و اقبال عمومی به استفاده از این خودروها به نحو چشمگیری رو به افزایش است.

    کارشناس صنعت خودرو گفت: برخی از مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی ایران نیز در سالیان اخیر، طرح هایی را برای توسعه و ساخت این خودروها مد نظر قرار داده‌اند، اما آنچه که با قاطعیت می‌توان به آن اذعان کرد به موفقیت‌های کسب شده در این خصوص معطوف می‌شود که خروجی فراگیری نداشته و عمده توفیقات، بصورت موردی قابل بررسی است که اگر غیر از این بود، در بازار ایران شاهد تنوع و گستردگی قابل توجهی از خودروهای برقی بودیم.

    وی افزود: فاصله بسیار زیادی میان طرح های دانش بنیان موجود با تولید انبوه و صنعتی آن احساس می شود که می‌طلبد در سالهای آتی با برنامه ریزی اصولی، امکان تولید و حضور خودروهای بومیِ ایرانی با استفاده از انرژی های خورشیدی و برقی در سطح جاده ها، خیابان ها، معابر سواره رو و محورهای مواصلاتی فراهم شود.
    توسعه خودروهای برقی در ایران مستلزم همسویی صنعت و دانشگاه

    علی بابایی، دانش آموخته رشته مدیریت صنعتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،  با بیان اینکه تلاش هر چه بیشتر و حمایت مضاعف دستگاه‌های ذی‌ربط  برای تبدیل کردن طرح های دانش بنیان به تولیدات انبوه صنعتی در کشور لازم است، اظهار کرد: یکی از مشکلات فعلی کشور به همین نکته باز می‌گردد و به طور قطع در صورت حصول خروجی فراگیر از طرح های علمی و دانش بنیان ،شاهد جهش چشم گیر از حیث صنعتی و تکنولوژی خواهیم بود.

    وی افزود: مخترعان ایرانی با نبوغ و نوآوری  به موفقیت های بسیاری دست پیدا کرده اند اما متأسفانه بعد از گذشت سال ها، این اختراعات همچنان در همان حد موضوعی و موردی باقی مانده است.

    بابایی بیان کرد: موضوع خودروهای برقی نیز یکی از مصادیق این امر محسوب می شود و با وجود موفقیت برخی از مراکز دانشگاهی همچون علم و صنعت، خواجه نصیر، دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و... این توفیقات بصورت انبوه در سطح جامعه بروز پیدا نکرده است.

    وی در خاتمه یادآور شد: در صورت وحدت و تعامل سازنده تر حوزه صنعت و دانشگاه، به طور قطع موفقیت ها در این خصوص به میزان قابل توجهی ارتقا خواهد یافت و با باور توانایی‌های خود و حمایت دستگاه های ذی‌ربطِ دولتی، قادر خواهیم بود علاوه بر تامین نیاز داخلی، در عرصه صادرات خودروهای برقی نیز به توفیقات شایسته ای دست یابیم،در غیر این صورت همچون صنعت خودروسازی بنزینی، در گذرگاه های متعدد با موانع و مشکلات عدیده ای مواجه خواهیم شد که گاهی روند حل و فصل آن نیز بسیار زمان بر و فرسایشی خواهد بود.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو