فونیکسریمکسبهتام

تایرهای بدون هوا در خودروهای آینده

عصر خودرو- شرکت خودروسازی تویوتا از جدیدترین مدل تایر ساخت این شرکت رونمایی کرده‌است.

تایرهای بدون هوا در خودروهای آینده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری، این تایرهای نسل جدید هرچند هنوز با چالش‌هایی در ساخت روبه‌رو هستند اما قرار است تا چند سال دیگر روی جدیدترین خودروهای ژاپنی نصب شوند و مصرف انرژی را در این خودروهای آینده پایین بیاورند. خودروساز ژاپنی وعده داده، محصولش در دنیای خودروهای الکتریکی و هیبریدی آینده انقلاب به پا خواهد کرد.

    تایرهای بدون هوا که «تویوتا» از آنها رونمایی کرده، برخلاف نمونه‌های قدیمی از هوا پرنشده‌اند. به همین دلیل، وزن‌شان به‌طور قابل توجهی کمتر شده است. این لاستیک‌های سبک به جز کم کردن مصرف سوخت درنهایت باعث ساخت خودروهایی با اندازه کوچک‌تر می‌شود که آلودگی کمتری داشته و جای کمی می‌گیرد.

    در ساخت این تایر از مجموعه‌ای از نوارهای لاستیکی که دور یک حلقه از پلاستیک - آلومینیوم را فراگرفته‌اند استفاده شده تا وزن بسیار پایینی داشته باشد. طراحان تایر می‌گویند، در آینده می‌توان از چنین مفهومی برای کم کردن وزن موتور خودرو هم استفاده کرد. تویوتا اعلام کرده، روی طرحی کار می‌کند که 30درصد (حدود 5کیلوگرم)‌ از وزن تایرهای امروزی کم خواهد کرد.

    این تایرها تا سال2025 (1404) به بازار می‌رسند. رقابت بر سر کاهش مصرف انرژی در خودروها درنهایت به تولید این تایر بدون هوا منجر شده است. خودروهای الکتریکی و هیبریدی فعلا در دنیای رقابت خودروهای آینده پیشتاز هستند و کمپانی‌های خودروسازی دنبال رقابت در این فضا هستند. اما تایر شرکت تویوتا روی خودروی جدید این شرکت که به‌جای بنزین با سوخت هیدروژن حرکت می‌کند، نصب خواهد شد. «واکو ایوامورا»، ‌رئیس شرکت «سومیتومو»‌که 5 سال است این پروژه را رهبری کرده، می‌گوید هدف‌شان از تولید این تایر ساخت خودروهای مینیاتوری است که قرار است تا سال 2020 به بازار بیایند.

        چالش‌هایی که باید برطرف شوند

    پیش از عرضه‌ رسمی این تایرها، شرکت «سومی‌تومو» آنها را روی خودروهای کوچکش که در زمین‌های گلف کار می‌کنند، آزمایش کرده بود اما منتقدان می‌گویند به نتیجه‌ این آزمایش‌ها نمی‌توان به‌طور کامل اعتماد کرد. رفتار این تایرها در شرایط مختلف است. هرچند تایرهای بی‌هوا در شرایط زیادی آزمایش شده‌اند اما هنوز آنقدر قابل اطمینان به‌نظر نمی‌رسند چون شرایط واقعی غیرقابل پیش‌بینی و غیراستاندارد هستند، مسئله‌ای که ممکن است در محاسبات این شرکت‌ها به آن توجهی نشده باشد.

    این منتقدان که تایرهای سنتی را ترجیح می‌دهند، می‌گویند: وقتی هنوز مشکل ساده‌ای مثل اصطکاک حل نشده، راه دادن این لاستیک‌ها به دنیای واقعی دیوانگی است. ساخت این تایرها مشکل‌هایی را هم ایجاد خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین‌شان، مقاومت کمی است که این تایرهای سبک در مقایسه با مدل‌های قدیمی خواهند داشت. اصطکاک در زمان حرکت نسبت به نمونه‌های سنتی دست‌کم 10 تا 20درصد بیشتر از نمونه‌های قدیمی است که باید راه چاره‌ای برای آن پیدا کرد.

        تایرهای قابل شارژ

    قابلیت استفاده‌ مجدد و سازگاری با محیط‌زیست، ‌چالش دیگری است که به جز کم کردن مصرف سوخت، تولیدکنندگان خودرو بر سر آن رقابت دارند.یکی از تایرهایی که اخیرا در دنیا ارائه شده چرخ «توییل» است که به ادعای شرکت سازنده‌اش یعنی «میشلین»، نخستین لاستیک دنیا با قابلیت شارژ مجدد است و از آن مهم‌تر اینکه با محیط‌زیست سازگاری بیشتری دارد. نخستین نمونه‌ این تایر بدون هوا که در نشست خبری شرکت «میشلین» به نمایش در آمد، از مواد بازیافتی که عمدتا سازگار با محیط‌زیست بودند، ‌استفاده شد.

    قابل شارژ بودن در تایرهای نسل آینده به این معناست که هر بخش از لاستیک را می‌توان به‌صورت جداگانه باز کرده و با مقدار مشخصی از ماده سازنده جایگزین کرد. با این حساب نیازی نیست که کل لاستیک دور ریخته شود. فقط بخش‌هایی از آن کنار گذاشته می‌شود و دور ریز کمتری خواهد داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط