فونیکسریمکسبهتام

بازدید خبرنگاران از خط تولید هاوال در چین

حس شیرین تفاوت

عصر خودرو-دنیای امروز دنیای تفاوت ها است و با توجه به پیشرفت تکنولوژی این تفاوت ها در جزییات نمایان می شوند، مانند درست پاسخ دادن به یک تست بیشتر در کنکور که می تواند سرنوشت یک انسان را تغییر دهد.

حس شیرین تفاوت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳:۰۰

گزارش: شهرام فرمانی

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در واقع این توجه به جزئیات است که می تواند موجب پیشرفت یک برند شده و برگ برنده آن لقب بگیرد و در مقابل در صورت بی توجهی می تواند شکست آن رقم بزند. البته این جزئیات به زبان ساده هستند و توجه جدی به آن لازمه سال ها تلاش است، همانند همان دانش آموزی که با یک تست صحیح بیشتر به دانشگاه میرسد و رقیبش باید یک سال دیگر تلاش کند، درحالی که فاصله این دو دانش آموز تنها یک تست است اما چندین ساعت مطالعه بیشتر در پشت آن پنهان شده است. این مثال به تمام صنایع مانند صنعت خودرو نیز قابل تعمیم است. در صنعتی که رقابت شدیدی در آن وجود دارد فقط توجه به جزئیات آن هم در سایه سال ها تلاش است که می تواند یک برند را در بزرگترین بازار خودرو دنیا به موفقیت برساند.
مثال آن راهی است که گریت وال در صنعت خودرو چین رفت و نتیجه آن در برند هاوال متبلور شد. دستیابی به رتبه نخست بازار چین به عنوان بزرگترین بازار خودرو دنیا آن هم در حضور رقبایی قدرتمند مانند فولکس، نیسان، تویوتا ...گواه آن است که گریت وال مسیر درستی را در پیش گرفته است.

اما سراغاز این تفاوت در جزییات کجاست؟
به طور حتم خط تولید این برند را می توان نقطه آغاز این تفاوت دانست،جایی که دیگر خبری از بوی بد، صداهای گوش خراش، کثیفی  و نامرتبی‌های معمول خطوط تولیدی که پیش‌تر دیده بودیم نبود.
خطوط منظم با استفاده از جدیدترین تلکنولوژی روز دنیا و ربات های دقیقی که بیشتر از هر نیروی انسانی دقت در کار را بر همه چیز ارجح میداند.  این کارگاه پایگاه تولید Xushi نام دارد که در زمینی به مساحت 13 کیلومتر مربع واقع شده و شامل سایت های تولید خودرو، مرکز لاجستیک برای اجزای پرسکاری، یک مسیر آزمایش محصول جامع، مرکز اجزای یدکی و منطقه مسکونی است.  در اینجا قرار است در آینده سالانه یک میلیون دستگاه خودرو تولید شود.
شعار کارگاه  این است: "از دریافت، تولید و عرضه محصولات تاییدنشده بپرهیزید" شعاری که ای کاش در حد شعار هم در کارخانه های وطنی ما به گوش می رسید.

کوتاه از هاوال
برخلاف باور عموم که به اشتباه معتقدند حتی خود چینی ها هم خودرو چینی نمی‌خرند، هاوال تنها در سال 2017، فروشی بالغ بر 850 هزار دستگاه در چین داشته؛ با این آمار فروش، هاوال نه‌تنها محبوب‌ترین برند کراس‌اوور و SUV بزرگترین بازار خودرو دنیا لقب می‌گیرد، بلکه عامل تاثیرگذار در کسب سهم 3.6 درصدی گریت‌وال‌موتورز از کُل بازار خودرو چین در سال 2017 نیز بوده است که باتوجه به تمرکز صرف برند هاوال بر خودرو های کراس‌اوور و SUV، خیره‌کننده است. و تمامی اینها در حالی است که تنها 5 سال از آغاز فعالیت های هاوال به عنوان یک برند مستقل می گذرد.

 H6 سال 2017 نیز با فروشی بالغ بر 506 هزار دستگاه، پرفروش ترین SUV چین لقب گرفت؛ مجموع فروش سال 2017 هاوال در چین بالغ بر 850 هزار دستگاه اعلام شده است.


جالب تر اینکه مجموع فروش محبوب ترین ساخته این برند یعنی H6 در چین، سال گذشته میلادی بالغ بر 506 هزار دستگاه اعلام شده که این کراس‌اوور کامپکت را به پرفروش ترین شاسی‌بلند و در مجموع، دومین خودرو پرفروش بازاری تبدیل می کند که سال 2017، مجموع فروش خودرو های صفر کیلومتر در آن، 28.88 میلیون دستگاه اعلام شده است! بد نیست بدانید از این رقم، سهم کراس‌اوور ها و SUV ها بالغ بر 10.25 میلیون دستگاه اعلام شده که در مقایسه با آمار فروش سال 2016، نشان‌دهنده افزایش 13.3 درصدی میل چینی ها به خودرو هایی در این رده است.
لازم به ذکر است که هاوال، زیرمجموعه گریت‌وال موتورز، بزرگترین سازنده SUV در چین است. گریت‌وال‌موتورز سال 2003 در لیست مبادلات سهام هنگ‌کنگ به ثبت رسید و تا پایان سال مالی 2016، ارزش دارایی های آن بالغ بر 92.1 میلیارد یوان اعلام شده است. گریت‌وال‌موتورز به عنوان شرکتی با 70 هزار کارمند و نزدیک به 50 زیرمجموعه، دارای چهار مرکز تولید بوده و متشکل از سه برند هاوال، گریت‌وال و وِی است. این خودروساز در تولید موتور، مجموعه انتقال قدرت و دیگر اجزای کلیدی نیز به خودکفایی رسیده است.

مجموع فروش ژانویه 2018 گریت‌وال موتورز در چین به تفکیک برند و سهم هاوال هایی که قرار است توسط گروه بهمن در ایران عرضه شوند

 

هاوال ها چطور ساخته می شوند؟
در سفری که هفته گذشته به همت بهمن‌موتور همراه با اصحاب رسانه به چین داشتیم، فرصت بازدید از مرکز تولید پیشرفته Xushui گریت‌وال‌موتورز واقع در منطقه صنعتی بائودینگ فراهم شد تا از نزدیک با فرآیند خلق ساخته های این شرکت آشنا شویم. این پایگاه عظیم در زمینی به مساحت 13 کیلومتر مربع واقع شده و شامل سایت های تولید خودرو، مرکز لاجستیک برای اجزای پرسکاری، یک مسیر آزمایش محصول جامع، مرکز اجزای یدکی و منطقه مسکونی است. برنامه، تکمیل این پایگاه در 4 فاز است و در صورت تحقق این مهم، رسیدن به تولید سالانه یک میلیون دستگاه در این سایت تولیدی هدف‌گذاری شده است.

کارگاه پرس
مساحت کارگاه پرس، 24 هزار متر مربع است و با سرمایه ای بالغ بر 570 میلیون یوان راه‌اندازی شده است. چهار خط پرس کاملا اتوماتیک در یک قالب تولید کاملا مهروموم شده در حال فعالیت هستند تا متضمن کیفیت، کاهش آلایندگی صوتی و ایمنی کارمندان باشد. 18 دستگاه پرس در این کارگاه تجهیز شده اند، حداکثر توان پرس 2.400 تُن است و حداقل توان پرس، 800 تُن. آهنگ تولید در این کارگاه نیز 12 قطعه در هر دقیقه است. در بارگذاری متریال از حالت کنترل، با قابلیت پاک‌سازی و روغن‌کار اتوماتیک بهره گرفته شده تا تمیزی و کیفیت قطعات تضمین شود. گفتنی است این خط تولید قابلیت تغییر قالب و گیره در 4 دقیقه را دارد که تنها با فشردن یک دکمه صورت می‌پذیرد. استفاده از سیستم پکیجینگ اتوماتیک نیز از بار کاری کارمندان کاسته، به بهره‌وری می‌افزاید. قاعده این کارگاه این است: "از دریافت، تولید و عرضه محصولات تاییدنشده بپرهیزید". در انتهای هر خط، دروازه کیفیت سنجی قرار دارد و با بررسی موشکافانه متخصصین کیفیت‌سنجی، کیفیت سطوح و دقت اجزای فرم گرفته به روش پرس قابل ضمانت است.

کارگاه جوش
کارگاه جوش در Xushui، یک کارگاه صددرصد اتوماتیک است و در مساحت 65 هزار متر مربع تاسیس شده است. خط تولید BIW این کارگاه، قابلیت تولید 5 نوع اتاق متفاوت را دارد و روی هم رفته 526 ربات جوش ABB در این خط نصب شده اند تا عملیات جوش و انتقال قطعات را انجام دهند. انتقال اتوماتیک قطعات نیز به وسیله سیستم EMS در بالای سر انجام می شود. آهنگ تولید این کارگاه، 51 ثانیه است و ظرفیت سالانه آن، تولید 250 هزار اتاق خودرو اعلام شده است.
در این کارگاه، یک خط مونتاژ اجزای زیر اتاق با 126 ربات مشغول به کار نیز وجود دارد که در آن، از مکانیزم انتقال هوایی اتاق، محفظه موتور و کف به خط مونتاژ اصلی BIW استفاده شده است. تمامی فرآیند، ازجمله قراردادن چسب بر روی قطعات، توسط ربات ها اجرا می شود.
خط جوش اصلی به 146 ربات و سیستم بررسی پیشرفته آنلاین مجهز است تا تضمین دقت بسیار بالای تولید باشد. این سیستم بررسی کاملا اتوماتیک است و قادر به بررسی تمامی مدل های خودرو تولید شده در این خط بوده، تک‌تک تولیدات را با مشخصه های کلیدی منحصر به آنها اندازه‌گیری می کند و در صورت تشخیص قطعات آسیب‌دیده، با یک هشدار خط تولید را متوقف می سازد. در ادامه، متخصص خط نقص احتمالی را بررسی و رفع می کند. تمامی این اندازه‌گیری ها به منظور پیشگیری از راه یافتن قطعه تاییدنشده به مرحله بعدی تولید لحاظ می شود تا یک محصول بی‌نقص تحویل مشتری شود. در ضمن، برای تضمین یکپارچگی تولیدات، در این خط ربات درج لیزری VIN آنلاین جایگزین عملیات دستی درج VIN شده است.

کارگاه مونتاژ
قطعات و اجزای سرهم شده، در کارگاه مونتاژ روی هم سوار می شوند تا یک خودرو کامل را شکل دهند. کارگاه مونتاژ فاز 2 پایگاه تولید Xushui مساحتی بالغ بر 68 هزار متر مربع دارد و یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین خطوط مونتاژ در چین به حساب می آید. این کارگاه متشکل از خطوط کابین، شاسی و اجزای منفصله بوده و آهنگ تولید آن، 52 ثانیه اعلام شده است.
در خط مونتاژ کابین که نصب داشبورد، سانروف و ... را شامل می شود، مفهوم "بدون تایید، تولیدی در کار نیست، و بیرون دادن محصولات تاییدنشده هم در کار نیست" قویا در عملیات مونتاژ دنبال می شود و با پیروی از یک ایدئولوژی مدیریت پشرفته، سیستم مدیریت گردش ToolsNet برای این پروسه معرفی شده تا اطلاعات را ثبت و برای 10 سال ذخیره کند. تمامی این داده ها بخشی از اسناد دیجیتال هر خودرو تولید شده در این سایت خواهد بود و نه تنها از ورود اجزا و قطعات تایید نشده به بازار جلوگیری می کند، بلکه امکان ردیابی دقیق مشکلات خودرو را فراهم می کند.

کارگاه مونتاژ فاز 2 پایگاه تولید Xushui یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین خطوط مونتاژ در چین به حساب می آید

 

خط ارزیابی بدنه و کابین نیز در این کارگاه در نظر گرفته شده تا متخصصین هر لاین، تناسب تریم و قطعات داخلی و بدنه با استاندارد های معین را پیش از انتقال خودرو به پروسه بعدی مورد ارزیابی قرار دهند. پس از ارزیابی، خودرو می‌بایست مورد تست های عملکرد نیز قرار بگیرد مثل موقعیت قرارگیری چرخ ها که توسط یک سیستم پیشرفته با اندازه گیری لیزر 3بعدی صورت می‌پذیرد، یا تست های عملکردی همچون ترمزگیری، عملکرد پیشرانه و ... برای مدل های تک و دو دیفرانسیل.

هاوال H2 بیش از سه سال است که فروش ماهانه ای فراتر از 10 هزار دستگاه را در چین تجربه می کند و یکی از محبوب ترین نام ها در قلمرو SUV های کوچک چین است.

 

تست رانندگی
بعد از بررسی ها و ارزیابی هایی دستی و مکانیزه، خودرو ها کماکان ملزم به گذراندن تست هایی در مسیر های اختصاصی تست رانندگی در محوطه سایت تولید هستند که شامل تست سرعت در مسیر مستقیم، تست شیب و ... برای ارزیابی عملکرد ABS، قفل دیفرانسیل، سیستم چهار چرخ محرک و ... می شود و تنها در صورت گذراندن این آزمون هاست که خودرو های تولیدی مجاز به ورود به بازار خواهند بود. شاید یکی از جذاب ترین بخش های این تست رانندگی، مسیر تست سرعت باشد که بخشی از یک دایره به شعاع 300 متر با کناره هایی با شیب 45 درجه بوده، امکان دستیابی به حداکثر سرعت 240 کیلومتر در ساعت در مدت زمانی کوتاه را فراهم می آورد. مسیر های بخش تست رانندگی سایت Xushui مسافتی بالغ بر 45 کیلومتر را شامل می شوند و در زمینی به مساحت 114 هکتار طراحی و احداث شده اند.

 تنها در صورت گذراندن آزمون های رانندگی در مسیر های اختصاصی است که خودرو های تولیدی مجاز به ورود به بازار خواهند بود

 

پیشرفت مستمر
در پایان این بازدید از پایگاه تولید Xhshui، یک نکته بیشتر از هر چیزی جلب نظر می کرد و آن، شتاب فزاینده ای است که خودروسازی چین، یا بطور مشخص تر، گریت‌وال موتورز در جهت رسیدن به بالاترین استاندارد های تولید، چه از نظر فناوری ساخت و چه از نظر کیفیت تولید به خود گرفته و با شعار پیشرفت مستمر و تمرکز بر کیفیت بالا، هر روز در پی دستیابی به معیار های بالاتری است.

گریت‌وال موتورز پس از حکمرانی در بازار SUV های چین، در تلاش برای تبدیل شدن به برند اول SUV در دنیاست و برای رسیدن به این هدف، مخصوصا در بازار های توسعه یافته، نیاز به یک برند پریمیوم با ساخته های اختصاصی تر دارد؛ برند نوپای Wey پاسخگوی این نیاز خواهد بود.

 

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو