فونیکسریمکسبهتام

ایران خودروهای الکتریکی تولید خواهد کرد؟

عصر خودرو- باید پلت فرمی برای خودروی برقی در خودروسازانی که تیراژ بالا دارند تعریف کنیم. در حال حاضر ایران خودرو و شرکت سایپا یک کنسرسیومی در این ماجرا ایجاد کرده و رویش کار می کند.

ایران خودروهای الکتریکی تولید خواهد کرد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین  ،  چین، بزرگترین بازار خودروهای جهان است. اما به گفته مقامات این کشور، دولت در حال برنامه ریزی برای ممنوعیت تولید و فروش خودروهایی است که به سوخت فسیلی متکی هستند. چین قبلا هم اعلام کرده بود که می خواهد به طور کامل اتومبیل های گازی و دیزلی را کنار بگذارد و در آینده وسیله نقلیه پاکیزه تری استفاده کند. آلودگی هوا باعث شده تا چین سرعت عمل بیشتری برای تطبیق با فناوری انجام دهد. سال گذشته، چین 40 درصد بیش از 753 هزار خودروی فروخته درسراسر جهان، خودروی الکتریکی فروخته است. به گفته آژانس بین المللی انرژی، این میزان دوبرابر میزان فروش در ایالات متحده بوده است. در حالی که فروش خودروی الکتریکی در چین به سرعت افزایش پیدا می کند، اما بازار هنوز در اختیار خودروهایی گازی و دیزلی است.

    با توجه به آمار آژانس بین المللی انرژی، سال گذشته از حدود 28 میلیون وسیله نقلیه فروخته شده در چین بیش از یک درصد، الکتریکی بوده است. این آژانس، خودروهای الکتریکی را دستگاه هایی که با باتری کار می کنند یا خودروهایی هیبریدی که به منبع برق متصل می شوند، تعریف کرده است. به این ترتیب دولت چین تا سال 2020، 5 میلیون خودروی الکتریکی در جاده های کشورش خواهد داشت. نه تنها در چین، بلکه در کشورهای مختلف هم برای مبارزه و کاهش آلودگی هوا، دولت ها بیشتر به سمت تولید خودروی الکتریکی روی آورده اند. اما ایران در این بازار می تواند جایگاهی داشته باشد؟ محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران از رویکرد و برنامه خودروسازان درباره خودروهای الکتریکی صحبت کرد. او می گوید که برنامه هایی در دست ساخت است و ورود به این بازار اجتناب ناپذیر است.

    *خودروهای تولیدی دنیا به سمت خودروهای الکتریکی می رود. کشورهای مختلف وارد ماجرا شده اند. ایران می تواند سهمی از این بازار داشته باشد.

    برنامه هایی وجود دارد. ورود به این بازار اجتناب ناپذیر است و ایران هم باید مانند تمام دنیا روی خودروی الکتریکی کار کند. البته بحث زیرساخت ها مطرح است که برنامه ای برای توسعه زیرساخت ها وجود دارد. علاوه بر آن موضوع این است که باید پلت فرمی برای خودروی برقی در خودروسازانی که تیراژ بالا دارند تعریف کنیم. در حال حاضر ایران خودرو و شرکت سایپا یک کنسرسیومی در این ماجرا ایجاد کرده و رویش کار می کند.

    *نتایج این اقدامات چه زمانی مشخص می شود؟

    به گمان من، برای اعلام نتایج هنوز خیلی زود است. آنچه مسلم است، خودروسازان و مسئولان در حال برنامه ریزی این طرح هستند تا بتوانند با یک نسبتی کار را شروع کنند.

    *دنیا خیلی زودتر از ایران شروع به کار کرده است. در این ماجرا عقب نیستیم؟

    در دنیا هم همین است. کشورهایی شروع به تولید خودروهای الکتریکی کرده اند، اما هنوز هم درصد تولید این خودروها بعید می دانم به 3 درصد برسد. به هرحال به این مفهوم نیست که ما نخواهیم اصلا در این بازار ورود نکنیم و بی تفاوت باشیم. برنامه ریزی های لازم شروع شده است. امیدواریم بتوانیم در فاصله زمانی که نتایج اولیه آن استخراج می شود، برنامه ریزی داشته باشیم.

    *زمان خاصی برای آن در نظر گرفته شده است؟

    خیر. فعلا در دست کار است. برنامه و استراتژی که ما داریم، در حال بازنگری است و قرار است روی پلت فرم های مختلف درصد گذاری کنیم و میزانش را مشخص کنیم. فکر کنم نتایج آن در اهداف برنامه، درصد، تعداد، زیرساخت و پلت فرم و نوع مشخص خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو