فونیکسریمکسبهتام

دختران سعودی عاشق خودروهای ژاپنی شده اند

عصر خودرو- سال ۱۹۹۰ بود که با فتوای یکی از مفتی‌های عربستان حق رانندگی از بانوان گرفته شد حال با گذشت ۲۷ سال دولت این کشور تصمیم گرفت به بانوان اجازه رانندگی بدهد. این خبر که به یکباره اعلام شد هم مردان و هم زنان را شوکه کرد. مردان ناراضی از اینکه دولتشان چنین اجازه‌ای را داده است و بانوان خوشحال از اینکه می‌توانند دست به فرمان شوند و از ممنوعیت‌ها خارج شوند.

دختران سعودی عاشق خودروهای ژاپنی شده اند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از خودرو پلاس، این خبر وقتی روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد. اولین حوزه‌ای که با سرعت واکنش نشان داد،خودروسازان جهانی بود. بیش از 9 خودروساز دنیا برای تأمین خودرو برای زنان عربستان اعلام آمادگی کردند و گفتند با شرایط مناسب خودروهای مورد نیاز آنها را تأمین خواهند کرد. البته هنوز معلوم نیست در بین برندهای متقاضی کدام برند مورد استقبال بانوان عرب زبان قرار می‌گیرد. در عربستان خودروهای شاسی بلند آمریکایی و ژاپنی حرف اول را می‌زنند لذا خیلی دور از ذهن نیست که زنان عربستان هم طرفدار خودروهای آمریکایی و ژاپنی شوند. آنگونه بازار عربستان مورد تحلیل قرار گرفته زنان عربستان مانند همسران خود دنبال خودروهای غول پیکر و شاسی بلند نیستند و ترجیح می‌دهند خودروهایی داشته باشند که در زمینه سرعت،امکانات و رنگ برتری داشته باشد. بدین جهت سلیقه آنها به سمت خودروهای ژاپنی است. در این میان شرکت‌های اروپایی از قافله رقابت جا می‌مانند و تنها تولیدکنندگان خودروهای اسپرت اروپایی می‌توانند به بازار عربستان فکر کنند.
    اما رانندگی برای زنان عربستان با آنکه دولت مجوز داده است کار ساده‌ای نیست. برخی از مردان این کشور که جزو مخالفان این طرح بودند سدهایی را روبه‌روی زنان عربستان ایجاد می‌کنند و از آنها با کتک و فحاشی استقبال می‌کنند.در پمپ بنزین‌ها، موقع پارک کردن خودرو و.... زنان به راحتی نمی‌توانند رفت و آمد کنند. حال کار به جای رسیده است که پلیس با زنان همراه شده است و برای تأمین امنیت آنها ترددهای خود را افزایش داده اند.قبل از اینکه به بانوان اجازه رانندگی داده شود، زنان برای جابجایی باید با همسر خود همراه می‌شدند یا راننده می‌گرفتند اما اگر خانمی حین رانندگی دیده می‌شد به غیر از آنکه خودرو توقیف وبه پارکینگ می‌رفت باید فرد خاطی جریمه بسیار سنگینی پرداخت می‌کرد.
    در راستای تغییرات گسترده‌ای که در عربستان رخ داده است شرکت‌های تاکسیرانی هم به کمک زنان آمدند و گفتند خانم‌هایی که گواهینامه دارند می‌توانند سرویس تاکسی بدهند و تمام این افراد بیمه می‌شوند تا مبادا در برخورد آقایان دچار مشکل شوند. آزادی رانندگی برای بانوان عربستان بازتاب‌های زیادی داشت به‌گونه‌ای که مدیران شرکت‌هایی خودروسازی بانوان را تشویق به خرید خودروهای می‌کنند که رانندگی با آن آسان است و امنیت بالایی دارد و البته در این میان شرکت‌های خودروسازی چون فورد پوسترهایی را منتشر کردند که در همه آنها آزادی رانندگی زنان مورد تأکید بود.
    همین ترغیب‌ها باعث شده صف برای دریافت گواهینامه رانندگی ایجاد شود و زنان برای آنکه بتوانند از این آزادی استفاده کنند از یکدیگر سبقت بگیرند. البته این آزادی برای آنها چالش‌هایی هم ایجاد کرده است. یکی از آنها آمار تصادف‌هایی است که در عربستان در حال افزایش است. چند روز بعد از آزادی رانندگی زنان عربستان، زنی که در شهر جده مشغول رانندگی بود و همسرش نیز درون خودرو بود به یک مانع سیمانی برخورد کرد و بر اثر جراحات شدید درگذشت./ خودرو پلاس

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو