فونیکسریمکسبهتام

هیبریدی‌ها محل گذر از بنزین‌سوزها تا الکتریکی‌ها

عصر خودرو- تاثیر خودروهای هیبریدی در آلایندگی هوا و اثرگذاری زیست محیطی این خودروها این روزها به سوژه داغ در میان فعالان صنعت خودرو بدل شده است.

هیبریدی‌ها محل گذر از بنزین‌سوزها تا الکتریکی‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به  گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، برخی از فعالان این صنعت و حتی دولتمردان بر این نکته تاکید دارند که هیبریدی‌ها سهم چندانی در کاهش آلودگی هوا ندارند و این خودروها نتوانسته اند انتظارات پیش بینی شده در کاهش آلودگی هوا را محقق کنند. اظهارات مطرح شده در حالی است که گروهی دیگر بر این نکته تاکید دارند که  هیبریدی‌ها هرچند نتوانسته اند انتظارات را برآورده کنند، اما به لحاظ پاک بودن یک پله بالاتر از خودروهای بنزین‌سوز قرار دارند و این مسئله نباید از دید پنهان بماند. موافقان خودروهای هیبریدی بر این نکته نیز تاکید دارند که این خودروها فاصله معنی داری با خودروهای الکتریکی که در دنیا از آنها به عنوان خودروهای سبز یاد می شود دارند و این به معنی آن است که باید زیرساخت ها را برای ورود خودروهای الکتریکی و توسعه این خودروها در کشور فراهم کرد. اما در کنار مباحث مطرح شده، فعالان این بخش بر این نکته نیز تاکید می کنند که خودروهای هیبریدی در دنیا برای گذار از خودروهای فسیلی و رسیدن به خودروهای الکتریکی بکارگرفته شده اند و زمان گذار از این خودروها فرا رسیده است.

    ساسان قربانی کارشناس صنعت خودرو در این خصوص معتقد است: تاثیر خودروهای هیبریدی بر آلایندگی از چند منظر قابل بررسی است؛ از یک منظر می توان گفت هیبریدی ها هرچند خودرو پاک محسوب نمی شوند، اما براساس نوع موتور یک پله از خودروهای بنزین سوز جلوتر هستند، و از منظر دیگر باید این نکته را مدنظر قرار داد که تمام هیبریدها در رده خودروها پاک قرار ندارند به همین دلیل نمی توان در خصوص پاک بودن و یا نبودن خودروهای هیبریدی حکم قطعی صادر کرد و باید در این خصوص به موتور این خودروها توجه کرد.
    به اعتقاد این کارشناس صنعت خودرو آنچه در میان فعالان این بخش مطرح می شود این است که خودروهای هیبریدی به لحاظ آلایندگی تفاوت چندانی با خودروهای بنزین سوز ندارند و علت آن است که این هیبریدی‌ها خودروهای الکتریکی کامل محسوب نمی شوند، ‌به همین دلیل این موضوع از سوی فعالان این بخش مطرح شده که این خودروها از منظر آلایندگی نتوانسته اند انتظارات را برآورده کنند.

    این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه خودروهای هیبریدی دوران گذار از خودروهای بنزین سوز به سمت خودروهای گاز سوز محسوب می شوند می گوید: این تصور که خودروهای هیبرید همانند خودروهای برقی در رده خودروهای پاک قرار دارند تصور اشتباهی است؛ چرا که در این خودروها نیز از سوخت فسیلی استفاده می شود، اما در خصوص خودروهای هیبریدی می توان گفت این خودروها بیش از بنزین سوزها دوستدار محیط زیست هستند، از سوی دیگر در دنیا از خودروهای هیبریدی برای دوران گذار از خودروهای دارای سوخت فسیلی استفاده می شود.

    به  گفته قربانی، آنچه مسلم است هیبریدی‌ها در رده خودروهای کم مصرف قرار دارند و با توجه به اینکه برای بودجه سال آینده دولت افزایش قیمت بنزین را در دستور کار قرار دارد، می توان گفت در صورتی که تعرفه خوروهای هیبریدی افزایش پیدا نمی کرد شاهد افزایش تقاضا برای این خودرو در بازار می شدیم که این امر دولت را از برنامه های درآمدی خود دور می کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط