فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

آموزش گام‌به‌گام دریفت با آرسی؛ هیجان لیز خوردن

عصر خودرو- دریفت یکی از پرطرفدارترین زیرشاخه‌های آرسی است که عامل جذب بسیاری از افراد به شمار می‌رود. در این دسته همانند خودروهای واقعی افراد اقدام به حرکت دادن آرسی خود در حالت لیز خوردن می‌کنند و پیچ‌ها را یکی پس از دیگری کنار می‌زنند.

آموزش گام‌به‌گام دریفت با آرسی؛ هیجان لیز خوردن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، برای انجام یک دریفت دقیق باید ابتدا از یک ابزار مناسب برخوردار بود. به لطف گشتاور بسیار بالا و قابلیت کنترل دور موتور دقیق پیشرانه‌های الکتریکی‌، عموما از آرسی‌های الکتریکی برای این کار استفاده می‌شود. همچنین با توجه به سطح پیست تایرهای مخصوص نیز به کار گرفته می‌شوند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در تمام رشته‌های دریفت صدق می‌کند این است که در حالی که خودرو در مرحله لیز‌خوردن است‌، افزایش دور موتور و فشردن پدال گاز باعث کاهش اصطکاک با زمین شده و سرعت خودرو نیز به همین نسبت کم خواهد شد. همچنین باید توجه داشت که دریفترها عموما تنها با دیفرانسیل عقب عمل می‌کنند و با افزایش و کاهش دور موتور خود‌، سعی در حفظ آرسی در قوس پیچ دارند. یادگیری دریفت با آرسی یک عمل کاملا تجربی است اما در مرحله اول می‌توان با بررسی اصول اولیه چند حرکت ساده، آمادگی ذهنی لازم را پیدا کرد.

    تمرین شروع دریفت
    تنها هدف این مرحله یادگیری تنظیم خودرو برای ورود مناسب به قوس و کنترل خودرو در موازات آن است. در مرحله 1 باید عمل ترمزگیری انجام شود. در زمان رسیدن به نقطه شماره 2 باید فرمان به سرعت به سمت داخل پیچ چرخانده شود تا آرسی شروع به لیز خوردن کند. در نقطه 3 باید عمل شتاب‌گیری صورت گیرد و به کمک شاسی گاز‌، سرعت آرسی کنترل شود. نقطه 4 محلی است که باید فرمان به سرعت به سمت خارج پیچ چرخانده شود و سرانجام در نقطه 5 حرکت عادی ادامه پیدا می‌کند.

     

    دریفت روی قوس
    لیز خوردن حول یک قوس پر‌کاربردترین حرکت دریفت است. این حرکت باید در گام دوم و پس از کسب آمادگی‌های لازم برای ورود به پیچ انجام شود. در این حرکت ابتدا در نقطه 1 و پیش از رسیدن به پیچ با سرعت بسیار بالا حرکت کرد. سپس در نقطه 2 باید عمل چرخاندن فرمان به سمت داخل پیچ و ترمز‌گیری به صورت همزمان انجام شود. سپس در میانه‌های قوس در نقطه 3 باید فرمان به سمت عکس چرخانده شود و پس از اتمام قوس در نقطه4 فرمان به وضعیت عادی باز‌می‌گردد.

     

    دریفن قوس دوبل
    این حرکت در واقع شباهت بسیار زیادی به دریفت قوس معمولی دارد اما در نقطه تغییر جهت برای ورود به پیچ دوم کمی پیچیده‌تر است. در این حرکت در نقطه 1 باید با دریفت وارد قوس شد و با دور موتور و زاویه چرخ‌ها به حرکت ادامه داد.در زمان رسیدن به نقطه 2 باید شاسی گاز رها شود تا خودرو با وزن خود اقدام به لیز خوردن کند و رفته رفته به حالت افقی بازگردد. پس از صاف‌شدن فرمان در نقطه 3 مجددا شتاب‌گیری انجام می‌شود. پس از رسیدن به نقطه 4 مجددا فرمان در جهت عکس چرخانده و در جهت خروج از پیچ به حرکت ادامه داده شود.

     

    دریفت پیشرفته
    برای دریفت آرسی‌های حرفه‌ای و سریع نمی‌توان از روش‌های سابق استفاده کرد و باید از یک روش دیگر بهره برد. در صورتی که سرعت ورود به پیچ بسیار بالا باشد می‌توان از شتاب ورودی به جای شتاب‌گیری در میانه پیچ استفاده کرد و پیش از ورود به پیچ لیز خوردن را آغاز کرد. در نقاط 1 تا 3 باید با قدرت بالا حرکت کرد و با سرعت فرمان را به ترتیب به سمت داخل‌، بیرون و داخل پیچ چرخاند. پس از خروج خودرو از حالت متعادل باید در نقطه4‌، فرمان را به حالت مستقیم در آورد تا آرسی با قوس شکل گرفته وارد پیچ شود. سپس باید در میانه پیچ و در نقطه 5 به کمک شاسی شتاب‌گیری اقدام به کنترل آرسی کرد و در نقطه 6 و با پایان یافتن قوس خودرو را به کمک گاز و ترمز در مسیر مستقیم در نقطه 7 قرار داد.

     

    دریفت دوبل
    برای انجام حرکت دریفت همزمان دو آرسی باید به چند نکته توجه داشت. در این حرکت هر دو آرسی با فاصله بسیار کم از یکدیگر حرکت می‌کنند و باید به موازات هم لیز بخورند. در این مرحله باید از گاز و ترمز برای رسیدن و یا کاهش سرعت و همگام‌شدن استفاده کرد و از شتاب‌گیری‌های بی‌مورد پرهیز کرد. این حرکت بسیار مشکل است زیرا دو دریفتر با سبک‌های مختلف باید با یکدیگر بسیار هماهنگ شوند و این نیاز به پشتکار و تمرین مشترک بسیار زیادی است. در نقطه 1 در زمان ورود به قوس باید توجه داشت که در صورت بالا بودن سرعت با ترمز حتما سرعت‌ها هماهنگ شوند. در نقطه 2 و در حین انجام دریفت دقت شود که در صورت کاهش بیش از اندازه فاصله می‌توان با افزایش سرعت تایر‌ها را لیز داد‌ تا با چرخش از برخورد جلوگیری شود و دریفت با شکل و فرم خود ادامه پیدا کند.

     

    نوشته: محمدرضا برخورداری

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو