فونیکسریمکسبهتام

خودروهای الکتریکی از آنچه می‌بینید، به شما نزدیک‌ترند

عصر خودرو- ایده خودروهای الکتریکی تا همین چند سال پیش، بیشتر یک ایده‌ آزمایشگاهی و برنامه‌ ایده‌آل تحقیقاتی به‌نظر می‌رسید.

خودروهای الکتریکی از آنچه می‌بینید، به شما نزدیک‌ترند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری ، چند خودرویی که در طول سال‌های گذشته در جهان تولید شده بودند، عملا هیچ‌وقت به تولید انبوه نرسیده و نتوانستند نظر طیف گسترده‌ای از مردم را جلب کنند. نگرانی از عاقبت گرم‌شدن زمین و تلاش برای کنار گذاشتن سوخت مشهور بنزین اما باعث شده تا این برنامه‌های آرمان‌گرایانه از کاغذ بیرون آمده و روی جاده‌های واقعی حرکت کنند. حالا خودروهای الکتریکی تبدیل به یک واقعیت شده‌اند. اگر تا امروز دنبال پمپ‌بنزین بودید تا چند سال دیگر باید جایی را پیدا کنید که خودرویتان را به شارژ بزنید!

    اگر زمانی خودروهای بنزینی و دیزلی یکه‌تاز میدان‌ها بودند، حالا کار به جایی رسیده که چند کشور بزرگ و پیشرفته‌ دنیا به‌صورت رسمی برای نسل جدید جا باز کرده‌اند. فرانسه، ‌انگلیس، آلمان و چین جزو نخستین کشورهایی هستند که بعد از توافق زیست‌محیطی پاریس رسما اعلام کردند حداکثر تا سال 2040، تمام خودروهای دیزلی و بنزین‌سوز را از سراسر کشورشان جمع‌آوری می‌کنند. در سوی دیگر، استقبال چشمگیر از خودروهای هیبریدی و برقی از سال 2008به این‌سو نشان می‌دهد، ایده آزمایشگاهی قدیمی زودتر از آنچه انتظارش را داشته‌ایم، به واقعیت تبدیل می‌شود.

        جهان در فکر ماشین برقی

    کنفرانس بین‌المللی پاریس که تمام شد، کشورهای عضو - به جز آمریکا که چند وقت بعد توافق را زیر پا گذاشت - برنامه‌هایی برای بهبود وضعیت زیست‌محیطی چیدند و آنها را اجرا کردند.

    شهرداری پاریس اعلام کرده تردد خودروهایی که با سوخت‌های فسیلی کار کنند، تا سال 2030(1409) در سطح شهر پاریس کاملا ممنوع می‌شود. 10سال بعد هم ضرب‌الاجل بعدی است که براساس آن خرید و فروش خودروهای فسیلی در کل فرانسه ممنوع خواهد شد.

    بعد از پاریس، لندن برنامه مفصلی برای خودروهایش درنظر گرفت. وزیر محیط‌زیست انگلیس در دستوری که مردادماه امسال به‌خودروسازان ابلاغ کرد، گفته است از سال 2040به بعد، خرید و فروش تمام خودروهای دیزلی و بنزین‌سوز در کل کشور ممنوع می‌شود. مدتی بعد، شرکت‌های خودروسازی انگلیس اعلام کردند، خطوط جدیدی برای ساخت خودروهای برقی راه‌اندازی خواهند کرد. صادق‌خان، شهردار لندن نیز از سرمایه‌گذاری 4و نیم میلیون پوندی شهرداری روی خودروهای برقی خبر داد. وعده او این بود که تا سال 2018میلادی تعداد خودروهای برقی در لندن دو برابر می‌شود.

    چین کشور بعدی است که اعلام کرده، تا سال 2040تمام خودروهای فسیلی‌اش را برق‌سوز خواهد کرد. بنا به دستوری که وزارت صنایع چین از همین الان برای شرکت‌های خودروسازی کشور فرستاده، تا سال 2019میلادی باید حدود 10درصد از تولیدات کارخانه‌های اتومبیل‌سازی روی خودروی الکتریکی متمرکز شده و به مرور افزایش پیدا کند. ضرب‌الاجل نهایی سال 2030(1409) است. در آن زمان باید تمام خودروهای چین الکتریکی یا هیبریدی شده باشند.

        چالش قیمت انرژی

    یکی از مهم‌ترین‌ چالش‌های سازندگان خودروی برقی که این روزها به‌طور چشمگیری بهبود پیدا کرده، مربوط به هزینه تمام‌شده برق و افزایش توان باتری‌هایی است که قرار است این وسایل جدید را حرکت بدهند. نتیجه‌ها تا اینجا رضایت‌بخش بوده چنان‌که بنا به گزارش «اکونومیست» تولید هر کیلووات‌ساعت انرژی که در سال 2010، هزار دلار بود حالا به 130تا 200دلار رسیده است. خبرگزاری بلومبرگ از این هم خوش‌بین‌تر است و می‌گوید تا سال 2030این هزینه تا 73دلار پایین می‌آید. آن هم درحالی‌که برای رسیدن به این عدد شرکت‌هایی مثل تسلا فقط باید تولیدشان را بالاتر ببرند.

    برای رسیدن به قیمت‌های پایین‌تر، شرکت‌های خودروسازی بزرگ خودشان اقدام به تولید باتری‌ خودرو کرده‌اند. یکی از موفق‌ترین نمونه‌ها شرکت تسلا، تولیدکننده‌ نخستین خودروی الکتریکی موفق در دنیاست که یک خط تولید صرفا برای ساخت باتری خودروهای برقی ایجاد کرده است.

    قیمت خودرو و هزینه نگهداری آن فاکتور مهم بعدی است که نیویورک تایمز با استناد به روند فعلی بازار، می‌گوید قیمت خودروهای برقی به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای از نسل قبلی ارزان‌تر خواهد بود. به جز اینها، کم بودن تعداد ایستگاه‌های شارژ خودرو و زمان بالایی که این باتری‌ها برای شارژ مجدد نیاز دارند، چالش بعدی خودروسازان است که تا پیش از این چالش بزرگی محسوب می‌شد اما راه‌حل‌هایی برای آن پیدا شده است. این چالش هم‌اکنون تا حد زیادی بهتر شده است. یک شرکت ژاپنی اخیرا ادعا کرده، در حال به پایان رساندن یک کار تحقیقاتی روی باتری‌هایی است که در عرض 15دقیقه شارژ می‌شوند. «بست‌بای»، یک شرکت فروش قطعات الکترونیکی آمریکایی نیز اعلام کرده، شارژرهایی را تولید کرده که می‌تواند زمان شارژ باتری‌های خودرو را به‌طور چشمگیری پایین بیاورد.

    قیمت خودروهای هیبریدی و برقی هم در حال کم شدن است. نیویورک تایمز دراین‌باره می‌نویسد: «خودروی برقی همین الان هم قیمت پایین‌تری دارد اما در فاصله سال‌های 2025تا 2030از نظر قیمت توان رقابت با خودروهای بنزینی و گازوییلی‌ را خواهد داشت. هم‌اکنون بخش مهمی از قیمت بالای خودروهای برقی به‌خاطر قیمت بالای باتری‌ها و تیراژ پایین تولیدی است که گفته می‌شود در سال‌های آینده به‌طور چشمگیری کاهش خواهد داشت. افزایش سرسام‌آور تولید این خودروها نشان می‌دهد، استقبال فراوانی از اتومبیل‌های نسل جدید به‌وجود آمده که شرایط بازار را کاملا دگرگون خواهد کرد.

        شارژ بیشتر، قدرت مشابه

    از سال 2008و با ظهور خودروی برقی تسلا گام مهمی به سوی عملی شدن برداشت. بعد از فروش بی‌نظیر خودروی «رودستر»، خودروسازانی مثل میتسوبیشی ژاپن و سیتروئن فرانسه وارد کارزار شدند. نیسان و شورلت هم خودروسازان بزرگ بعدی بودند. در نخستین گام‌ها هنوز خودروی تمام برقی که کل انرژی‌اش را از باتری‌ها تأمین کند، به یک‌رؤیا شبیه بود. توان پایین باتری‌ها و زمان شارژ زیادشان یکی از مهم‌ترین چالش‌های آن سال‌ها بود که باعث می‌شد نخستین خودروهای مدرن، ترکیبی از برق و بنزین را برای تأمین انرژی استفاده کنند. این خودروها که بعدها با نام «هیبریدی» مشهور شدند، هنوز نسبت به‌خودروهای تمام الکتریکی موفق‌تر به‌نظر می‌رسیدند. این چالش در مدل‌های جدید تا حد زیادی بهتر شده است. تا جایی که ادعا شده راننده در آخرین مدل‌های تسلا می‌تواند بعد از 30دقیقه شارژ 270کیلومتر مسافت را طی کند و در آینده نزدیک با یک بار شارژ می‌توان انتظار طی کردن 500 کیلومتر را داشت.

        ایران کجاست؟

    خودروهای برقی و هیبریدی که در ایران به فروش می‌رسند، فارغ از نمونه‌های آزمایشی که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در مقیاس محدود تولید شده و عملا هنوز به تولید انبوه نرسیده، شامل چند نمونه خودروهای خارجی و وارداتی است که ارزان‌ترین نمونه‌های آن بیشتر از 100میلیون تومان قیمت دارد. در این بازار، موتورسیکلت برقی نمونه‌ موفقی به‌نظر می‌رسد که از حدود 4سال پیش به خریداران این وسیله نقلیه یارانه‌ می‌دهد. ارائه‌ این یارانه که از طرف شهرداری تهران راه‌اندازی شده، به کسانی که در سایت این سازمان نام‌نویسی کنند، برای خرید موتورسیکلت برقی پرداخت می‌شود.

    2خودروساز اصلی داخلی، یعنی ایران‌خودرو و سایپا در تابستان امسال از تولید خودروهای برقی ساخت ایران خبر دادند. سایپا بخشی از قطعات خودروی برقی‌اش را رونمایی کرده و ایران‌خودرو هم سال گذشته وعده داد «تا 3سال دیگر»، خودروی برقی و هیبریدی می‌سازد.

    البته هم‌اکنون خودروهای وارداتی هیبریدی زیادی در داخل کشور وجود دارند و بخشی از تاکسی‌ها را هم همین خودروهای وارداتی هیبریدی تشکیل می‌دهند. باتری این خودروها در زمان استفاده از بنزین شارژ می‌شود. درترافیک شهری استفاده از این باتری سهم مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد.

        خودروی الکتریکی پیشتاز

    «تسلا 3» یک خودروی الکترونیکی پیشرفته به حساب می‌آید که توانسته نظر خیلی‌ها را نسبت به این‌دست خودروها تغییر دهد. شتاب و سرعت مناسب در مقایسه با خودروهای بنزینی و همچنین میزان مسافت قابل قبول با یک‌بار شارژ باعث شده تا این خودرو مورد علاقه بسیاری باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو