فونیکسریمکسبهتام

بنزی«۲۰۲۰»

اعلام زمان خودکفایی در تولید بنزین

عصر خودرو- مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران با بیان این‌که زمانی می‌توان گفت نیازی به واردات بنزین نداریم که میزان تولید بنزین در کشور از ۱۰ درصد مصرف بیشتر باشد، گفت: هنگامی که فاز دوم ستاره خلیج فارس به مرحله تولید برسد، به تولید پایدار بنزین در کشور خواهیم رسید.

اعلام زمان خودکفایی در تولید بنزین
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، علیرضا صادق‌آبادی در نشست خبری که امروز برگزار شد با تاکید بر این که میزان مصرف بنزین در شش ماه دوم سال به دلیل کاهش مسافرت‌ها کمتر از شش ماه اول سال است، اظهار کرد: میزان مصرف بنزین موتور 75 میلیون لیتر بوده است.

    وی با بیان این که ظرفیت تولید بنزین با وارد مدار شدن فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس 78 میلیون لیتر است، گفت: به طور متوسط 75 میلیون لیتر بنزین قابل دسترسی است که به میزان مصرف بنزین نزدیک است. البته این موضوع به معنی عدم نیاز به واردات بنزین نیست. زمانی می‌توان گفت نیاز به واردات نداریم که از 10 درصد مصرف بیشتر تولید کنیم.

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران با تاکید بر این‌که فاز دوم ستاره خلیج فارس به مرحله تولید برسد در کشور به تولید پایدار بنزین خواهیم رسید، افزود: هر سال مصرف بنزین شش تا هفت درصد رشد می‌کند. اگر قیمت بنزین افزایش پیدا کند میزان مصرف کمتر می‌شود.

    صادق‌آبادی با بیان این که تعهد وزارت نفت تولید بنزین و گازوئیل یورو 4 است، افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید بنزین یورو 4 در ستاره خلیج فارس پالایشگاه اراک، اصفهان و تبریز 41 میلیون لیتر و میزان تولید نفت گاز یورو 4 در تهران، اراک، اصفهان، لاوان و ستاره خلیج فارس 32 میلیون لیتر است.

    وی با بیان این که میزان مصرف بنزین یورو 4 در کلانشهرها 23 میلیون لیتر و مصرف نفت گاز 11 میلیون لیتر است، اظهار کرد: عملا ظرفیت تولید برای مصرف فرآورده‌های یورو 4 برابر و در برخی کلانشهرها ظرفیت 100 درصد شده است.

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران در ادامه با اشاره به حل مشکل آلودگی هوا از طریق تولید بنزین و گازوئیل یورو 4، گفت: مشکلات بزرگ با یک راه‌حل برطرف نمی‌شوند. اگر قرار بود با بنزین یورو 4 مشکل آلودگی برطرف شود، اکنون باید با توجه به این که 100 درصد بنزین و گازوئیل تهران یورو 4 است این مشکل برطرف می‌شد.

    صادق‌آبادی ادامه داد: در انستیتوی نفت پژوهشگاه صنعت نفت روی چند خودروی داخلی و یک خودروی خارجی مونتاژ داخل مطالعاتی انجام شد که مشخص شود که با سوخت یکسان میزان احتراق و ایجاد آلایندگی چقدر است.

    وی درباره تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاه آبادان، توضیح داد: در حال حاضر فاز سه این پالایشگاه بنزین سبز تولید می‌کند که میزان اکتان آن بالا و گوگرد آن پایین و ظرفیت آن دو میلیون لیتر است. یک واحد قدیمی اسید در این پالایشگاه وجود دارد که متعلق به قبل از انقلاب است و از آنجا که خوردگی بالایی دارد دائم به تعمیرات می‌رفته و در آن واحد تولید انجام می‌شد.

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران ادامه داد: از اوایل آبان‌ماه واحد اسید راه‌اندازی شد و این واحد در حال حاضر 600 هزار لیتر تولید دارد و به روزی یک میلیون لیتر خواهد رسید. برنامه این است که بتوانیم رقم را به دو میلیون لیتر برسانیم.

    صادق‌آبادی در ادامه با اشاره به تعهد ایران مبنی بر کاهش تولید نفت کوره تا سال 2020، توضیح داد: واقعیت این است که ما در عرض دو سال نمی‌توانیم تبدیل نفت کوره به فرآورده سبک را اجرایی کنیم، اما در حال حاضر در دو پالایشگاه آبادان و اصفهان پروژه تبدیل نفت کوره به مرحله‌ی قرارداد رسیده است. در آبادان تامین مالی فاز دو پالایشگاه از سوی چین انجام شده و در اصفهان قرارداد منعقد و آخرین مراحل فاینانس انجام شده است. همچنین گارانتی اگریمینت انجام شده و با پذیرش نهایی بانک ملت و اگزیم بانک امضای قرارداد نهایی می‌شود.

    وی با تاکید بر این که پروژه‌های آبادان و اصفهان از دیگر پالایشگاه‌ها جلوتر هستند و وارد قرارداد EPC شده‌اند، تصریح کرد: کاهش نفت کوره در سایر پالایشگاه‌ها دنبال می‌شوند. در کوتاه‌مدت نیز در حال مطالعه در پژوهشگاه صنعت نفت و انستیتو نفت هستیم که بتوانیم کار را پیگیری کنیم، اما به طور کلی نمی‌توانیم این حجم از نفت کوره را ظرف دو سال به استاندارد لازم رساند.

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران در ادامه در مورد پروژه سیراف نیز توضیح داد: اکنون این پروژه به مرحله HEAD OF AGREEMENT رسیده است. تامین مالی و تضمین مالی نیز از سوی بخش خصوصی تصمیم‌گیری می‌شود.

    صادق‌آبادی در مورد تغییرات مدیران پالایش و پخش توضیح داد: این اتفاق با اتفاقات مجلس شورای اسلامی تداخل داشت و اتفاقات مجلس شورای اسلامی هدف اصلی این جابه‌جایی‌ها نبود. وزیر گفتند که بازنگری انجام شود و براین اساس تاکنون مدیر منطقه تبریز به کار برگشته است.

    وی با تاکید بر این که تغییرات به دلیل مشکلات مربوط به کارت زرد وزیر در مجلس نبود، توضیح داد: من تطابق زمانی را رعایت نکردم. این جابه‌جایی‌ها قرار بود از آبان‌ماه انجام شود اما همزمان با حضور وزیر در مجلس شد که باعث شد از وزیر هزینه شود. در حالی که این جابه‌جایی‌ها از دو ماه گذشته در دستور کار بود، اما این همزمانی باعث بروز سوء‌ تفاهم شد. علت این جابه‌جایی‌ها نیز موضوعات عملیاتی و سوخت‌رسانی بود.

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران در مورد خصوصی سازی پالایشگاه شازند اراک، اظهار کرد: ما در مورد این که یک پالایشگاه دولتی یا خصوصی باشد تصمیم‌گیر نیستیم. هر مصوبه‌ای که تصویب شود ما اجرا خواهیم کرد. در هر صورت دولت باید نقش رگولاتوری داشته باشد و ارتباط ما و پالایشگاه برقرار شود.

    صادق‌آبادی در مورد استفاده از تکنولوژی بومی، توضیح داد: حمایت از تولید داخل در پالایش و پخش دنبال می‌شود به طوری که از تولید کاتالیز حمایت‌های لازم شده و آخرین نمونه از آن در واحد ایزومریزاسیون ستاره خلیج فارس استفاده می‌شود.

    وی در مورد این‌که با افزایش قیمت بنزین و گازوئیل کاهش قاچاق پیگیری می‌شود یا نه، گفت: شرکت پالایش و پخش در تعیین قیمت بنزین و گازوئیل نقشی ندارد. در هر صورت افزایش قیمت سوخت هم تورم روانی و هم تورم واقعی در پی دارد. اگر فرض کنیم که قیمت گازوئیل از 300 به 400 تومان برسد تورم روانی دارد، اما در مورد قاچاق آن کمیته‌ای تشکیل شده که اوضاع را پایش می‌کند.

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران افزود: کسی که قاچاق را دنبال می‌کند، به دنبال حاشیه سود بالاست و تفاوت قیمت نفت گاز با کشورهای اطراف که پتانسیل خروج غیرقانونی دارند قاچاق را کاهش می‌دهد. کسی که قاچاق می‌کند به دنبال 200 تا 300 درصد سوخت نیست. اگر تفاوت قیمت افزایش یابد قاچاق نیز کاهش خواهد یافت.

    صادق‌آبادی در ادامه با بیان این که در حال حاضر میزان تولید ستاره خلیج فارس به 12 میلیون لیتر بنزین یورو 4 رسیده است، گفت: میزان گوگرد تولیدی در این پالایشگاه نیم PPM است و فاز دوم این پالایشگاه نیز برای تولید زودهنگام آماده می‌شود. برای تولید زودهنگام در فاز دوم نگران تامین مالی نیستیم و با تامین 100 میلیون یورو برای فاز دوم و کمتر از 100 میلیون یورو برای فاز سوم پالایشگاه تکمیل می شود.

    وی با تاکید بر این که بنزین و نفت گاز توزیعی در کلانشهرها یورو 4 است، اظهار کرد: هنگامی که احتراق ناقص صورت می‌گیرد در میزان آلایندگی تاثیر دارد. چنانچه میزان SOCKS بالا تولید شود، شرکت پالایش و پخش مقصر است بنابراین باید بدانیم که چه میزان گوگرد در بنزین وجود دارد.

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران، ادامه داد: در حال حاضر در ستاره خلیج فارس گوگرد با نیم PPM تولید می‌شود. بنزین ستاره خلیج فارس 14 تا 15 روز و با طی 100 کیلومتر به تهران منتقل می‌شود، بنابراین بنزین مرغوبی است.

    صادق‌آبادی در مورد جذب سرمایه‌گذاری خارجی، توضیح داد: در حال حاضر تامین مالی فاینانس پالایشگاه آبادان به میزان 2.7 میلیارد دلار و پالایشگاه اصفهان به میزان 1.9 میلیارد دلار برای جذب سرمایه خارجی امضاء شده است، اما ایران فعلا از نظر بیمه‌ای در رنکینگ ششم قرار دارد و این یک سیگنال برای جذب سرمایه خارجی است. زمانی که بتوانیم به رنکینگ دو، سه و چهار برسیم می‌توانیم از طریق فاینانس جذب سرمایه‌گذاری داشته باشیم. زمانی که ریسک سیاسی و تجاری کاهش یابد جذب سرمایه‌ گذاری مستقیم خواهد بود.

    وی با بیان این که در حال حاضر بانک‌های چین، کره و ژاپن تحت پوشش بیمه‌های کنونی سرمایه‌ گذاری می‌کند، افزود: اما بانک‌های اروپایی علی‌رغم این که بیمه‌های ساچه و هرمه کار بیمه انجام می‌دهند تامین مالی نمی‌کنند، زیرا از جرائم آمریکایی می‌ترسند و این جرائم تحت پوشش بیمه نیست.

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران در مورد استفاده از کارت سوخت در جایگاه‌ها، توضیح داد: استفاده از کارت سوخت مصوبه مجلس است و فعلا نقش گاز از مسیر سامانه‌ها توزیع می‌شود و بنابراین با توجه به تک نرخی بودن با کارت دارنده خودرو و یا جایگاه توزیع می‌شود. ما برخلاف مصوبه مجلس عمل نمی‌کنیم.

    صادق‌آبادی درباره بحث برندینگ و مخالفت‌هایی که از سوی برخی جایگاه‌داران صورت می‌گیرد، گفت: در بحث برندینگ باید منافع 80 میلیون نفر دیده شود. مردم تمایل دارند خدمات بهتر و رقابت‌پذیر بگیرند. رقابت نیز ریسک را بالا می‌برد به همه جایگاه‌داران اطمینان داده‌ایم که هر دستورالعملی وجود داشته باشد اجرایی شود. ما در نظر داریم که اگر مجلس بپذیرد سقف قیمتی داشته باشیم تا برندها در کف سقف رقابت کنند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو