فونیکسریمکسبهتام

به بهانه بازدید خبرنگاران از مرکز تحقیق و توسعه گریت‌وال موتورز در چین

هاوال‌شناسی پیشرفته

عصر خودرو - برای قرار گرفتن در جمع بزرگتر ها، تنها تفکر بزرگ داشتن کافی نیست؛ این ایده و عقیده باید در عمل هم نمود داشته باشد. مثال همان پرنده ای است که در اوج بودن را دوست دارد، اما تا خطر سقوط در اولین پرواز را به جان نخرد، در اوج بودن که هیچ، حتی لذت پرواز را هم باید به فراموشی بسپارد.

هاوال‌شناسی پیشرفته
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، استقلال و آغاز فعالیت ها در قالب برندی مستقل، اولین پریدن هاوال بود و امروز، در بزرگترین بازار خودرو دنیا، در اوج قرار دارد اما هدف گریت‌وال موتورز جایگاهی به مراتب فراتر از اینها، آن هم در سطح بین‌المللی است و می خواهد هاوال را در جایگاه بزرگترین سازنده SUV در دنیا ببیند.برای رسیدن به این هدف، مدت هاست که سرمایه‌گذاری گسترده ای در بخش تحقیق و توسعه شده و نمود بارز آن، در مرکز پیشرفته و بسیار مدرن تحقیق و توسعه این گروه در بائودینگ است که با صرف هزینه ای بالغ بر 5 میلیارد یوان تاسیس شده و صفر تا صد طراحی، مهندسی و توسعه محصولات جدید این خودروساز عظیم چینی در آن صورت می پذیرد.

قلب طراحی و مهندسی
گریت‌وال موتورز در پروسه تحقیق و توسعه محصول، استراتژی "سرمایه‌گذاری گسترده" را پیش گرفته، بطوریکه در تقریبا 3 سال گذشته، سرمایه هنگفتی بالغ بر 10 میلیارد یوان را صرف R&D کرده است. تیم R&D گریت‌وال موتورز با بیش از 7 هزار متخصص، در کنار خودرو های سواری، SUV و وانت‌بار، قابلیت طراحی و توسعه پیشرانه را نیز داشته، در بخش هایی همچون طراحی و مدل‌سازی خودرو، طراحی مهندسی، مهندسی مبتنی بر کامپیوتر (CAE)، تست محصول، موتور و گیربکس، به فناوری های مستقل و دانش گسترده ای دست‌یافته است.

(مرکز تحقیق و توسعه جدید گریت‌وال موتورز با سرمایه‌گذاری هنگفتی بالغ بر 5 میلیارد یوان (تقریبا معادل 3600 میلیارد تومان) تاسیس شده و صفر تا صد طراحی، مهندسی و توسعه محصولات جدید این خودروساز عظیم چینی در آن صورت می پذیرد.)

طراحی
بخش طراحی خودرو در مرکز فناوری گریت‌وال موتورز برای سرعت بخشیدن به پروسه توسعه محصولات جدید، از فناوری های مدرن طراحی، مدل‌سازی و تست محصول بهره می برد. اما آنچه که جذابیت امروز ساخته های گریت‌وال موتورز، مخصوصا SUV های هاوال و WEY را ممکن ساخته، بهره‌گیری از تجربیات طراح شناخته‌شده ای است که تجربه طراحی اولین نسل ب‌ام‌و X5 و X6 را در کارنامه دارد. پیره لُکلرک که سال 2013 پس از ترک ب‌ام‌و ریاست دپارتمان طراحی گریت‌وال موتورز و نزدیک به 50 طراح و مدل‌ساز این دپارتمان در بائودینگ را عهده‌دار شد، زبان طراحی جدید این گروه را خلق کرده است. مرکز طراحی خودرو گریت‌وال موتورز در حال حاضر بیش از 300 کارمند (طراح، مدل‌ساز، تیم مدیریتی و ...) را در خود دارد، صفر تا صد پروسه طراحی یک خودرو شامل ایده‌پردازی اولیه، توسعه طراحی مبتنی بر کامپیوتر، دپارتمان تریم و رنگ، مدل‌سازی و طراحی پیشرفته را پوشش می‌دهد.

(نسل جدید SUV های هاوال و WEY هویت بصری متمایز خود را از فلسفه طراحی مدرنی گرفته اند که توسط خالق اولین نسل X5 و X6 ب‌ام‌و پایه‌گذاری شده است. در تصاویر، تازه ترین ساخته WEY با نام VV6 را می بینید که در واقع برداشتی کشیده‌تر  از مدل مدل VV5 بوده، در خانواده نوپای محصولات WEY، بین VV5 و VV7 قرار می گیرد.)

صفر تا صد مهندسی محصول
در بخش ایمنی، مهندسین گریت‌وال موتورز شعار "یک سپر ایمنی برای تمامی افراد" را الگوی کار خود قرار داده اند و هدف، حفاظت کامل از سرنشینان، عابرین پیاده و دیگر خودرو هاست. در این بخش، ایمنی خودرو با شبیه‌سازی های مجازی متعدد و آزمون های تصادف مورد ارزیابی های اولیه قرار می گیرد و تمرکز پروسه، بر تعیین سطح ایمنی خودرو از نظر ساختار فیزیکی، سیستم های ایمنی فعال و عملکرد آن در برابر عابرین پیاده و دیگر خودرو هاست. در مرکز تحقیق و توسعه، تمامی آزمون های آلایندگی برای رسیدن به بهترین راندمان ممکن و کسب تاییدیه بازار های مختلف روی محصولات صورت می پذیرد و آزمایشگاه های متعددی برای آزمون محصولات در شرایط آب‌وهوایی مختلف در داخل این مرکز وجود دارد. این آزمون ها و آزمایشگاه ها، در رسیدن به یک محصول ایده‌آل با توجه به شرایط آب‌وهوایی و قوانین زیست‌محیطی بازار های مختلف از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همچنین آزمایشگاه های مخصوصی برای ارزیابی عملکردی خودرو ها در فضای بسته وجود دارد که شامل تونل باد، تست عملکرد سیستم تعلیق، تست آلایندگی الکترومغناطیس، بازسازی عملکرد خودرو شرایط محیطی ارتفاع بالا از سطح دریا و ... می شود.

(در بخش ایمنی، مهندسین گریت‌وال موتورز شعار "یک سپر ایمنی برای تمامی افراد" را الگوی کار خود قرار داده اند و هدف، حفاظت کامل از سرنشینان، عابرین پیاده و دیگر خودرو هاست.)
در توضیح فعالیت های مهندسین و متخصصین در این بخش ها، کافی است به تمهیداتی که در بخش عملکرد NVH اندیشیده می شود، اشاره کرد. در این بخش، هدف، معمولا حذف هرگونه صدا و لرزش و ضربات اضافی در کابین است و حتی در برخی مواقع، صدای نفوذی از پیشرانه به کابین نیز به نوعی طراحی می‌شود که منعکس‌کننده تصویر یک برند باشد. در واقع خودروسازان بزرگ با تعریف این ارزش هاست که می توانند ساخته های خود را در بازار های جهانی عرضه و به فروش برسانند. اما کنترل صدا، لرزش ها و ضربات (NVH) نفوذی به کابین، و طراحی آکوستیک محصولات، پروسه بسیار پیچیده ای است و قوانین و استاندارد های مرتبط با NVH که مُدام در تغییر هستند نیز این پروسه را تحت تاثیر قرار می دهند. به اینها، نفوذ روزافزون گجت ها و سیستم های الکترونیک متعدد به کابین خودرو ها را نیز اضافه کنید که هر یک می تواند به نوعی فرمول های از پیش تعیین شده NVH را دستخوش تغییر قرار دهد. در نهایت باید به تعادلی که می بایست بین فرمان‌پذیری خودرو و راحتی سواری آن برقرار باشد، اشاره کرد. همین باعث شده تا فرآیند اصلاح و بهینه‌سازی صدا، لرزش و ضربات نفوذی به کابین در چرخه طراحی و تولید تک‌تک ساخته های گریت‌وال موتورز از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد. از آنجایی که هرگونه نقص و کاستی در این زمینه می‌تواند زمان عرضه محصول نهایی به بازار را به تاخیر بیاندازد، هم برای پیش‌بینی عملکرد NVH در مراحل اولیه طراحی و توسعه محصول، و هم برای آنالیز و رفع مشکلات احتمالی در مرحله ارزیابی نهایی محصول، ابزار قدرتمند و پیشرفته ای مورد نیاز است. در مرکز پیشرفته تحقیق و توسعه گریت‌وال موتورز، تسهیل این فرآیند برعهده پلتفرم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پیشرفته ای است که با همکاری زیمنس آلمان طراحی و مهندسی شده است.

(نمایشگاه خودرو شانگهای امسال محل رونمایی از کانسپتی جذاب با نشان Haval بود؛ HB-03 پیش‌نمایش یک SUV جمع‌وجور اما پرهیبت با اتاق کوپه است که سال آینده بصورت رسمی معرفی خواهد شد. پیشرانه هایبرید بکار رفته در این کانسپت جذاب نیز مشترک با WEY VV7x است که همراه با HB-03 در اتوشانگهای 2017 معرفی شد.)

تکنولوژی پیشرو
گریت‌وال موتورز همواره تکنولوژی پیشرو را در هسته استراتژی های خود قرار داده اما آنچه که قابلیت تسخیر بازار بزرگ چین و دیگر بازار های هدف را به ساخته های این خودروساز بزرگ داده، خودکفایی در قابلیت های فنی کلیدی طراحی و توسعه محصول است. استارت رسیدن به این خودکفایی، با تاسیس مرکز تحقیق و توسعه جدید گریت‌وال موتورز در بائودینگ چین خورده و فاز بعدی، توسعه مراکز بین‌المللی تحقیق و توسعه در ژاپن، استرالیا، هند، اروپا و در نهایت، آمریکاست. گفتنی است گریت‌وال موتورز سال هاست استراتژی جهانی شدن را پیش گرفته و در کنار سرمایه‌گذاری گسترده برای تاسیس مراکز بین‌المللی تحقیق و توسعه در خارج از چین، با کمپانی های صاحب‌نام قطعه‌سازی دنیا از جمله ZF آلمان و بروگ‌وارنر آمریکا در توسعه محصولات خود همکاری داشته و دارد.

(سال 2017، گریت‌وال موتورز با گیربکس 7 سرعته اتومات دوکلاچ مدرن بکار رفته در هاوال H6 موفق به حضور در جمع 10 گیربکس برتر دنیا شد. پیش‌تر پیشرانه 1.5 لیتری توربو هاوال H6 نیز موفق به کسب عنوان قلب چین و قرار گرفتن در جمع 10 پیشرانه برتر سال چین شده بود.)

هدف، جلب رضایت مشتری است
طبیعی است که هدف اصلی این پروسه پیچیده و زمان‌بر طراحی، مهندسی و توسعه محصول، جلب رضایت مشتری است. و تسهیل مسیر رسیدن به این هدف، نیاز به اتخاذ استراتژی های جاه‌طلبانه فروش، تحول در مدل های سرویس‌دهی به مشتری و ارتقاء مُدام و پیوسته بازار نیز هست و این، پروسه ای است که گریت‌وال موتورز در 5 سال گذشته با موفقیت پشت سر گذاشته و خروجی آن، کسب بالاترین رتبه رضایت از شبکه فروش خودرو توسط برند هاوال بوده است؛ هاوال سال 2015، یعنی تنها دو سال پس از آغاز فعالیت های خود در قالب یک برند مستقل، با کسب امتیاز 73.3، در جایگاه نخست رضایت از شبکه فروش خودرو ارزیابی وزارت صنعت و بازرگانی چین قرار گرفت و این مهم، در سال های 2016 و 2017 نیز با کسب امتیازات بالاتر، محقق شده است. در واقع بی‌دلیل نیست که گریت‌وال موتورز اولین ماه 2018 را با گذر از مرز فروش 110 هزار دستگاه در ماه آغاز کرده است. از مجموع فروش ژانویه 2018 گریت‌وال موتورز در چین که 110.040 دستگاه اعلام شده است، 78.459 دستگاه سهم SUV های برند هاوال و 20.289 دستگاه سهم SUV های برند پریمیوم WEY بوده است.

(تور ویدیویی یکی از مراکز فروش محصولات هاوال و WEY در چین)

 

 (خودرو مفهومی و جذاب HB-02 که اولین بار سال 2016 در نمایشگاه خودرو پکن رونمایی شد، پیش‌نمایش یک SUV میدسایز لوکس بین مدل های H8 و H9 بود. تاثیرپذیری از استایل تهاجمی و ستیزه‌جوی این نمونه نمایشی، در نسل جدید هاوال H6 کوپه کاملا مشهود.)

( H8 اواخر سال 2013 و به عنوان پرچم‌دار برند هاوال در نمایشگاه خودرو گوانگجو معرفی شد اما دو سال زمان بُرد تا به بازار عرضه شود و امروز، نقش جانشین پرچم‌دار هاوال، یعنی H9 را دارد.)

(پرچم‌دار SUV های هاوال، SUV پرهیبتی است که اولین بار در نمایشگاه خودرو پکن سال 2014 معرفی شد. به لطف یک شاسی نردبانی جدا از بدنه و یک موتور کم‌حجم اما بسیار قدرتمند و پرکشش 2.0 لیتری توربو که به گیربکس 8 سرعته اتومات ساخت ZF متصل است، H9 خودرویی شکست ناپذیر در مسیر های سخت خارج از جاده است. لیست تقریبا کامل امکانات ایمنی و رفاهی نیز در ترکیب با فضای بسیار گسترده کابین و سواری نرم و راحت، آن را ایده‌آل برای مسافرت های طولانی‌مدت با خانواده کرده است.)

(استایلی ساده و جذاب، در کنار پیشرانه ای کم‌حجم اما کارآمد و امکاناتی همچون شش ایربگ، تهویه مطبوع با کنترل اتوماتیک دو نقطه ای، سیستم هشدار فشار باد تایر ها، ورود و استارت بدون کلید، دوربین دید عقب و پشت سری های فعال صندلی های جلو، سانروف، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در شش جهت، گرمکن صندلی های جلو و ...، H2 را به انتخابی وسوسه‌برانگیز در بازار SUV های کوچک شهری چین تبدیل کرده است. با این توضیحات، تعجبی ندارد که در سه سال گذشته، هاوال ماهانه بیش از 10 هزار دستگاه H2 در چین به فروش رسانده است.)

(P8 در اصل برداشتی پلاگین هایبرید از WEY VV7 است که از پیشرانه ای ترکیب شده از یک موتور 2.0 لیتری توربو بنزینی و دو موتورالکتریکی نیرو می گیرد. مجموع قدرت این پیکربندی پاک، 335 اسب‌بخار بوده، شتاب صفر تا صد 6.5 ثانیه به این SUV میدسایز لوکس گریت‌وال موتورز می دهد. جالب تر اینکه P8 قابلیت پیمایش حداکثر مسافتی بالغ بر 50 کیلومتر در حالت تمام‌الکتریکی را نیز دارد.)

کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو