فونیکسریمکسبهتام

با راه اندازی سامانه نظارتی:

خودروهای فاقد معاینه فنی روزانه جریمه می شوند

عصر خودرو- علی نیازی مدیرکل دفتر فنی و حمل و نقل و ترافیک استانداری خوزستان اظهار کرد: از زمان راه اندازی سامانه ال.ای.زد خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند به طور خودکار توسط دوربین های سطح شهر شناسایی و روزانه ۵۰۰هزار ریال جریمه می شوند.

خودروهای فاقد معاینه فنی روزانه جریمه می شوند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا،  محدوده کاهش آلودگی' (ال. ای. زد) از جمله طرح های مهم در کاهش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور است که اجرای دقیق آن می تواند از بار آلودگی هوا به عنوان تهدیدکننده اصلی سلامتی مردم کم کند.
    طرح ترافیکی کاهش یا LEZ که با هدف کاهش آلودگی هوای کلانشهرها تدوین شده و قرار بود سال گذشته اجرا شود، مراحل مختلفی را برای اجرایی شدن پشت سرگذاشته است.

    **طرح ال.ای.زد راهی برای کاهش آلایندگی
    مدیرکل دفتر فنی و حمل و نقل ترافیک استانداری خوزستان درخصوص اجرایی شدن این طرح در خوزستان به ایرنا گفت: درحال حاضر شاهد افزایش روزهای آلوده در کلانشهر اهواز به ویژه آلودگی صنعتی هستیم از همین رو اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی به کاهش آلایندگی های صنعتی منجر می شود.
    نیازی با اشاره به اینکه طرح محدوده کاهش آلودگی(ال.ای.زد) علاوه بر تهران در چند کلانشهر دیگر اجرا شده یادآور شد: اجرای این طرح در کاهش آلودگی های زیست محیطی و افزایش ایمنی در خودروهای دوگانه سوز سی.ان.جی نقش مهمی دارد.

    **مخازن غیرایمن بمب متحرک در خیابان ها
    وی با بیان اینکه مخازن غیرایمن خودروها مانند یک بمب متحرک هستند اظهار کرد: جداره های این مخازن به مرور زمان نازک می شوند و خطرات جدی در پی دارند.
    نیازی گفت: خودروهای سبک پس از گذشت چهارسال از زمان ساخت باید هرسال به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند؛ خودروهای سی.ان.جی نیز در مراکز معاینه فنی، معاینه چشمی می شوند و بعد از گذشت 6 سال از زمان ساخت باید تست های هیدرولیک بر روی آنها انجام شود.
    وی ادامه داد: هزینه معاینه فنی خودروهای دوگانه سوزهای تک مخزن 440 هزار ریال شامل معاینه چشمی و مخزن بنزین آنها است، خودروهای دو مخزن نیز 660هزار ریال باید پرداخت کنند و پس از آن مبلغ 950هزار ریال بابت آزمایش های هیدرواستاتیک و تست مخازن گرفته می شود.
    مدیرکل دفتر فنی و حمل و نقل ترافیک استانداری خاطر نشان کرد: هرگونه اطلاعات درباره بررسی معاینه فنی و تست خودروها در سامانه سیمفا ( سامانه یکپارچه معاینه فنی خودرو) ثبت می شود از همین رو احتمال تخلف و خرید غیرمجاز برچسب های معاینه فنی به حداقل می رسد.
    وی ادامه داد: درخصوص مراکز دارای مجوز معاینه چشمی خودروهای دوگانه سوز در استان گفت: دو مرکز برومی و 22 بهمن در اهواز و در شهرستان های دزفول، آبادان، ایذه، رامهرمز و شوشتر هرکدام یک مرکز وجود دارد.

    **18 مرکز معاینه و 23 خط فعال در خوزستان
    نیازی اظهار کرد: درحال حاضر سه مرکز آزمایش هیدرواستاتیک در شهرهای اهواز، خرمشهر و ماهشهر داریم، هشت مرکز دیگر نیز موافقت اصولی گرفته اند و به زودی به بهره برداری می رسند.
    وی گفت: در سطح استان درحال حاضر 18 مرکز معاینه فعالی با 23 خط فعال وجود دارد 6 مرکز و 12 خط جدید نیز راه اندازی شده که به زودی وارد مدار می شوند.
    نیازی بیان کرد: طبق سند بالادستی برنامه پنج ساله برای هر شهرستان باید یک مرکز معاینه فنی ایجاد شود. درحال حاضر با کمبود 28 مرکز و 32 خط مواجه هستیم که باید به مرور زمان راه اندازی شوند.
    وی افزود:مردم جهت دریافت پاسخ پرسش های خود در این خصوص با سامانه 3000711 و تلفن 62982 در ارتباط باشند.

    **لزوم مراجعه هرچه سریعتر خودروها برای معاینه فنی
    معاون حمل و نقل و ترافیک نیز در همین خصوص گفت: باتوجه به هوای گرم و مرطوب استان خوزستان مخازن سی.ان.جی خودروهای دوگانه سوز باید در زمان مشخص تعویض شوند.
    ایمان هدایت افزود: خودروهای 2گانه سوز سی.ان.جی باید هرچه سریعتر برای معاینات هیدرواستاتیک و چشمی به مراکز تعیین شده مراجعه کنند.
    وی در پاسخ به این پرسش که آیا تعداد مراکز معاینه فنی متناسب با حجم خودروها است یا خیر گفت: از سویی باید به این نکته توجه داشت که این مراکز توسط بخش خصوصی اداره می شوند و باید صرفه اقتصادی آنان نیز در نظر گرفته شود. از سویی دیگر تنها تعدادی از خودروهای دوگانه سوز مشمول این معاینات این طرح هستند ازاین رو بنظر می رسد همین تعداد مراکز هیدرواستاتیک کفایت می کند.
    هدایت با بیان اینکه نصب مخزن ال.پی.جی به طور کامل غیر مجاز است تصریح کرد: به طور دقیق متولی مشخصی برای برخورد با دارندگان این خودروها وجود ندارد از همین رو همچنان برخی مراکز به صورت غیرقانونی اقدام به نصب اینگونه مخازن می کنند.
    حدود 700هزار خودرو پلاک گذاری شده در استان خوزستان وجود دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو