فونیکسریمکسبهتام

ملاقات و تجربه سواری با ۵ دستگاه ب‌ام‌و ۳۱۸i اتاق E۳۶

دود هنوز هم از کُنده بلند می‌شود

عصر خودرو - رویدادهای مهم و تاثیرگذار زیادی در طول تاریخ اتومبیل به وقوع پیوسته‌اند و در این میان تعداد اندکی از خودروها توانسته‌اند برای همیشه تبدیل به اثری ماندگار، فارغ از زمان و مکان شوند.

دود هنوز هم از کُنده بلند می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بیش از 4 دهه از معرفی سری3 توسط ب‌ام‌و می‌گذرد، پرفروش‌ترین و یقینا مهم‌ترین دستاورد این خودروساز باواریایی که تعریف جدیدی را از مفهوم لذت رانندگی به دنیا معرفی کرده و همواره معیاری برای تعیین خط‌مشی دیگر مدل‌های این شرکت بوده است، فرصتی فراهم شد تا بتوانیم نسل سوم سری3، که تحت کد اتاق E36 در فاصله سال‌های 1990 تا 2000 عرضه شد را مورد بررسی فنی و ظاهری قرار دهیم؛ تجربه‌ای که شرح آن را در ادامه مطلب با شما به اشتراک می‌گذاریم.

پایبندی به اصول
سری3 در آغاز به عنوان جایگزینی برای مدل افسانه‌ای 02، با هدف عرضه اتومبیلی اسپرت، مدرن و زیبا ارائه شد؛ گرچه نسل اول آن تنها در فرم کوپه به تولید رسید، اما به تدریج و در نسل‌های بعدی اتاق‌های کانورتیبل، سدان، استیشن‌واگن و حتی هاچ‌بک نیز به این لیست اضافه شدند. شرایط خاص بازار ایران در دهه 70 شمسی و کاهش قابل‎‌توجه واردات خودرو، موجب شده است تا E36 به لحاظ تعداد از نسل پیشین خود یعنی E30 و مدل به‌روزتر E46، کمیاب‌تر و خاص‌تر باشد. اکثریت E36های واردشده به کشور را اتاق‌های سدان تشکیل می‌دهند، گرچه اندک نمونه‌های کوپه، کانورتیبل و هاچ‌بک آن نیز در خیابان‌ها به چشم می‌خورند. در روز ملاقات 5 دستگاه سدان 318i را که دارای امکانات و ویژگی‌های متفاوتی بودند، در اختیار داشتیم. خطوط بدنه هنر دستان طراح چینی، پینکی‌لای است که در 1984 به عضویت ب‌ام‌و درآمد؛ در مبحث طراحی و ساخت، E36 دنباله‌رو بسیاری از عناصر مورداستفاده در نسل پیشین E30 بوده و در عین‌حال معرف بسیاری از ویژگی‌های ظاهری و فنی است که برای اولین‌بار در ب‌ام‌و به کار گرفته شدند. چراغ‌های دوبل جلو برای نخستین‌بار در داخل یک قاب شیشه‌ای یکپارچه قرار گرفته‌اند؛ سبکی که متعاقبا در سری 5 و 7 نیز به‌کار گرفته شد. در طرفین سپر، دو مه‌شکن و حفره ورودی هوا قرار دارد؛ در مرکز این مجموعه و درست زیر محل نصب پلاک نیز یک ورودی بزرگ هوا دیده می‌شود. کاپوت از ابتدای جلوپنجره کمی حجم عضلانی به خود گرفته و با پیش‌رفتن به سمت داشبورد، این برآمدگی عریض‌تر می‌شود که از یکنواختی و سادگی نمای جلو کاسته است. راهنمای کناری کوچکی در بخش بالایی گلگیر جا خوش کرده است. دیفیوزر مشکی‌رنگ در زیر سپر عقب قرار داشته و سمفونی گوشنواز پیشرانه از خروجی اگزوز دوبل آن اجرا می‌شود. آرم BMW و نشان M3 در قسمت عقب خودنمایی می‌کنند. با گذشت نزدیک به 3دهه از زمان طراحی و تولید، E36 همچنان نگاه‌های زیادی را به سوی خود جلب می‌کند. البته دلیل اصلی شاید این باشد که خودروهای حاضر در جمع همگی به کیت بدنه M3 شامل سپر، رکاب، پارکابی داخل اتاق، آینه‌بغل و رینگ‌های اسپرت 17اینچی با سه طرح متفاوت بودند که جذابیت ظاهری آنها را حتی به یک پله بالاتر ارتقا داده است.

کابین و امکانات رفاهی
با ورود به کابین با فضایی نسبتا کوچک ولی بسیار راحت روبه‌رو می‌شویم؛ طراحی کلی داشبورد حول محور دسترسی راحت راننده به ادوات و دکمه‌ها صورت گرفته است. دریچه کولر بزرگ با فرمی نامتقارن در بالای قسمت مرکزی داشبورد قرار دارد. ورودی سیستم صوتی و پنل تنظیمات تهویه، ساعت دیجیتال، فندک و فضایی کوچک برای قراردادن اشیا از دیگر جزئیات این قسمت به‌شمار می‌روند. کلیدهای تنظیم شیشه‌ها و دکمه فلاشر در کنار دسته‌دنده دیده می‌شود. صندلی‌های برقی گرمکن‌دار M-Power با روکشی از جنس پارچه و مخمل آپشن کمیاب و البته بسیار گران‌قیمتی هستند که علاوه بر راحتی، در حین عبور از پیچ‌ها بدن را به خوبی دربر‌می‌گیرند. فضای قرارگیری پا در صندلی‌های عقب مقداری محدود است که برای افراد قدبلند مشکل‌ساز خواهد بود، ولی نباید این نکته را فراموش کرد که سری3 ذاتا یک سدان کوچک و البته اسپرت است. E36 دارای لیست آپشن‌ها و امکانات بسیار جالب‌توجهی نظیر کروز کنترل، ایموبیلایزر، سیستم قفل ضدسرقت، تهویه اتوماتیک، سانروف برقی، آینه وسط فتوکرومیک، آینه‌بغل‌های برقی، شیشه‌های برقی، چراغ مطالعه و چراغ‌شوی‌های جلو است و در بخش ایمنی نیز از 6 ایربگ استاندارد در آن استفاده شده است. فرمان سه‌شاخه اسپرت، صفحه‌کیلومتر و سردنده فابریک نیز جایشان را به نمونه M-power داده‌اند.

در سطح جاده
در زیر کاپوت 318i، پیشرانه 4سیلندر خطی 16سوپاپ سری M42B18 مجهز به انژکتورهای بوش قرار دارد. این موتور حداکثر خروجی 138 اسب‌بخار در 6000 دور بر دقیقه و گشتاور 175 نیوتن‌متر در 4500 دور بر دقیقه را از طریق گیربکس 5سرعته دستی ساخت Getrag به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد. البته این تنها گزینه انتخابی نیست و E36 علاوه بر مدل نسبتا ضعیف‌تر 316i با حجم 6/1لیتری، گستره‌ای از بلوک‌های 6‌سیلندر خطی در مدل‌های 320i ،‌323i ،‌325i ،‌328i ،‌M3 و همچنین گیربکس‌های اتوماتیک 4و 5سرعته ساخت ZF را دربر‌می‌گیرد. 318i با وزن خالص 1300 کیلوگرمی، برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت نیازمند زمان 10ثانیه‌ای بوده و حداکثر سرعت قابل‌دستیابی با آن نیز 205 کیلومتر بر ساعت است. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب چند‌اتصالی به همراه دیفرانسیل لغزش محدود با ضریب 45/3 است. پایداری و چسبندگی در حین حرکت و داخل پیچ‌ها فوق‌العاده است؛ با بازشدن پلوس‌ها در سرعت‌های بالا، ارتفاع کلی قسمت عقب نیز به زمین نزدیک می‌شود. ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ E36 وظیفه متوقف‌کردن آن را به خوبی انجام می‌دهند. مصرف سوخت میانگین در شهر و بزرگراه 1/10لیتر است و به لطف باک بنزین 65لیتری مسافت نسبتا زیادی را می‌توان با آن پیمود.
نتیجه‌گیری
این خودرو تمامی انتظارات شما از یک سدان زیبا و مجهز را برآورده خواهد کرد؛ از طرفی مانند هر ب‌ام‌و دیگری هزینه‌های سرویس و نگهداری آن نیز نسبتا زیاد بوده و برخی قطعات یدکی آن برچسب قیمتی بالایی دارند. سری3 اتومبیلی به معنای واقعی راننده‌محور است و این موضوع در مورد نسل سوم آن نیز کاملا صدق می‌کند. ترکیب پیشرانه‌های پربازده و کم‌مصرف با گیربکس فوق‌العاده و چسبندگی مثال‌زدنی رانندگی با آن را به تجربه‌ای عالی تبدیل کرده است. طراحی بااصالت، خطوط تیز و آیرودینامیک و فضای داخلی راحت گرچه کمی کوچک آن به مذاق هر بیننده‌ای خوش می‌آید. در پایان از همکاری مهدی کدخدایی از متخصصان بازسازی و تیونینگ ب‌ام‌و و میشل گورکیان، آرسن گورکیان، علیرضا رضایی و علیرضا کشفی با خودرو امروز صمیمانه سپاسگزاریم.

*عکس: روزبه نوروزیان | نوشته: سید امیرحسین شکوهی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط