فونیکسریمکسبهتام

هزینه نوآوری صنعت خودرو سالها پیش متوقف شد

عصر خودرو- با حذف هزینه کرد مهندسی،صنعت خودروسازی کشور از فناوری روز دنیا عقب مانده است.

هزینه نوآوری صنعت خودرو سالها پیش متوقف شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،خوشبختانه در چندسال اخیر باوجود  ناآرامی های حاکم بر منطقه ،شاهدهیچ گونه تعارضی از سوی گروه های تکفیری یاکشورهای همسایه ،در سرزمینمان نبوده ایم و این موضوع نشان ازتوان دفاعیِ بالایی دارد که هر از چند گاهی در رزمایش های نظامی به نمایش گذاشته می شود. اکنون قدرت نظامی ما علی رغم محدودیت هایی از جمله  تحریم ها ، محرمانه و غیرقابل دسترس بودن فناوری روز دنیا،  زبانزد خاص و عام بوده و حتی مورد حسرت بسیاری قرار گرفته است.

    صاحب نظران براین باورند که پیشرفت چشمگیر ایران در زمینه دفاعی مدیون دانش فنی بالای به کار گرفته شده در طراحی موشک ها و تسلیحات نظامی است.

    حال این سوال در اذهان عمومی پیش می آید که چرا کشوری همانند ایران که دارای بالاترین و بهترین توان نظامی _دفاعی وامنیتی در جهان است ، یک خودروی تمام داخل یا یک پلت فرم واحد و ملی برای معرفی یک برند ازتولید خود در دنیا ندارد؟
    بی اراده گی خودورسازان در تزریق فناوری به صنعت خودرو

    ابوالفضل روغنی رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،می‌گوید: اگر در صنعت خودروساز‌ی هم؛ همچون صنایع نظامی دست به تزریق تکنولوژی، سرمایه کافی ،تمرکز قوی و حمایت بی شائبه دست اندرکاران امر می‌زدیم، اکنون در بخش خودروی ملی موفق بودیم.

    وی ادامه داد: البته ضعف موجود در بخش خصوصی نیز در این زمینه بی تاثیر نیست؛ چرا که این بخش دستخوش ملاحظات فرهنگی ،‌فکری و اجتماعی شده و همین امر مانع از دستیابی صنعت خودرو سازی به رشد ، بلوغ ، نوآوری و فناوری قوی شده است.

    روغنی با اشاره به نقش تحریم‌ها و جنگ در عقب ماندگی بخش صنعت  گفت: در صنایع نظامی به علت درک صحیح وا‌صله از ضرورت مجهز بودن کشور به  امکانات مورد نیاز در این بخش ،به هر طریقی هزینه و همت لازم گمارده شدهِ و درنهایت نتیجه و موفقیت حاصل گشته است اما در باقی بخش‌ها از جمله صنایع خودرو‌سازی هنوز این اراده و تصمیم ،وجود ندارد.

    رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران با تاکید بر وجود جوانان صاحب فن و دانش که  ظرفیت خوبی برای کشور محسوب می شوند،  افزود: خودرو سازان می‌توانند با بهره گیری از ظرفیت فوق و بستر سازی لازم ،حضور فعالانه ای در بازارهای  جهانی خودرو داشته و از این رو به  سهم اقتصادی بیشتری دست یابند تا این چنین با تشدید بازگشت سرمایه در صنعت خودروسازی روبرو نباشیم.

    روغنی با تاکید بر ضرورت تقویت و انگیزه در جوانان ،‌بیان کرد: در حیث مهندسی دارنده رتبه پنجم جهانی هستیم ،بنابراین باید از این ظرفیت و بستر موجود برای صاحب برند شدن نهایت استفاده را ببریم.
    هزینه کرد مهندسی حلقه مفقوده پیشرفت صنعت خودروسازی

    فرید‌ زاوه کارشناس ارشد حوزه خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،می‌گوید: بخش مهندسی ،‌تحقیق و توسعه حوزه دفاعی – نظامی کشور بسیار فعال است. علاوه بر این صبر، حوصله و سال ها هزینه کرد در بخش فوق باعث رسیدن به نتایج خوب در پروژ‌ه‌های موشکی و دفاعی ما شده است.

    وی ادامه داد: اما دیدگاه فوق در صنعت خودروسازی کشور وجود ندارد. تنها از اواسط دهه هفتاد تا اوایل دهه هشتاد شاهد اتفاقات خوبی در صنعت خود‌رو بوده ایم که  سمند و مو‌تورهای داخلی طراحی شده یادگاری از این دوران هستند.

    زاوه افزود: حتی در آن زمان بحث زیر ساختهای تولید انبوه در کشور راه‌اندازی شد و قطعه سازی  پا گرفت. اما این همت در صنعت خودر‌وسازی ادامه نیافت.

    وی بابیان اینکه با توقف هزینه نوآوری ،محصول از بین می‌رود،افزود: به همین دلیل 13 سال از روی خطِ تولید بودن محصولات پر تیراژ صنعت خودروی کشور  می‌گذرد.

    این کارشناس ارشد حوزه خودرو‌ تصریح کرد: حلقه مفقود‌ه توسعه و پیشرفت صنعت خودروی کشور،"هزینه کرد مهندسی" است چرا که با اجرای این اصل محصو‌لاتمان به روز شده و دانش فنی آنها با روند جهانی تطبیق پیدا می‌کند.

    زاوه  با بیان اینکه بی توجهی به موارد فوق باعث عقب‌ماندگی امروز صنعت خودرو کشور شده، افزود: صبر و تزریق سرمایه تنها راه حل برون رفت از این چالش است.

    وی گفت: خودور‌سازان منتظر دولت هستند و دولت در انتظار خودرو‌سازان ؛ در حالی که چون خودرو دارای بازار اقتصادی است،بنابراین باید ،بیشترین ساخت تجهیزات بکار گرفته شده از سوی خود این بخش باشد.

    این کارشناس ارشد حوزه خودرو ‌تصریح کرد: چطور با وجود محرمانه  و غیر قابل دسترس بودن دانش مربوط به فناوری هسته‌ای و نظامی در این زمینه موفق هستیم اما در بخش خودرو‌سازی که دانش فنی آن به راحتی قابل دسترس بوده و حتی در موارد‌ی مجانی و آزاد است، عقب مانده‌ایم.

    زاوه ادامه داد:با وجود اینکه دانش فنی در حوزه نظامی قابل خرید نیست، در این زمینه صاحب نظر هستیم اما در بخش خودرو که تکنولوژی مورد نیاز آن به راحتی قابل دستیابی و خرید است، دچار عقب ماندگی هستیم.

    وی در پایان گفت:می‌توانیم با انتخاب شریک خارجی و یا خرید خودروی جدید و و‌اشکافی آن به تکنولوژی جدید موجود در این زمینه دست یابیم؛ علاوه بر این کشور ما به لحاظ داشتن بیشترین نسل جوان ،‌دارای بالاترین نیروی انسانی و صاحب فن و دانش است.
    صنعت خودرو، آلوده مونتاژکاری و خودروهای خارجی شده است

    مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، گفت: هم اکنون افتخار ما در صنعت خودروسازی مونتاژ خودروهای دیگر کشورهاست.این ادعا که ایران خودرو، سایپا و کرمان خودرو به تولید خودرو می‌پردازند درست نیست چرا که آنها تنها مشغول بستن پیچ و مهره خودروهای کشورهای دیگرند.

    وی ادامه داد: صنعت خودروسازی کره همزمان با کشور ما شروع به کار کرد، با اینکه کشور کره تغییرات قابل توجهی در بخش خودروسازی خود ایجاد کرده اما ما همچنان در مونتاژ گیر کرده‌ایم چرا که به جای تعریف برند اختصاصی برای خود در حال واردات خودروهای بی کیفیت چینی هستیم.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این خودروها سال‌ها در کشور مانده و صنعت خودروسازی ما را به سمت واردات ادامه دار قطعات سوق میدهد بنابراین باید اذعان کرد که صنعت خودروسازی آلوده به خودروهای خارجی شده و این مسئله تا سالیان سال  ادامه خواهد داشت.

    بائوج لاهوتی با اشاره به نقش افرادی که به واردات خودرو می پردازند ،افزود: باید دید و بررسی کرد که اینها چه کسانی هستند و چرا منافعشان تا حدی به این موضوع گره خورده که از هر اقدامی برای خاتمه دادن به واردات خودرو جلوگیری می‌کنند.

    وی تصریح کرد: چرا باید خودروهای وارداتی که استاندارد یورو 5 را ندارند مجوز ورود به کشور وشماره‌گذاری پیدا کنند. ماشین‌های چینی مصرف سوختشان بالا بوده و از استاندارد و ایمنی مطلوبی برخوردار نیستند اگر روی این موضوع متمرکز شویم در خواهیم یافت که استاندارد آنها در حد یورو 2 می‌باشد.این  در حالیست که در صنعت دفاعی-نظامی بسیاری از کشور های دنیا ایران را الگو قرار داده و حسرت آن را می‌خورند. چرا باید کشوری که امروزه موشک می‌سازد توانایی تولید خودرو نداشته باشد.

    عضو کمیسیون اصل 44 قانون اساسی بیان کرد: حلقه مفقوده پیشرفت صنعت خودروسازی در قیاس با صنایع دفاعی در این است که اراده لازم در خودروسازان کشور وجود ندارد. ایرانیان در این زمینه راحت‌ترین راه را انتخاب کرده‌اند و افزایش 25 درصدی واردات در 4 ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته که بخش اعظمی از آن به خودرو اختصاص دارد،گویای صادق این اد‌عاست.

    بائوج لاهوتی با اشاره به تصویب قانون رفع موانع تولید در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق قانون مقرر شده تا برای تزریق فناوری در صنعت خودر‌وسازی ؛خود‌روسازان با کمپانی‌های مطرح موجود در این زمینه قرارداد منعقد کرده و به تولید خودرو در داخل کشور اهتمام و‌رزند، همچنین در این قانون آمده تا 30 درصد خودروهای تولید شده صادر شود. این موضوع منطقی است،اما تاکنون قرارداد های منعقد شده به اجرا نرسیده است.

    وی در پایان گفت: با تحقق قانون فوق ،جدیدترین دانش فنی موجود در این زمینه وارد کشور شده و با حذف تدریجی مونتاژ کاری در مسیری حرکت خواهیم کرد که در آینده شاهد تحولی بزرگ در خودروهای تولیدی باشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو