فونیکسریمکسبهتام

بازار لوازم یدکی، رونق نگرفته راکد شد

عصر خودرو- بازار لوازم یدکی خودرو از بخش‌هایی است که نیاز به نظارت و کنترل بیشتر دولت دارد زیرا در زمینه قطعات بی‌کیفیت و قاچاق البته در بحث خودروهای سواری گلایه‌های زیادی وجود دارد.

بازار لوازم یدکی، رونق نگرفته راکد شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش صنعت، محصولات کشورهای آسیای دور از مجرای رسمی و غیررسمی سهم زیادی در بازار کشور داشته و با قیمت‌های تمام‌شده پایین گوی رقابت را از تولیدکننده داخلی ربوده است. در کنار این امر کاهش قدرت خرید مردم باعث شده همچنان بازار حسرت سال‌های گذشته را بخورد.

    رونق کوتاه مدت بازار

    مهدی ستوده، یکی از فعالان بازار لوازم یدکی خودرو در بخش خودروهای سواری داخلی درباره وضعیت بازار در روزهای پایانی سال گفت: وضعیت بازار تقاضا همچنان خوب نیست البته هفته نخست اسفند تا حدودی شرایط بازار بهتر شد و خرید و فروش انجام می‌شد اما این وضعیت پایدار نبود و پس از یک هفته شرایط همچون گذشته شد. وی ادامه داد: در سال‌های گذشته متقاضیان خرید خود را از بهمن آغاز می‌کردند و فروشندگان بازار خوبی داشتند اما در چند سال اخیر این اتفاق تکرار نمی‌شود و بازار راکد به شکل «کج‌دار و مریز» فعالیت دارد. این فروشنده بازار چراغ برق گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور سال‌هاست بازار تقاضا راکد بوده و خرید و فروش تنها در حد لازم انجام می‌شود.

    قیمت تعیین‌کننده کیفیت

    در چند سال اخیر یکی از موضوع‌های مهم در بازار لوازم یدکی ورود قطعات بی‌کیفیت و قاچاق بوده که در این‌باره ستوده گفت: به‌یقین قطعات بر اساس قیمتی که دارند در سطوح مختلف کیفی هستند. وی افزود: محصولاتی با نرخ پایین‌تر طبیعی است در سطح کیفی قطعات نشان‌های معروف و باکیفیت جهانی نخواهد بود. این خود خریدار است که با هزینه‌ای که می‌کند کیفیت محصول خود را تعیین می‌کند.وی افزود: هر نوع کالایی به لحاظ نرخ و کیفیت متفاوت در بازار موجود است و این‌گونه نیست که مشتری نتواند قطعات مطلوب را پیدا کند. خریداران، کارشناس فنی نیستند تا بتوانند قطعات بی‌کیفیت را از باکیفیت تشخیص دهند و ممکن است به اسم قطعات اصل کالای بی‌کیفیت به آنها فروخته شود و نسبت به این امر شکایت‌های بسیاری می‌شود. ستوده در توضیح این مسئله گفت: اگر متقاضی برای خرید محصولات موردنیاز خود به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کند رده‌های کیفی مختلف وجود دارد و به او معرفی می‌شود اما اگر بخواهد قطعات را با نرخ کمتر از مکان‌های نامعتبر تهیه کند وضعیت تغییر می‌کند.وی در ادامه عنوان کرد: شرایط اقتصادی مردم به‌گونه‌ای است که تا ناچار نباشند قطعات خودرو خود را تعویض نمی‌کنند و این یکی از دلایل رکود بازار است.

    خرج اضافه با تعویض نکردن

    ستوده درباره وضعیت بازار پس از خروج خودروهای قدیمی نیز گفت: بازار قابل پیش‌بینی نیست اما بیشتر وضعیت اقتصادی و سطح درآمد مردم است که در رونق و رکود بازار نقش دارد. وی تصریح کرد: هرچه سطح درآمد بالا برود خرید بیشتر است و هرچه قدرت خرید کاهش پیدا کند به همان نسبت بازار راکد خواهد شد. او گفت: امروز شاهد هستیم که تعمیرکار تعویض قطعه را ضروری می‌داند اما صاحب خودرو اظهار می‌کند همان قطعه را ببندد و نمی‌خواهد هزینه کند.ستوده افزود: البته این امر باعث می‌شود او 2 تا 3 بار هزینه داشته باشد زیرا مشکلات بعدی او را ناگزیر به انجام این کار می‌کند.

    بازار متزلزل

    اما هادی ثابت، از دیگر فعالان بازار که در بخش خودروهای سنگین فعالیت دارد درباره وضعیت بازار گفت: در بحث خودروهای سواری معمول این است که در نزدیکی تعطیلات عید یا تابستان بازار به‌نسبت رونق می‌گیرد اما در بخش خودروهای سنگین این‌گونه نیست و بازار لوام یدکی تحت تاثیر نرخ دلار و نوسانات ارزی راکدتر شده است به‌طوری‌که برخی فروشندگان فروش ندارند و بعضی دیگر نیز با افزایش قیمت، قطعات را به فروش می‌رسانند.او افزود: درحال‌حاضر فروشندگان منتظر هستند تا پس از عید وضعیت نرخ ارز تثبیت شود. برخی اقلام در روزهای پایانی سال به‌دلیل نوسانات ارزی حدود 30درصد افزایش نرخ داشته زیرا تولیدکننده نیز مواد اولیه موردنیاز را گران‌تر تهیه کرده بود.وی ادامه‌داد: در بخش خودروهای سنگین بازار به‌نسبت ثبات داشت اما با تغییر نرخ دلار روند بازار متزلزل شد اما به طور کلی این‌گونه شده که هر سال نسبت به سال گذشته وضعیت نامناسب‌تر است.

    کیفیت قطعات در کشنده‌ها

    نوسازی ناوگان خودروهای سنگین یکی از بحث‌هایی است که دولت روی آن تاکید دارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق آن پیگیر است. ثابت درباره تفاوت بازار با روند نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشنده‌ها گفت: نوسازی که اتفاق بیفتد فاصله‌ای دو ساله تا تعویض قطعاتی مانند موتور، دیفرانسیل و... وجود دارد. البته قطعات مصرفی مانند فیلتر، روغن ترمز و... نیز هستند که مربوط به بازار لوازم یدکی نمی‌شوند. او گفت: نوسازی ناوگان خودروهای سنگین بی‌تاثیر در بازار نخواهد بود و طبیعی است به همان نسبت فروش افت داشته باشد. لازم به یادآوری است این نوسازی به این سرعت انجام نخواهد شد زیرا هزینه زیادی نیاز دارد.ثابت درباره حضور قطعات قاچاق در بازار لوازم یدکی نیز گفت: با سختگیری‌هایی که گمرک نسبت به واردات در سال 96 داشت حجم واردات قطعات خودروهای سنگین کاسته شد و با بحث استانداردها از ورود بسیاری از قطعات بی‌کیفیت جلوگیری شده است. وی اظهار کرد: امروز الزام است لنت ترمزها بدون آزبست باشند و سختگیری‌ های زیادی در این‌باره می‌شود. اداره استاندارد در بحث خودروهای سنگین نظارت زیادی دارد و به‌لحاظ کیفیت این امر تاثیر زیادی در بازار داشته و برای مدلی که ما قطعاتش را پوشش می‌دهیم واردات کم شده و قطعات بی‌کیفیت نیز کاهش یافته است.این فعال بازار لوازم یدکی خودرو افزود: درحالی‌که در گذشته قطعات چینی درجه 2 و 3 وارد می‌شد امروز با نظارتی که وجود دارد و آزمایش‌هایی که روی قطعات می‌شود به این راحتی اجازه ترخیص داده نمی‌شود. ثابت همچنین گفت: واردات قطعات خودروهای سنگین از کشور مادر یا کشورهای آسیای دور مانند چین و تایوان انجام می‌شود.

    سخن آخر

    با توجه به آنچه فعالان بازار لوازم یدکی عنوان کردند می‌توان گفت خودروهای سنگین نسبت به سواری‌ها وضعیت بهتری دارند و گلایه‌هایی که مربوط به قطعات خودروهای سبک است در کشنده‌ها کمتر بوده و حتی وجود ندارد. البته این موضوع نیاز به بررسی بیشتر از سوی مصرف‌کنندگان دارد.همچنین بحث آزبست استفاده‌شده برای لنت ترمزها موضوعی است که پیش‌تر  در صنعت موتورسیکلت دنبال شده بود و سختگیری سازمان ملی استاندارد از حجم ورود این نوع لنت ترمزها کاسته است.

    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو