فونیکسریمکسبهتام

راهکارها و تکنیک‌های شناسایی خودروهای تصادفی

عصر خودرو- خرید خودروی سالم یکی از دغدغه متقاضیان خودروی کارکرده است، بنابراین سلامت خودرو از حیث بدنه و تصادفی نبودن آن، از اولویت‌های متقاضیان خرید محسوب می‌شود.

راهکارها و تکنیک‌های شناسایی خودروهای تصادفی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ضریب تقاضا برای خرید خودرو در سالیان اخیر بصورت فزاینده ای با رشد و افزایش همراه شده است. این پدیده موید افزایش تقاضا برای تهیه خودروی شخصی است و به تعبیری می‌توان گفت؛ خودرو به یکی از نیازهای اساسی خانوارهای ایرانی مبدل شده است.
    آشنایی و آگاهی به تکنیک‌های خرید خودروی سالم، ضرورتی است که برای متقاضیان خرید خودروی کارکرده یا دست دوم بسیار حائز اهمیت محسوب می شود.

    در ذیل این گزارش تلاش می شود،برخی از اصلی ترین راهکارهای کارشناسان برای شناسایی خودروهای سالم از حیث بدنه و اثبات عدم وجود تصادف در آنها مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
    خودروهایی با سند تک برگ

    یکی از موضوعاتی که می‌تواند در خرید خودروی سالم، شاخص و مبنا قرار گیرد به برخورداری خودرو از سند تک برگ معطوف می شود.

    گاهی دیده می شود خودروهای کارکرده چندین دست چرخیده و بارها و بارها مورد خرید و فروش و معامله قرار می‌گیرند، با در نظر گرفتن این قاعده که به طور معمول  مالکان از فروش خودروی سالم و بی عیب و نقص امتناع می‌کنند،افزایش تعداد اوراق و اسناد خودرو می‌تواند، نشانه‌ای بر وجود ایراد و نقص در خودرو محسوب شود که البته طرح این موضوع به معنای قطعی بودن این نظر نیست، اما می‌تواند به عنوان موضوعی مهم، مد نظر متقاضیان خرید خودروی کارکرده قرار گیرد.

    عماد آصفی، کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: معمولا خودروهای مساله دار به فروش می رسند، زیرا مالکان چنین اتومبیل‌هایی، نگهداری و استفاده از آن را مقرون به صرفه نمی‌دانند.

    وی افزود: در چنین شرایطی، مالکان تلاش می‌کنند سریع تر نسبت به فروش خودرو اقدام کنند تا با هزینه ها و مشکلات بیشتری مواجه نشوند.
    لزوم توجه به ظواهر نامتعارف

    یکی از راهکارهای تشخیص سلامت بدنه خودرو، با نگاه دقیق و رصد هماهنگی و هارمونی میان قطعات خودرو، فاصله میان درب ها، سهولت باز و بسته شدن درب های خودرو و نظم و انتظام میان قطعات منفصله روی بدنه خودرو،محقق خواهد شد.

    بسیاری از کارشناسان معتقدند؛ وجود ناهماهنگی ظاهری در بدنه خودرو می‌تواند نشانه تصادف و ضربات شدید به خودرو محسوب شود و می طلبد در صورت مواجه شدن با چنین خودروهایی، وسواس لازم برای محرز شدن سلامت اتومبیل، مد نظر قرار گیرد.

    وجود هماهنگی میان رنگ بدنه خودرو از دیگر ضروریاتی است که باید با دقت نظر بسیاری، مورد توجه قرار گیرد و در صورت تغییری کوچک در رنگ بدنه خودرو باید نسبت به سلامت آن شک کرد و به احتمال بسیار قوی، تغییر رنگ خودرو، امکان تصادف و آسیب دیدگی خودرو را دو چندان می‌کند.

    آصفی کارشناس خودرو بیان کرد: البته اینکه  هر خودروی تصادفی را بی ارزش و نامطلوب عنوان کنیم، تصور غلطی است، زیرا آنچه که در تصادف خودرو حائز اهمیت است به میزان و شدت تصادف و محل آسیب دیدگی بدنه معطوف می شود و طبیعتا تصادفات سطحی و معمولی، تاثیر مخرب چندانی بر سلامت و هارمونی خودرو نخواهد گذاشت.
    صاف و صیقلی بودن بدنه خودرو

    صاف و صیقلی بودن بدنه خودرو از دیگر نشانه های اثبات تصادفی نبودن خودرو است، زیرا در کارخانه خودروها، بسیار صاف و صیقلی رنگ آمیزی می شوند.

    به واقع در صورت زبری و ناهماهنگی در بدنه (که به سهولت با توجه در حس لامسه دست قابل تشخیص است) احتمال تصادف در خودرو افزایش می یابد.

    تعدد و تکثر بتونه کاری بر روی بدنه، یکی دیگر از نشانه های اثبات تصادفی بودن خودرو به شمار می رود که به طور یقین  در تشخیص آن، تجربه، نقش مهمی را ایفاء می‌کند.
    ناهماهنگی در سیستم نور خودرو

    توجه به وجود نظم، تعادل و در سیستم روشنایی خودرو (چراغ های جلو و عقب اتومبیل) از دیگر مولفه های حائز اهمیت در پی بردن به احتمال تصادفی بودن خودرو، به شمار می رود.

    گاهی دیده می شود مدل چراغ خودرو، نسبت به چراغ دیگر، بالاتر یا پایین تر است که این موضوع دلیل محکمی بر احتمال تصادف خودرو محسوب می شود.

    رصد کردن نحوه استقرار و تعبیه چراغ ها از داخل صندوق عقب و داخل کاپوت ماشین و توجه به بدنه آن، از تکنیک های حائز اهمیت دیگر در شناسایی خودروهای تصادفی از غیر تصادفی به شمار می رود.
    از پیچ ها تا اسکلت های خودرو

    توجه به پیچ های خودرو از دیگر راهکارهای تشخیص سلامت بدنه خودرو محسوب می شود.

    کارشناسان معتقدند؛ در صورتیکه پیچ خودرو دچار زنگ زدگی شود، به احتمال بسیار زیاد، آن پیچ در گذشته باز شده که این موضوع می تواند دلیلی بر آسیب دیدگی بدنه خودرو و ضرورت تعویض آن به شمار رود. معمولا پیچ ها در بدنه سالم خودرو، بصورتی است که هیچ‌گونه آثاری از سائیدگی در آنها دیده نمی شود.

    یکی از مهمترین قسمت های بدنه خودرو، معطوف به اسکلت اتومبیل می شود، زیرا در صورت آسیب دیدن این بخش، حتی در صورت ترمیم، به دلیل خم شدن و بازگرداندن آن به حالت قبل، انسجام و استحکام اسکلت تا حدودی از دست می رود و این موضوع تاثیر بسزایی در ارزش خودرو خواهد گذاشت.

    رویت اطراف در، لبه های موج دار خودرو و توجه به آن، وجود هماهنگی یا آسیب دیدگی را محرز می‌کند و یقینا در صورت مورد توجه قرار گرفتن موارد مذکور، امکان تشخیص سلامت خودرو تسهیل خواهد شد و به تعبیری این شیوه را می توان یکی از اساسی ترین روش ها در اثبات سلامت بدنه خودرو عنوان کرد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط