فونیکسریمکسبهتام

فرصت‌سوزی خودروسازان برای عرضه محصولات جایگزین

عصر خودرو- در شرایطی که حذف برخی خودروهای قدیمی در سال ۹۷ قطعی به‌نظر می‌رسد، خودروسازان کشور هنوز برنامه خاصی برای معرفی محصولات جایگزین و جدید، ارائه نداده و به نوعی فرصت‌سوزی کرده‌اند.

فرصت‌سوزی خودروسازان برای عرضه محصولات جایگزین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، چند ماهی می‌شود که خودروسازان داخلی و همچنین مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به اعلام برنامه سازمان ملی استاندارد برای ارتقای استانداردهای خودرو به 85 مورد، به تکاپو افتاده‌اند تا زمان اجرا را به تاخیر انداخته و حتی برخی بندهای آن را تعدیل کنند.
    یکی از مسائلی که خودروسازان و وزارت صنعت روی آن تاکید دارند، خلأ خودروهای پر تیراژ قدیمی در صورت حذف از بازار (به دلیل پاس نکردن احتمالی استانداردهای 85 گانه) است. در واقع آنها معتقدند با حذف احتمالی محصولاتی مانند پراید و پژو 405 که بخش قابل‌توجهی از تیراژ خودروسازی کشور را به خود اختصاص داده‌اند، دست بخش قابل‌توجهی از مشتریان، از بازار کوتاه خواهد شد. بر همین اساس، آنها بر این باورند که باید در خروج این خودروها، احتیاط به خرج داد و زمان طولانی‌تری را در این مورد لحاظ کرد. این در شرایطی است که خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت، هیچ‌کدام برنامه‌ای برای معرفی محصولات جایگزین ندارند.  شرایط به شکلی است که گویی اصلا قرار نیست خودرویی جایگزین محصولات قدیمی شود و به‌نظر می‌رسد خودروسازان بیشتر به‌دنبال زمان خریدن بابت تداوم تولید امثال پراید و پژو 405 هستند. با این حال، رئیس سازمان ملی استاندارد در گفت‌وگوی اخیر خود تاکید کرده این سازمان اجازه تولید هیچ خودروی غیراستانداردی را از دی‌ماه 98 نمی‌دهد و حتی یک روز هم به خودروسازان در این مورد مهلت نخواهد داد.

    با توجه به این اولتیماتوم، خودروسازان کمتر از دو سال دیگر برای تولید محصولات قدیمی فرصت دارند؛ بنابراین بهتر است در این بازه زمانی باقیمانده تا دی‌ماه 98، فکری به حال معرفی محصولات جایگزین کنند. در غیر این صورت، با حذف خودروهای قدیمی و غیراستاندارد پر تیراژ، شرکت‌های خودروساز داخلی با خلأ محصولات به اصطلاح ارزان، مواجه و بخشی از مشتریان خود را از دست خواهند داد. البته طبعا با توجه به افزایش هزینه‌ها، تولید محصولاتی با قیمت متناسب با توان خرید قشر ضعیف جامعه (از نظر اقتصادی)، کار بسیار سختی است، با این حال و با وجود فرصت‌سوزی خودروسازان تا به امروز، شاید هنوز هم بتوان محصولاتی را تا حد امکان، استاندارد و با کیفیت و توام با قیمت نسبتا مناسب (نه حتما ارزان) برای قشر موردنظر، تولید و عرضه کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط